Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tävlingsdräkt (kondomdräkt) till träning och Vasaloppet


Hellner

Recommended Posts

Hej!
 

Jag tänkte investera i ett nytt skidställ inför säsongen. Vill ha ett ställ som både kan användas till träning men även Vasaloppet som jag planerar att åka på 6-7 timmar. Har fastnat för en tävlingsdräkt (eller kondomdräkt som vissa kallar det) och undrar hur de är att träna med? Hur skyddar de mot vind och kyla? 

 

Jag har även en liten tjockare jacka från craft som jag tänkt använda till lugnare och längre pass. Men ska jag istället satsa på ett "vanligt" tunnare träningsställ? Jag vill helst ha något som sitter någorlunda tajt på kroppen. 

 

Är tacksam för tips och erfarenheter av båda sidor och uppskattar även tips på bra tävlingsdräkter eller liknande. Finns ju många tävlingsdräkter från bl.a. Craft, Swix, Salomon, Trimtex osv. Vad har ni för erfarenheter?

 

Som sagt så är jag tacksam för alla tankar och tycken!

Link to comment
Share on other sites

Jag har en överdel från Trimtex (Vision) som jag tävlar i. Ganska vindtät, men inte 100% så den andas ganska bra. Fungerar också att springa i när det är kallt. Överlag är jag nöjd! Gillar också att den har en högre krage och dragkedja så man kan variera värmen lite. 

 

Jag kör i vanliga löpartights i varierande tjocklek beroende på temperatur. 

Link to comment
Share on other sites

Funkar att köra i racedräkt även när det är riktigt kallt om du fyller på under som Carl A skriver. Själv har jag en tunn jacka istället för överdelen när jag tränar, men det är mest av gammal vana. Tycker nog att många klär på sig alldeles för tjockt och mycket. Man blir kall av svett.
Link to comment
Share on other sites

Kör alltid i racedräkt. Har wind-stopper underställ under. Kört lugnt i minus 20 med det stället (och fyllt på under). Funkar fint.

Jag kör vindtätt utanpå tävlingsdräkten om det är kallt. Väst eller tunn jacka. Då är det lätt att reglera, öppna i halsen eller ta av om det blir för varmt

 

Kör även en del i kläder med vindtät framsida (både jacka och byxor). Fungerar bra på lugna pass. Inget jag använder på tävling dock.

Link to comment
Share on other sites

Vilken storlek? Har en oanvänd Björn Dählie racedräkt tudelad storlek S som kan fås för billig peng. Samma modell som användes av USAs landslag ett par säsonger sen.

 

Jag är 182 och väger ca 78. Brukar ha storleken M men är osäker hur storlekarna är hos Björn Dählie.

 

Ni andra som rekommenderar tävlingsdräkt, vilka märken kör ni och vilka fungerar bäst?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...