Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rillning. Nackdelar?


vasajohan

Recommended Posts

Ska åka till Långberget och glidvallar alla mina skidor innan jag åker hemifrån, tar inte med valla dit. Bör man också rilla innan resan eller kanske ta med riller och rilla om samma (1 mm rak) inför varje pass? Rillning är ju väldigt snabbt men hur är livslängden o kan rillning förstöra glid om den är tillräckligt gammal?

 

Kan rillning påverka livslängden på slipning? Bästa skidorna är skins och nästan nya.

Link to comment
Share on other sites

Behovet av rill i normalt vinterföre på långberget är inte stort. För att inte säga minimalt. I dagarna har vi 7-15 minus här. Sen beror det på vad duhar för slip i skidan. Ska du åka i vår är behovet större.

 

En rill håller längre än man tror. Det är knappt en paraffineeing tar bort det. Sen beror livslängden på hur hårt du trycker oxå. Men så småningom är den helt borta. Varför inte Ta med en Riller och experimentera lite :) du kanske får superglid. Eller inte ;)

 

Nej rill förstör inga skidor.

Link to comment
Share on other sites

jaha, men jag trodde ju att 1mm rill skulle vara ett litet men klart plus även om det är 5-10 minusgrader, enligt tabellerna för olika rillers.

 

Provade precis att rilla mina LF vallade skidor och då kom det upp glidvalla ifrån belaget. Är det helt enligt beräkningar och ska jag borsta bort den vallan isåfall med vilken borste?

 

Jag brukar få en del valla komma upp ifrån belaget efter sickling när jag använder stålborsten men man ska inte borsta upp för mycket med den. Därför gör jag bara några drag innan jag går på nylonborste.

 

Vallan som är "i belage" och kommer upp är väl den som ska ge glid, är det därför man ska vara försiktig med att borsta för mycket (med stål)?

 

Jag strök av vallan med handen nu, rädd att förstöra rillningen om jag borstar.

Link to comment
Share on other sites

Intressant det här med rillning. Verkar vara populärt i vissa kretsar medans mindre populär i andra. Åtminstone när det kommer till tryckande riller. Har själv ingen större erfarenhet mer än ett av mina skidpar en kamerat hjälpte mig att skära med 2 mm rill tror jag det var. 

 

En bekant som kör i ett långlopps-team har som jag förstod det de flesta skidorna slipade till blå-före och justerat med tryckande riller efter före och behov.

 

I boken "Bra glid" skriven av Hans Olov Hamran så är slutsatsen efter diverse tester att rillning med TRYCKANDE riller inte har effekt om syftet är med rillningen är att minskad ytfinishen i skidans struktur. Mönstret efter tryckande riller blir för ytlig för att ge mätbar effekt. 

 

Mvh

/Johan

Link to comment
Share on other sites

Rätt eller fel så borstar jag tills ingen valla lossnar. Kan bli en hel del borstning vid tävling eftersom belaget släpper ifrån sig mer valla med tiden när det drar ihop sig, en process som tar dagar. Kanske överkurs men jag tror inte på att glida klan ska vara ett lager mellan belag och snö. Om valla kommer fram vid rillning så kan man borsta mer.

Olika rillrar ger olika bra avtryck i belaget, Skigo riller som jag testat gav väldigt lite avtryck, RedCreek betydligt bättre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Som sagt, intressant det här med rillning.

 

Har läst Hamrans bok, som jag tycker är riktigt bra. Han försöker i varje fall testa och experimentera sig fram till svar i stället göra som alla andra alltid har gjort eller gå på hörsägen.

 

Efter Hamrans frontalangrepp på tryckande rilljärn tycker man att tillverkarna skulle komma med motbevisning. Trots många timmars sökande har i varje fall jag aldrig lyckats hitta något sådant.

 

Finns det någon annan som har läst något bra på detta tema? Eller som själv gjort seriösa tester?

 

Svaret på trådens ursprungliga fråga är väl alla överens om. Tryckande rilljärn har ingen permanent påverkan på skidbelag. Frågan är om de har någon påverkan alls.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, intressant det här med rillning.

