Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Säsongsstart i Gällivare


Volevodin

Recommended Posts

Stenålderstänk att låta damerna köra kortare än herrarna. Det funkar i maraton, det funkar i långlopp, det funkar i friidrott. Fis är ett gäng grå dassiga dinosaurier

Vi sysslat med en sport där tjejerna fortfarande 1980 inte fick åka Vasaloppet med motiveringen att det var för jobbigt för dem (läs: Margit Nordin som körde 1923 hade fräckheten att komma före några gubbar).

Link to comment
Share on other sites

Tänk göteborgsvarvet. Damerna måste gå i mål i nordstan istället. Det blir för långt för dom att fortsätta till slottskogen.

OS maratonen springer damerna 30 km istället ( längre blir för jobbigt)

100m friidrott springer damerna 80 m istället

I fotbollen spelar damerna 7 manna istället. Samma plan som 10 åriga pojkar har

 

Det handlar om rättvisa och vilka ideal vi (FIS) vill förmedla till dagens kvinnor och unga tjejer. Det handlar inte om att aktiva idrottare just nu inte är engagerade. De vill och orkar inte lägga nån energi på att förändra. Det är förståeligt. Skulle Kalla mitt i en oS säsong gå i bräschen och lägga fokus på det? Knappast troligt. Hon vill inte stå o kommentera det i varje intervju.

 

Mest löjligt och anmärkningsvärt blir det dom gånger herrarnas distanser blir 10km. Typ TdS och nu igällivare. Då blir damerna nervärderade till 5km. Hallå! 5km. Det är en uthållighetsidrott längdskidor. Säg mig den dam som protesterat mot att köra 10 istället för 5km i Gällivare. Sprint finns redan. Varför ska inte damerna få chansen att mäta sina krafter i Holmenkollens 5mil? Argumentet med samma åktid faller på sin egen rimlighet. Ofta går loppet på varvbanor typ 5km. Så det blir svårt att köra ett varv på 4km tex. Dessutom funkar det i långloppen och åktider damer mot herrar på tex 10 km skiljer ju bara få minuter.

 

Lösningen ligger hos FIS. Långloppen har redan insett detta.

Säg till en 12 årig skidtjej som kollar vinterstudion att damerna inte är tränade nog att åka lika långt som killarna. Skämmes!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror mer det har med att de (FIS) inte vill att tidsavstånden ska bli för stora.

Tar vi t.ex 20-plats i dam (5 km) vs. herr (10 km) så var dam 48 sek efter och herr 50 sek efter. Hade de dubblat distansen för damerna hade det rimligen dragit iväg med sekunderna. Damernas långlopp har ju ofta rejäla tidsavstånd.

Men som det ser ut med uppslutningen på juniorsidan och även på vår klubbs träningar här så kanske det snart blir tvärtom.

Link to comment
Share on other sites

Och på vilket sätt skulle 50 sek längre åktid spela någon roll. Knappast ett skäl som går att försvara. Tv sändningarna brukar ju ändå inte visa alla åkare från mål till start. Så för långa tv sändnngar kan ju knappast vara ett problem. Ett uselt svepskäl om så skulle vara fallet till en uråldrig tradition inom FIS. Det kommer aldrig gå att få exakt samma åktider och banlängden behöver inte vara tex 14 km för damer o 15 km för herrar. Det vore bara fånigt och praktiskt svårt att få till.
Link to comment
Share on other sites

Tror faktiskt inte FIS har en tanke på spänning eller rättvisa utan är övertygad om att de bara vill göra skillnad mellan sporterna av tradition och det är nog bara i Sverige man överhuvudtaget reflekterar över det. Det återfinns liksom i alla idrotter.. i damhockeyn får man inte tacklas och man måste ha galler. I damgolfen får man slå från det lite lättare damteet.

Men FIS går nog ändå i bräschen med sina exempel.

Tex. att slalomdamerna alltid måste ha en lite lättare snitsling fast i samma backe som herrarna. För att inte tala om gentlemannasporten nordisk kombination där damerna.. inte tävlar alls.

 

Mitt favoritexempel är nog ändå när man av snöbrist förra året i davos kortade ner herrarnas masstart 15 km till 10 km.. som en direkt konsekvens av detta var man då tvungen att korta ner damernas planerade masstart på 10 km till 5. Den är svår att förklara när det bevisligen gick alldeles utmärkt för herrarna att köra 10 km :)

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att hälla bensin på elden kan jag, om man bortser från alla feministiska filter i samtidsdebatten, se en poäng i att män tävlar mot män på sina villkor och kvinnor tävlar mot kvinnor på sina villkor. Så fort man börjar jämföra blir det lätt fel, eftersom de biologiska förutsättningarna är olika.

