Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet 2017


Mr.T

Recommended Posts

Har nu i ett svagt ögonblick anmält mig till loppet.Har inte kört nåt rullrace tidigare,inte ens åkt gemensamt nångång.Bilr det jävl...t trångt??Hur svettig e första backen??nåt andra kanske viktiga detaljer??kör 32 km motion
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Första gången i backen blir det trångt. Särskilt i kurvan. Men om du startar i motion 32 kan det hända ni startar långt bak? Då kan ju värsta hetsen vara över. Annars är det breda vägar. Nån bit cykelbana men aldrig trångt. Backen är relativt lång och jämbrant. Här är det en fördel med god diagonalteknik. Jag ler för mig själv när jag kör lätt o fint förbi stakzombiesarna här med lugn o stor diagonal :) många vill tro att det är macho o staka. Men i många fall är en diagonal för oss 99% att föredra. Det finns backspärr. Använd den :)

Utförsbackarna är flata och raka.

Annars inget särskilt o tänka på. Att vara ute i god tid kan vara skönt. Att köra sitt första lopp kan ju lätt vara lite pirrigt som det är utan behöva stressa till nr lappar, toabesök osv. Vässa stavspetsarna. Är det varmt kör med vätskebälte. Kolla så däcken rullar lätt o fint. Klä dig inte för varmt för Guds (Sixtens) skull

Link to comment
Share on other sites

Jag ska med köra för första gången men anmält mig till 48 km motion. Känner samma om första backen att det är den som gör mig orolig att det ska vara trångt där o jävligt.

Ta det lugnt där. Du kommer ha gott om tid o köra dig trött ändå. På nästa varv är det hur mkt plats somhelst i backen. Det är inte sån kö som i Vasabacken

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har också anmält migi år till mitt första rullskidlopp.

Har nästan alltid åkt själv och undrar om man tjänar mycket att ligga i rygg.

När man cyklar är det ju en väldig skillnad på att ligga framme och dra mot att ligga i rygg.

 

Kan man gissa ungefär om man tex håller 20 km själv på traning vad det motsvarar på tävling när man kan ligga i rygg på någon?

Link to comment
Share on other sites

Jag har också anmält migi år till mitt första rullskidlopp.

Har nästan alltid åkt själv och undrar om man tjänar mycket att ligga i rygg.

När man cyklar är det ju en väldig skillnad på att ligga framme och dra mot att ligga i rygg.

Kan man gissa ungefär om man tex håller 20 km själv på traning vad det motsvarar på tävling när man kan ligga i rygg på någon?

Svårt att omsätta i tid tror jag, men man tjänar en hel del på att ligga i rygg, under förutsättning att farten är relativt hög och att man ligger kloss i rygg. Men om man bara ligger i rygg blir man snabbt opopulär...man lär hjälpa till att dra lite själv också :-)
Link to comment
Share on other sites

Hur mycket man tjänar beror på vinden. Rakt motvind ger naturligtvis mest. Det brukar dock blåsa kantvind ute på fältet på varvet. Men underskatta inte den psykiska fördelen att ligga i rygg på en starkare åkare. Sen är rullskidåkare inte alls som cyklister. Det går ofta bra att bara ligga i rygg. Dom flesta tänker inte som cyklister. Iaf inte utanför topp 100 kan jag lova. Så det finns inga regler på hur mkt man måste dra. Är du stark så dra, det tjänar alla på. Men orkar du inte så är det bara haka på längre bak i klungan. Lycka till !
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...