Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kommentatorer världscupen svt


oxberg

Recommended Posts

Tycker firma hård och Blomqvist har tappat skärpan. Häromdan missade dom antal varv och lurade oss om att det var ett varv kvar och nu missar dom helt att Anna Haag tappar lite lite varje gång uppför. Tar även flera min innan dom ser att det spricker bakåt. Nä dags för nåt nytt fräscht par.

 

Vacchi på Eurosport är mycket mer skärpt. Elofsson är en tung expert där. SVT är på efterkälken

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Synd ni inte kan få höra NRK exelenta kommentering precision och skärpa från start til mål. Torgeir Björn, Jann Post och Anders Aukland vet vad dom snackar om och så kommer landslag ledaren vidar Løfshus in med kommentarer under loppen.

J. Hård har blitt väldigt gaggig i bästa fall säger han det man själv ser i tv'n :o

Link to comment
Share on other sites

Under hela herrloppet missade dom det uppenbara att Rickardsson slet med fästet. Han tappade uppför och fick kliva ur spår först av alla. Sen tog han igen på stakningen. Finns det nån som körde bättre på slätan idag tro? Nä utan vara för gnällig så tycker jag dom missar mycket. Kan det vara att dom tittar för lite på tv sändningen och mer live ut ur hytten.
Link to comment
Share on other sites

Även jag hör till de "soffkommentatorer" som ibland är onödigt hård mot SVTs kommentatorer. Framförallt när de missar uppenbara, viktiga och intressanta saker som händer i bild. 

Men vad jag tror att många missar är att kommentatorerna inte sitter och tittar på skärmen på samma sätt som vi TV-tittare gör. De försöker även följa med i vad som händer utanför TV-sändningen. Dessutom måste de hela tiden kolla upp fakta vid sidan om så att de kan babbla på om intressanta saker som inte är de uppenbara grejer som händer i bild. 

Om jobbet var så enkelt som att bara kommentera det man ser framför sig, ja då skulle vi alla nog kunna vara experter på nästan alla idrotter. ...framförallt vi som hänger på ett smalt forum och anser oss vara just "experter".  :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Svårigheten att vara expertkommentator är att variera sig och komma med nya infallsvinklar vare sig man sitter i Vinterstudion eller bisittare under sändningar. Tycker det är bra att man varierar med Fredriksson och Blomqvist på expertstolen, så det blir lite variation. Ojanen har stor kunskap och analytisk förmåga, men gör även sina misstag. I en tidigare sändning i Vinterstudion upprepade hon flera gånger ordet "leverera", vilket jag uppfattar som negativt som om vi som åskådare gjort en beställning på framskjutna placering och bara väntar på att de skall levereras.

I skidskytte tycker jag att Ferry fortfarande tillför sändningarna en hel del substans medan Helena Ekholms kommentarer är ganska förutsägbara, tror inte hon överlever mer än en säsong.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte lätt att göra alla nöjda såklart. Men som expert tycker jag det krävs två saker främst. Kunna göra analytiska inlägg och att våga kritisera. Jag tycker SVT faller där både i skidskyttet och längdåkningen. NRK och kanal 9 är betydligt bättre. T.o.m brittiska Eurosport har högre nivå, enligt mig (självutnämnd soffexpert)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 10 months later...

Nu tror jag inte att intresserade kommentatorer och experter står i kö för att efterträda Hård/Blomqvist, men det vore kanske inte fel att släppa in någon gröngöling ibland för att se om den/de kunde vara alternativ till efterträdare.

 

Även om det inte finns lika många parametrar att hålla reda på i längden som  i skidskyttet är jag dock otroligt imponerad över att skidskyttekommentatorer och bisittare snabbt plockar fram uppgifter under tävlingens gång, av studiofolket börjar Helena Ekholm kännas förutsägbar man vet ofta redan svaret innan hon sagt det.

 

Om vi förflyttar oss hem till TV-rummet så är det olika kultur som gäller. Jag kommenterar ofta under tävlingens gång och min fru får tysta mig titt som ofta, då hon är van vid kommentatorsfritt i TV-rummet. Vilken kultur råder hemma hos er ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag håller på att tröttna på Blommans otroliga fascination över sista backen i tour de ski. Världens mest vältränade människor åker för en 380 meter hög backe (ca 2 ggr startbacken i vasan som referens) och han kan inte sluta säga saker som:

 

"det är en helt OTROLIG smärta!!"

"det GÅR inte att ha mer ont än så här!" 

osv...

 

Jag har all respekt i världen för de prestationer som utförs under loppen, men nån måtta får det vara. 

 

/snabben

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...