 

Så säger jag bara här. Hemma håller jag tyst, ler och nickar.

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att hälla bensin på elden kan jag, om man bortser från alla feministiska filter i samtidsdebatten, se en poäng i att män tävlar mot män på sina villkor och kvinnor tävlar mot kvinnor på sina villkor. Så fort man börjar jämföra blir det lätt fel, eftersom de biologiska förutsättningarna är olika.

 

Så säger jag bara här. Hemma håller jag tyst, ler och nickar.

Vilka (biologiska)villkor gör att damerna bör åka kortare distanser? Nyfiken.

Link to comment
Share on other sites

På detta forum är majoriteten män med en och annan kvinna som medlem. Hittills har ingen kvinna argumenterat för längre banor, så varför denna iver att tvinga upp kvinnorna på längre distanser. Om kvinnorna vill åka riktigt långt så finns ju långloppen att välja på....

Jag som känner många kvinnliga skidåkare kan ju bara påpeka att många av dom vill köra samma distanser som herrarna, mycket för dom känner sig nedvärderade när dom blir tilldelade en kortare distans. Med det är det kanske inte många som offentligt driver frågan, mest för att dom själva inte har någon erfarenhet av (idrotts)politik och att frågan knappt finns på dagordningen hos SSF/FIS.

 

För övrigt så handlar det inte om att tvinga herrarna att åka längre än damerna, frågan är principiell ur ett moraliskt perspektiv. idrotten ska inte ha regler som antyder att kvinnor är svagare än män.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror mer det har med att de (FIS) inte vill att tidsavstånden ska bli för stora.

Tar vi t.ex 20-plats i dam (5 km) vs. herr (10 km) så var dam 48 sek efter och herr 50 sek efter. Hade de dubblat distansen för damerna hade det rimligen dragit iväg med sekunderna. Damernas långlopp har ju ofta rejäla tidsavstånd.

Men som det ser ut med uppslutningen på juniorsidan och även på vår klubbs träningar här så kanske det snart blir tvärtom.

Det är ju ett argument som ofta framförs mot att damerna ska åka längre, det blir mindre spännande.

 

Märkligt nog framfördes aldrig samma argument om herrtävlingarna i VC säsongen 95-96 när Dählie och Smirre var fullständigt överlägsna.

 

Intressant med juniorerna, tror att en jr-cup förra vintern hade fler damer till start än herrar. Möjligtvis kommer vi att behöva jobba extra på att få kvar pojkarna i skidåkningen i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Jag lade märke till en sak vad gäller utrustningen; det verkar som Turnamicbindningarna slagit igenom för Fischer och Ross-åkarna, det såg man när de böjde sig ner och tog av sig skidorna att de vred i sidled för att lossa pjäxan. Det verkar som de flesta fortsätter att köra på Alpinapjäxorna, ganska stor dominans på pjäxsidan. Vidare har Calle Halvarsson bytt till Rossignol skidor och pjäxor.

Det är ju så att Ross och Fischeråkarna måste köra med Turnamic även på sina gamla skidor.

Link to comment
Share on other sites

Vilka (biologiska)villkor gör att damerna bör åka kortare distanser? Nyfiken.

 

Dom får gärna åka längre än män för min del. Det finns viss forskning som antyder att kvinnor kan bli bättre än män på riktigt långa distanser in om vissa uthållighetsidrotter där Vo2max, mängden röda blodkroppar och storleken på hjärtmuskeln spelar mindre roll pga bl a lägre kolhydratförbrukning.

 

Oavsett så är min poäng är att längden på loppen inte nödvändigtvis ska korrelera mot jämställdheten inom idrotten. Det är rimligare att damerna bestämmer sina egna distanser utifrån sina egna förutsättningar oberoende av herrarna.

 

Det är ju ingen tävling i vem som åker längst utan snabbast. 

Link to comment
Share on other sites

Hur får de fast Turnamicbindningen på sina gamla skidor ? (fräser bort NIS-plattan och limmar på Turnamicfästet ????)

 

Du borde ha varit överhopad med "fräsjobb" i höst, Dk ! :wacko:

Nä dom har gjort en specialversion som passar till NIS-plattan, för kontraktsåkare då.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...