Har läst Hamrans bok, som jag tycker är riktigt bra. Han försöker i varje fall testa och experimentera sig fram till svar i stället göra som alla andra alltid har gjort eller gå på hörsägen.

Efter Hamrans frontalangrepp på tryckande rilljärn tycker man att tillverkarna skulle komma med motbevisning. Trots många timmars sökande har i varje fall jag aldrig lyckats hitta något sådant.

Finns det någon annan som har läst något bra på detta tema? Eller som själv gjort seriösa tester?

Svaret på trådens ursprungliga fråga är väl alla överens om. Tryckande rilljärn har ingen permanent påverkan på skidbelag. Frågan är om de har någon påverkan alls.

Rätta mig om jag har fel, men påstår inte Hamran att tryckande rill bara ger avtryck på paraffinet? Han tänkte aldrig längre än näsan räcker där heller.

Link to comment
Share on other sites

Så säger han. Och att det material skidbelag görs av inte är elastiskt, som skulle vara en förutsättning för att sätta struktur som går tillbaka. Sammantaget att han inte hittat vetenskapligt stöd för att det skulle kunna fungera. Till dess satsar han i stället sina pengar på att ha flera skidor med olika slip.

 

Jag har ingen aning om vad som är rätt. Därför skulle det vara kul om man kunde hitta någon som testat seriöst vad tryckande rillning gör för skillnad på glidet.

 

Äger själv inga riller.

Link to comment
Share on other sites

”Äger själv ingen Riller”

 

Det diskvalificerar dig liksom lite från diskussionen.

Vad pratar Hamran om? Det är plast vi talar om. Klart du kan pressa mönster i vanlig plast. Hm får kamma sig.

Rillar du en ovallad stålsicklad skida med tex Redcreek 1mm så både ser du ränderna och kan känna med nageln strukturen. Hur tänker du att det inte skulle påverka glidet? All struktur påverkar glidet. Rill, stenslip och stålsickel. Mest bang på rill görs vid våtföre. Det är ju rätt lätt att testa.

Link to comment
Share on other sites

Vad säger Hamran ? Talar vi om grafitbelag eller det hårda vitbelaget ? Jag ställer mig frågande till om verkligen belaget återgår till sin ursprungliga struktur efter uppvärmning i synnerhet om du lyckas rilla det hårda vitbelaget. Man borde närfota belaget före och efter rillning och efter uppvärming eller studera det i mikroskop för att få svar på frågan.

Link to comment
Share on other sites

Tycker definitivt att tryckande rill påverkar glidprestandan. I varje fall enligt egen erfarenhet och utan att jag gjort några superseriösa tester av vetenskaplig karaktär.

 

Eftersom jag har en elitsatsande 17-årig dotter så jag får ju tillfälle att valla en hel del skidor per säsong... Har merparten av hennes tävlingspar stenslipade med LJ01 (klassiska) eller PL011 (skate) och jobbar i stort sett alltid med tryckande rill som slutfinish. Håller dock med Skogsvakt om att strukturen blir som mest avgörande på våt snö, men faktum är att rill även ger bra effekt vid glidtest i kallare förhållanden (t.ex Red Creek 0/-6 eller -5/-20 i kombination med linjära strukturer). När det är riktigt blöt snö (t.ex säsongsavslutningen Fjälltoppsloppet i Bruksvallarna) så har det några gånger dock inte räckt med tryckande rill och vi har då kört med Swix skärande strukturer för att skidorna inte skall ”suga fast” så förbaskat.

Link to comment
Share on other sites

Jag rillade precis mina nysicklade skidor med Swix tryckande riller och det behövs inget förstoringsglas för att se den rillen. Att rillning i sig påverkar glidet positivt tror jag inte behövs några tester för att avgöra. Eller det är snarare testat tillräckligt av åtskilliga åkare ändå upp på landslagsnivå. Ofta är det nog här den största skillnaden ligger när man märker att något landslag har märkbart bättre eller sämre glid. Endera i slipen eller i rillen. Skillnaden mellan olika vallor på den nivån torde vara försumbar. Att även tryckande riller förbättrar glidet kan vi nog utgå ifrån vad än denne Hamran säger.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...