Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Blindtarmen


Gustav1

Recommended Posts

Tog blindtarmen för några veckor sedan, tyvärr hade den spruckit så det blev större snitt med efterföljande sängliggning samt mycket antibiotika. Hade det blivit en liten titthålsoperation som dom trodde först så hade man inte behövt vänta så många veckor för att komma upp på rullskidor och annan hårdare magträning. Men som det nu blev, så har jag blivit varnad för att ta det extremt försiktigt, en läkare sa till och med upp till ett halvår, för stakning osv... Vilket känns väldigt deprimerande. (Dock måste detta väl vara extremt individuellt, hur bra läkkött man har och hur bra tränad man var innan?)

Anledningen är att det finns risk för bråck, då magmuskeln varit uppskuren. 

 

Är det någon annan som opererat blindtarm som vill dela med sig om hur länge man bör vänta med skidträning och annat att tänka på? Ville verkligen satsa hårdare i år inför vintern, men förstår att man måste ta det försiktigt. 

 

Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

Jag fick operera mig i magen av annan anledning. Fick ett snitt på ca 15cm. Sjukskriven 6 veckor med vila. Sedan körde jag. Operationen var i början på december. Hann med ett seedningslopp och vasan. Det var x år sedan och inga problem efter det. Så lyssna på kroppen och starta lungt. Finns backspärr utnyttja den i början ☺️
Link to comment
Share on other sites

Hur stort är snittet och var ligger det? Var det infekterat i själva bukväggen så att man är orolig för sårläkningen därför?

 

Klassiska blindtarmssnitt till höger ger sällan bråck. Där har man tre lager bukmuskler som ligger med fiberriktingen åt helt olika håll vilket är gynnsamt. Om det var väldigt knepigt och man behövde göra ett längre snitt i magens medellinje (uppifrån och ner mitt i sexpacket) är bråckrisken lite större men inte jättestor i absoluta tal.

 

Ovanstående ska tas med en lätt nypa salt. Jag är inte kirurg utan narkosläkare  men har frekvent sövt folk vid blindtarmsoperationer.

 

Du kanske har ngt återbesök där du kan få svar på dina frågor av ansvarig kirurg? Om inte skulle jag ringa kirurgmottagningen vid det aktuella sjukhuset och vänligt be att få en s k telefontid och bli uppringd av hen.

 

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Tack för hjälpsamma svar!

 

Det var nog ett ganska klassiskt snitt på sidan av magen så att säga, alltså inte mitt i magen. Har inte heller hört något ang infekterad bukvägg. Snittet ca 4 cm.

 

Fick inte tag på själva kirurgen som utförde operationen, men en avdelningschef som bekräfta ungefär det ni säger och tyckte att man kunde börja med lite lätt löpning igen nu, och så småningom försiktigt på skidor och rull, men att kanske hårdare stakpass bör avvaktas en månad till.?

 

Han höll med om att risken för bråck var mycket lägre i det här fallet, och antydde att man känner smärta ifall det är på väg att ske, och isf har tid att avbryta. Alltså att det inte är någon större risk för att man utan att veta det skall riskera att få bråck? 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...