Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vinter-OS i Stockholm


Anl

Recommended Posts

Läser i http://langd.custompublish.com/skidfaprbundets-remissvar-angayende-ett-os-i-stockholm.5982588-86106.html om OS- längdskidor i Lida.

 

Men allvarligt? Varför göra OS-längdspår i platta Stockholm, när det finns Falun? Och har någon funderat på miljöaspekten av att bygga nytt  + skapa alla snö?

 

(Hoppbacke finns det ju i Fiskartorpet, men ingen har hoppat där på många år. Så vem tror att en ny hoppbacke skulle bli annat än ett förfallet betongmonument efter ett OS i Stockholm)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Inte ens hoppbackarna på Lugnet verkar ju användas så mycket att det motiverar kontinuerligt och bra underhåll. Nu tog de väll ett rejält tag till skid VM 2015, men innan dess var de riktigt risiga. Jag var uppe på Lugnet och åkte skid-O för drygt fem år sedan och starten var uppe på berget vid hoppbackarnas torn. De ser ju rätt maffiga ut där de reser sig ur skogen sedda på håll, men på nära håll så syntes det att hoppbackar i alla fall då knappast var det som prioriterades på Lugnet.

Link to comment
Share on other sites

För längdåkningens del skulle det vara bingo, om en stor anläggning grundad på konstsnö byggdes i Stockholm med anledning av vinter-OS. Om jag förstått det rätt matchar dagens utbud inte på långa vägar antalet utövare av skidåkning tex är Stockholmsområdet störst i vasaloppsveckan med 12000 deltagare.

Ni som bor där, vad anser ni om de föreslagna platsen, är den bra tex med hänsyn till kommunikationer eller topografi för längdspår ?

När det gäller hoppbacke är det svårt att säga, om det skulle kunna återuppväcka intresset för backhoppning eller om det

blev ett nytt monument för en utdöende sport ??

Link to comment
Share on other sites

För längdåkningens del skulle det vara bingo, om en stor anläggning grundad på konstsnö byggdes i Stockholm med anledning av vinter-OS. Om jag förstått det rätt matchar dagens utbud inte på långa vägar antalet utövare av skidåkning tex är Stockholmsområdet störst i vasaloppsveckan med 12000 deltagare.

Ni som bor där, vad anser ni om de föreslagna platsen, är den bra tex med hänsyn till kommunikationer eller topografi för längdspår ?

När det gäller hoppbacke är det svårt att säga, om det skulle kunna återuppväcka intresset för backhoppning eller om det

blev ett nytt monument för en utdöende sport ??

Som jag skrev, det finns en hoppbacke mitt i stan som stått oanvänd i förfall länge nu.

(I Sollentuna finns barn/ungdomsverksamhet i liten plastbacke.)

 

Lida är fint med Stockholmsmått, men har verkligen inte några höjdskillnader av elitklass. 

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev, det finns en hoppbacke mitt i stan som stått oanvänd i förfall länge nu.

(I Sollentuna finns barn/ungdomsverksamhet i liten plastbacke.)

 

Lida är fint med Stockholmsmått, men har verkligen inte några höjdskillnader av elitklass. 

Fiskartorpet som höjdhoppsarena, he he, det är ett kanon mtb spår idag, men nä det kommer inte att hålla och det har ju även utredarna greppat. (Sollentunabackarna är väl från 3-10 m, eller?)

Längdspår vore fantastiskt, men jag förstår inte riktigt var de ska hitta några höjdmeter

Link to comment
Share on other sites

Ler lite åt platta sthlm. FIS kräver att Ulricehamns bana måste bli mer kuperad framöver. Jo tack säger jag. Har åkt mkt i ulricehamn och platt är det verkligen inte :) och nu vill alltså FIS ha ännu mer utmanande banor. I samma veva ska alltså lida ha längd os :)

Jag är nog av den åsikten att OS inte är något för sverige. Vad som däremot borde kunna vara pk, tycker jag, är ett Norden OS. Längden körs i holmenkollen likt backhoppning. Hockeyn delas gbg, sthlm, helsinki, skidskytte östersund, bob o kälke lillehammer, isdansen malmö, alpint åre, osv :)

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev, det finns en hoppbacke mitt i stan som stått oanvänd i förfall länge nu.

(I Sollentuna finns barn/ungdomsverksamhet i liten plastbacke.)

 

Lida är fint med Stockholmsmått, men har verkligen inte några höjdskillnader av elitklass. 

 

Ursäkta mig men läste du länken du länkade till i första inlägget..?;) Backhoppningen (och NOK) är såvitt det framgår där tänkt att gå i Falun.

 

Längdåkningen föreslås gå i ett område "Hamra/Botkyrka" nära Tullingesjön vilken knappast är Lida utan ett område norr om Lida vad jag kan utläsa av kartor (är inte Stockholmare själv). I Hamra (väster om Tullingesjön https://kartor.eniro.se/m/HGK5j) verkar det finnas höjdskillnader på uppåt 70 meter vilket gott och väl räcker för internationella banor. (sk A-backar ska ha stigning mer än 30 höjdmeter och en lutning på 9-18 grader om jag inte minns fel).

 

Även om jag är utsocknes så vore det väl kanon med en anläggning med internationella banor i närheten av huvudstaden. Det borde kunna vara ett lyft för skidåkningen i Stockholmsområdet.

