Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Energitillförsel - Vasaloppet


jimrin76

Recommended Posts

Hej ! Har bara åkt 18 VL så man känner sig som nybörjare i denna tråd :-) Jag brukar ta med en sk. energibar då jag vill ha lite fast föda under VL. Problemet är att dom blir kalla/stenhårda och jag brukar skära dom i 2cm bitar så jag får in biten i munnen och får värma upp den så den blir tuggbar. Har någon förslag på en energibar/fabrikat som inte blir stenhård vid kyla så man enkelt kan tugga i sig biten under loppet?

Vanlig Twix. Kexchoklad är också lättuggad i kyla, men smular väldigt mycket

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej ! Har bara åkt 18 VL så man känner sig som nybörjare i denna tråd :-) Jag brukar ta med en sk. energibar då jag vill ha lite fast föda under VL. Problemet är att dom blir kalla/stenhårda och jag brukar skära dom i 2cm bitar så jag får in biten i munnen och får värma upp den så den blir tuggbar.

"Tuggbar". :) :) :)

Link to comment
Share on other sites

Kör med High5 i USWE vätskerygga. Min mage klarar inte av Enervit det blir kramp efter bara några minuter. Körde med flaska första året och laddade om under resan men det är så jäkla bökigt. Svettas rätt mycket så jag måste fylla på lite under tiden för att inte däcka. Har med 3-4 gel men brukar glömma bort dem. Det finns några som har mer vätska så man inte behöver fylla på med vatten. 

Link to comment
Share on other sites

Kör med High5 i USWE vätskerygga. Min mage klarar inte av Enervit det blir kramp efter bara några minuter. Körde med flaska första året och laddade om under resan men det är så jäkla bökigt. Svettas rätt mycket så jag måste fylla på lite under tiden för att inte däcka. Har med 3-4 gel men brukar glömma bort dem. Det finns några som har mer vätska så man inte behöver fylla på med vatten. 

Svettas mycket är ju både obekvämt och en onödig energitjuv. Du lyckas inte slippa det genom att reglera klädseln lite under loppet?

Link to comment
Share on other sites

Svettas mycket är ju både obekvämt och en onödig energitjuv. Du lyckas inte slippa det genom att reglera klädseln lite under loppet?

Ja svettas ska man inte göra på vintern (mer än marginellt i nån specifik uppförsbacke möjligen), då har man klätt sig fel.
Link to comment
Share on other sites

I samband med överhettning har jag ofta läst att det snabbt skickar upp pulsen 5-10 slag extra. Det kan ju vara svårt att åtgärda om man idrottar inomhus, men att höja kroppstemperaturen mer än marginellt är ett onödigt handicap i skidåkning. Dessutom blir det ju ett bekymmer att behöva ersätta vätskan

Link to comment
Share on other sites

Jag svettas förhållandevis lite, men på vasaloppet är det en nackdel, då jag i stället tvingas att stanna och urinera ett antal gånger, ju kallare desto fler gånger.

Då dricker du troligtvis för mycket. Jag hade oxå det problemet innan men kommit på att för mig räcker de fint med en halvliter under ett Vasalopp. Dom här 2dl per 20min funkar inte alls för mig. Problemet blir ist att få i mig tillräckligt med socker. Blandar väldigt stark sportdryck så blir det som en halvliter liquid. Perfekt!

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Då dricker du troligtvis för mycket. Jag hade oxå det problemet innan men kommit på att för mig räcker de fint med en halvliter under ett Vasalopp. Dom här 2dl per 20min funkar inte alls för mig. Problemet blir ist att få i mig tillräckligt med socker. Blandar väldigt stark sportdryck så blir det som en halvliter liquid. Perfekt!

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sätter ju verkligen fingret på problemet med generella råd kring dricka och energi i Vasaloppet. En halvliter på hela loppet var nog det mest extrema jag hört talas om, det har jag tömt redan i Mångsbodarna. 

Link to comment
Share on other sites

Det funkar inte för mig att dricka koncentrerad sportdryck utan tvärtom måste jag ta en mugg vatten till de 2-3 muggar sportdryck/blåbärssoppa jag dricker. Blir det för koncentrerat ligger det bara och skvalpar i magen och gör ingen nytta. Dricker jag mindre tar orken slut innan nästa kontroll. På senare år har ju gelen kommit och det är en bra komplettering som är vänlig för magen.

Håller med att generella råd är svåra att ge utan var och en får testa ut det som fungerar för dem.

Link to comment
Share on other sites

Jag svettas förhållandevis lite, men på vasaloppet är det en nackdel, då jag i stället tvingas att stanna och urinera ett antal gånger, ju kallare desto fler gånger.

Inte så att du dricker lite för mycket innan start, och börjar loppet med lite för stort vätskeöverskott?

Link to comment
Share on other sites

Jag äter min vanliga frukost på morgonen och sen blir det inte mer före start. ca 10 min före start går jag ut och klämmer ut det sista på älvbrinken. Fast det kan ha att göra med att jag inte kan hålla så högt tempo längre i kombination med andra orsaker tex  hög andel bomull i underkläderna samt att all primärurin inte tas tillbaka och IBS-magen trycker på blåsan. De gånger jag inte haft problem med magen har jag fått stanna färre gånger.

