Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet 2017


Mr.T

Recommended Posts

Över 160 par låneskidor! Varför kan de inte bara lägga ner det där tramset med låneskidor nu när de flesta har hittat sina favorittvåor som man vill använda på tävling? Förra året kom jag ifatt flera riktigt duktiga åkare på slutet som slet på supertröga låneskidor. De var chanslösa i utförskörningen på sista varvet och stakade när jag rullade förbi. I år är även jag tilldelad sirapsskidor - stannar hemma!

Dessutom ska HELA damklassen (49st) köra med låneskidor! Min fru som ska åka är led4 på VL och ska alltså åka på låneskidor?! 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Är inte det bra då, att alla damer får chansen att tävla med likvärdigt rull?

Nej det tycker jag inte. Jag förstår att arrangören vill få till så rättvisa förhållanden bland de som faktiskt kan vinna loppet, eftersom det handlar om ganska mycket prispengar. Men att en Led4 åkare ska behöva köra på låneskidor tycker jag bara är fånigt....

Link to comment
Share on other sites

Ni som tycker låneskidor är bra, tycker ni inte då också att alla i Vasaloppet, säg Led 0 och Led 1 borde ha exakt samma skidor, samma valla, och samma struktur?

Så behöver man ju inte ha vallateam eller föräldrar som fixar skidor, dom borde ju arrangören bara ordna eller?

Det stora problemet här är ju att man tävlar på hjul som inte är de snabbaste och då kan det finnas en poäng med att man försöker få någorlunda likvärdiga förhållanden. På snöskidor finns ju inga begränsningar i hur bra glid man får ha...

Link to comment
Share on other sites

Det stora problemet här är ju att man tävlar på hjul som inte är de snabbaste och då kan det finnas en poäng med att man försöker få någorlunda likvärdiga förhållanden. På snöskidor finns ju inga begränsningar i hur bra glid man får ha...

Precis, begränsningar på tävling är inte bra. Man skall väl tävla på det snabbaste enligt mig. Annars måste man ju ge låneskidor till alla

Link to comment
Share on other sites

Det stora problemet här är ju att man tävlar på hjul som inte är de snabbaste och då kan det finnas en poäng med att man försöker få någorlunda likvärdiga förhållanden. På snöskidor finns ju inga begränsningar i hur bra glid man får ha...

Nybrorullen har haft låneskidor utan att man märkt någon större skillnad på rullet mellan egna skidor och låneskidor (förutom då det gäller tyngre åkare med pu-tvåor...). Men det har ju inte varit samma märke som AL använder sig av. Problemet är ju att AL:s låneskidor rullar så trögt i förhållande till de snabbaste tvåorna.

Link to comment
Share on other sites

Vi som inte kör låneskidor! vad blir det för val mellan Elpex (Gummihjul) och Elpex Rosa ..:)

Körde ett varv på Allianbanan idag. Strålande sol och ca 20 grader. Körde för första gången i år med Elpex gummitvåor. Dessa gick betydligt bättre än mina Elpex rosa. Rullade längre än vad gör med mina rosa i samma backar längs banan, men det hänger väl på årgång på hjul, kullager m.m.

Link to comment
Share on other sites

Körde ett varv på Allianbanan idag. Strålande sol och ca 20 grader. Körde för första gången i år med Elpex gummitvåor. Dessa gick betydligt bättre än mina Elpex rosa. Rullade längre än vad gör med mina rosa i samma backar längs banan, men det hänger väl på årgång på hjul, kullager m.m.

Hur är det med backarna, startbacken är väl den kraftigaste? Men bortsett från den, är det slakmotor, små branta knäppar, eller lite längre och branta backar. Det är svårt att bilda sig en uppfattning på höjdprofilerna man ser!
Link to comment
Share on other sites

Hur är det med backarna, startbacken är väl den kraftigaste? Men bortsett från den, är det slakmotor, små branta knäppar, eller lite längre och branta backar. Det är svårt att bilda sig en uppfattning på höjdprofilerna man ser!

Startbacken är absolut den brantaste (jobbigaste) backen. Sedan har du efter ca 6 km ett segdraget parti med med en mix av slakmotor och raksträckor på ca 1 km, dock inga direkta backar. Därefter, vid ca 11 km, är det dags för för den näst brantaste backen på banan, dock inte lika krävande och fullt "stakbar" för de flesta.

Link to comment
Share on other sites

Startbacken är absolut den brantaste (jobbigaste) backen. Sedan har du efter ca 6 km ett segdraget parti med med en mix av slakmotor och raksträckor på ca 1 km, dock inga direkta backar. Därefter, vid ca 11 km, är det dags för för den näst brantaste backen på banan, dock inte lika krävande och fullt "stakbar" för de flesta.

Vid 6 km ska det vara, inte efter som jag skrev i förra inlägget.

Link to comment
Share on other sites

Körde ett varv på Allianbanan idag. Strålande sol och ca 20 grader. Körde för första gången i år med Elpex gummitvåor. Dessa gick betydligt bättre än mina Elpex rosa. Rullade längre än vad gör med mina rosa i samma backar längs banan, men det hänger väl på årgång på hjul, kullager m.m.

Mina Elpex gummi-tvåor rullar lite bättre i rulltest utför än mina pu-tvåor, men när jag stakar så svarar pu otroligt mycket bättre. All kraft framåt, ingen "svampkänsla", som med gummihjulen. Ju tyngre åkare, desto mer nytta gör pu-hjulen, själv väger jag 80 kg. Jag snittar lätt 3-4 sekunder snabbare per km med pu-tvåorna, vilket gör ett par minuter på AL. När det blir kallare går nog gummihjulen snabbare, gränsen går kanske vid 14-15 grader.

Link to comment
Share on other sites

Ni som tycker låneskidor är bra, tycker ni inte då också att alla i Vasaloppet, säg Led 0 och Led 1 borde ha exakt samma skidor, samma valla, och samma struktur?

Så behöver man ju inte ha vallateam eller föräldrar som fixar skidor, dom borde ju arrangören bara ordna eller?

OM det hade varit möjligt vore det ju helt fantastiskt. Kan verkligen inte se något negativt med det. Nu vet ju dock alla här att det är helt omöjligt så ingen ide att drömma om.
Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om seedningstiderna? Vinnaren gick ju in 2 min snabbare än förra året, frågan är om det får något utslag på seedningstabellen..

Gissar på att det (tyvärr) blir likvärdig seedning som i fjol, som i mitt tycke var väldigt hård i förhållande till vinnartiden.

 

http://www.vasaloppet.se/wp-content/uploads/sites/1/2016/08/seedning_vl_varlopp_2016_2016-08-31.pdf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...