Link to comment
Share on other sites

Som skidintresserad (läs: skidnörd) och bosatt i Stockholm kan jag ärligt säga att jag inte vill ha något vinter OS här.
Det finns så ofattbart mycket annat som Stockholm och stockholmarna borde lägga energin på.

Jag tror för övrigt att intresset bland den breda massan av stockholmare är rätt svalt.

Ge det till Oslo i stället, så slipper vi en invasion av fulla Norrmän som larvar sig runt slottet. 
 

Link to comment
Share on other sites

Lite förvånande att det finns flera skidåkare boende i området som är negativa till projektet. Det viktigaste för en skidåkare är väl att få tillgång till åkbara spår, övrigt kan man väl bortse från (tom fulla norrmän). Om jag inte minns fel, så är det många här på forumet som beklagat Stockholms ljumma inställning till konstsnöanläggningar, så det vore väl inte fel man man fick en anläggning "på köpet" ifall det mot förmodan skulle bli ett vinter-OS i Stockholm.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Arthur och Volevodin!

 

Nu har jag ingen direkt synpunkt på OS i Stockholm rent allmänt men om det skulle hjälpa till att få till en anläggning i Hamra vore det förstås väldigt positivt för alla oss som bor i stockholm, eller ?

Lite mer om en eventuell anläggning i Hamra:
http://idrottonline.se/SkogsluffarnasOK-Skidor/globalassets/skogsluffarnas-ok---skidor/dokument/hamranationalarenan.pdf

Om man tittar på miljöaspekten så är jag övertygad att den totala energiåtgången och därmed miljöpåverkan är mycket större från skidåkare som åker bil till snö jämfört med om man kan tillverka snö lokalt.

En kubikmeter snö kräver 4 KWh.
En bil (elbil) drar ungefär 15 KWh per mil.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Arthur och Volevodin!

 

Nu har jag ingen direkt synpunkt på OS i Stockholm rent allmänt men om det skulle hjälpa till att få till en anläggning i Hamra vore det förstås väldigt positivt för alla oss som bor i stockholm, eller ?

 

Lite mer om en eventuell anläggning i Hamra:

http://idrottonline.se/SkogsluffarnasOK-Skidor/globalassets/skogsluffarnas-ok---skidor/dokument/hamranationalarenan.pdf

 

Om man tittar på miljöaspekten så är jag övertygad att den totala energiåtgången och därmed miljöpåverkan är mycket större från skidåkare som åker bil till snö jämfört med om man kan tillverka snö lokalt.

 

En kubikmeter snö kräver 4 KWh.

En bil (elbil) drar ungefär 15 KWh per mil.

Vad baserar du faktan på att en elbil på ett ungefär drar 15KWh/mil?

Teknikens Värld gjorde ett test, visserligen 2015, men jag tror inte överförbrukningen har bilvit enormt större sedan dess. I det testet drog en VW e-Golf 1,33KWh/mil, Nissan Leaf 1,53KWh/mil. 

Länk till testet http://teknikensvarld.se/nu-blir-det-dyrt-att-kora-pa-el-27-kronor-per-mil-174069/

Link to comment
Share on other sites

Håller med Arthur och Volevodin!

 

Nu har jag ingen direkt synpunkt på OS i Stockholm rent allmänt men om det skulle hjälpa till att få till en anläggning i Hamra vore det förstås väldigt positivt för alla oss som bor i stockholm, eller ?

 

Lite mer om en eventuell anläggning i Hamra:

http://idrottonline.se/SkogsluffarnasOK-Skidor/globalassets/skogsluffarnas-ok---skidor/dokument/hamranationalarenan.pdf

 

Om man tittar på miljöaspekten så är jag övertygad att den totala energiåtgången och därmed miljöpåverkan är mycket större från skidåkare som åker bil till snö jämfört med om man kan tillverka snö lokalt.

 

En kubikmeter snö kräver 4 KWh.

En bil (elbil) drar ungefär 15 KWh per mil.

Ah ... gamla grustaget, ser ju bättre ut än vad jag trodde.

Link to comment
Share on other sites

Vad baserar du faktan på att en elbil på ett ungefär drar 15KWh/mil?

Teknikens Värld gjorde ett test, visserligen 2015, men jag tror inte överförbrukningen har bilvit enormt större sedan dess. I det testet drog en VW e-Golf 1,33KWh/mil, Nissan Leaf 1,53KWh/mil. 

Länk till testet http://teknikensvarld.se/nu-blir-det-dyrt-att-kora-pa-el-27-kronor-per-mil-174069/

 

Slarvigt av mig. missade en nolla.

Tack för att du kollade.

Link to comment
Share on other sites

Sedan är ju frågan hur lämplig en f.d. OS-skidstadion är som allmänt träningsspår och vilka som har resurser att sköta om en anläggning av det formatet efteråt. Det är knappast läge för en förening eller ens ett distrikt att ärva en sådan anläggning. Har man dock med tänket från början med någon slags "nedskalningsplan" för hur anläggningen modifieras för att fungera efter OS, och hur den ska drivas så kan det funka.

 

Banorna lär heller inte motsvara den genomsnittlige vasaloppsstakarens förväntningar på kupering...

Link to comment
Share on other sites

OS i Sthlm skulle bli så dyrt för skattebetalarna, så efter det skulle - förutom nedläggning av förlossningskliniker olikn - det inte finnas ett ruttet öre över till att driva ngn anläggning.

 

iofs var nog "Sthlm" ganska, men uppenbarligen inte tillräckligt, bra på att muta i samband med att OS försöktes få 2004...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...