Men som sagt om man kör ett långlopp före så märker man vad som fungerar i antal muggar, koncentration + ev urinstopp.

Link to comment
Share on other sites

Svettas mycket är ju både obekvämt och en onödig energitjuv. Du lyckas inte slippa det genom att reglera klädseln lite under loppet?

Jag svettas mycket oavsett sport och klädsel. Nu har jag experimenterat i ett år med olika kläder så visst det blir ju bättre, men forfarande svettas jag mycket.

Får problem med spända nackmuskler om jag blir kall där, extremt känslig tydligen. Lägger kinesologitejp där och det blir bättre och jag kan ha lite mindre kläder.

Pissar gör jag inte förrens efter målgång.

 

Jag har vågat mig på att köra med underställ och löpartights utan vindskydd, men vete katten om jag vågar det på långlopp. Men jag kanske kommer dit.

Link to comment
Share on other sites

Att många blir kissnödiga i kylan är ett faktum som härör till att det drar ihop sig där nere av kylan. När man stannar sprider sig värmen igen och det börjar tränga på. En liten bit fleecetyg som täcker upp över blåsan kan hjälpa.

Sätt ett par kinesoligitejpbitar på ryggen där njurarna sitter kan också hjälpa. den tejpen är elastisk så det hindrar inte åkningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Att reglera klädsel är också en sak man behver träna på. Men det är också väldigt beroende av hur snabb man är (det vill säga hur mycket värme man producerar). Jag har stegvis tagit av mig och tränat med mindre och mindre. Trots att jag är långt ifrån eliten så kör jag utan långkalsonger ner till någon minus och då bara tunt icke vindskyddat på överkroppen. När det går ner mot -4/-5 åker det vindskyddade understället på och det funkar ner till -10. Kallare har jag inte testat och hoppas inte det blir det på vasaloppet heller.

 

Men det är ju väldigt individuellt så testa även kläder på träning! Man kan ju kombinera vätska/gel/liquid test samtidigt och köra träningstävling.

Link to comment
Share on other sites

Jag läste nyligen i nån vasaloppsbilaga att man skulle försöka få i sig 60-90 gram kolhydrater per timme under loppet. Och 0,5-1 liter vätska per timme. Man ska helst dricka var 20e, 30e minut.

Jag kollade upp att blåbärssoppa innehåller 11g kolhydrater/100g.

Enervit gel innehåller 20g kolhydrater. En GT-tablett 3,4 g.

Blåbärssoppa låter bra tycker jag. Jag ska alltså försöka dricka 0,5-0,8 liter blåbärssoppa per timme. Det låter mycket för min mage.

Och hur gör man rent praktiskt? Jag tar med mig midjeväska med flaska och fyller på blåbärssoppa i alla kontroller? Funkar det?

Stannar mitt emellan kontrollerna och dricker 3-4 dl. Lika mycket i kontrollen.

Link to comment
Share on other sites

Jag läste nyligen i nån vasaloppsbilaga att man skulle försöka få i sig 60-90 gram kolhydrater per timme under loppet. Och 0,5-1 liter vätska per timme. Man ska helst dricka var 20e, 30e minut.

Jag kollade upp att blåbärssoppa innehåller 11g kolhydrater/100g.

Enervit gel innehåller 20g kolhydrater. En GT-tablett 3,4 g.

Blåbärssoppa låter bra tycker jag. Jag ska alltså försöka dricka 0,5-0,8 liter blåbärssoppa per timme. Det låter mycket för min mage.

Och hur gör man rent praktiskt? Jag tar med mig midjeväska med flaska och fyller på blåbärssoppa i alla kontroller? Funkar det?

Stannar mitt emellan kontrollerna och dricker 3-4 dl. Lika mycket i kontrollen.

För mig som åker på mellan 6 och 8 timmar brukar 2-3 muggar = ca 5-7 dl per kontroll fungera bra. Det landar väl inom ramen  på dryg halvliter per timme. Känns som att det skulle vara svårt att dricka så mycket mer för magens skull, och man vill ju inte behöva stanna och skvätta mer än möjligen en gång. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ber om ursäkt om jag kapar tråden såhär några veckor efter årets Vasalopp.

Det var mitt första men två reflektioner utifrån vad som diskuterats här i tråden:

 

1) Rent energimässigt utslaget på hela loppet borde stationerna räcka men jag fick problemet att ca 8 km efter en station fick jag en energidipp och hade därmed jobbiga sista km fram till nästa station. Jag måste därför lösa problemet med att fylla på mellan stationerna också nästa gång jag åker och det står väl mellan vätskebälte med slang eller bara gel (av den rinnigare sorten).

 

2) Jag åkte ÖS må och som dom flesta vet så var det riktigt kallt (-27 typ på start). Hade riktigt stora nojor om vilka kläder jag skulle ta men gick tillslut på ganska lite och tunt vilket jag var glad över. Ett tunt underställ, tunna vindtäta byxor, normal skidjacka och såklart ett bar extra kallingar :-)

Sen hade jag två par handskar och två buffar (en runt halsen och en upp över mössan + glasögon av skärmmodell för ögon.

Det enda som blev kallt var händerna i de längre nedförsbackarna och mot slutet av loppet så svettades jag (var väl runt -10 i mål o jag inte missminner mig).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...