Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kommentatorer världscupen svt


oxberg

Recommended Posts

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Självklart skulle man göra ett så mycket bättre jobb själv som den soffåkare man är.

Håller med att de inte riktigt är med utan att man ofta noterar saker långt före dem och att de ibland missar intressanta detaljer. Kanske är man för nördig.

Tristast är väl ändå FIS egna segerintervjuer, nästan så att de överglänser "hus känns det?"

Link to comment
Share on other sites

Vad tycker ni om kommentatorernas jobb (svt) de senaste tävlingarna? Jag tycker att det har varit lite avslaget bitvis faktiskt. Eller om det är brist på insatt analys kanske. Mycket upprapning av mellantider utan kontext.

Det största problemet tycker jag varit den dåliga produktionen ffa igår då producenten ofta missade intressanta åkare.

Link to comment
Share on other sites

Det är ett elände utan dess like. Nära på outhärdligt. Radiosporten är bättre med Molle. Annat var det på 80 talet när Bjarne och Lars göran pettersson kommenterade :) dom gubbarna slår du inte på fingrarna. Även Eva Lena frick var en duktig expert. Nu är det bara för sorgligt. Fredriksson har inte mkt o komma med. Mest "hon gör det bra"

 

 

För övrigt är det en fröjd att titta när Vacchi kommenterar på eurosport.

Link to comment
Share on other sites

Tyckte det var jäkligt snurrigt ett tag, men är osäker på om det berodde på en mindre bra produktion,

men det var dåligt tempo i refereringen bitvis.

Mattias tyckte jag var ok, men Lotta Fahlberg kan bli bättre.

Själv tyckte jag ju att Jacob och Blomman var ett lysande par, men alla tycker olika...

Link to comment
Share on other sites

Tycker själv att efterloppet intervjuerna är det som jag stör mig mest på, alla "och hur kände du då"?, "och hur tänkte du då"?, sug på dom frågorna direkt efter målgång när man blivet 34 på dåliga skidor med dålig form, fantaskiskt tålamod våra VC åkare har som orkar stå ut.

 

Saknar Blomqvist och Hård.

Link to comment
Share on other sites

Tycker själv att efterloppet intervjuerna är det som jag stör mig mest på, alla "och hur kände du då"?, "och hur tänkte du då"?, sug på dom frågorna direkt efter målgång när man blivet 34 på dåliga skidor med dålig form, fantaskiskt tålamod våra VC åkare har som orkar stå ut.

 

Saknar Blomqvist och Hård.

Nåja.dom krävs inte direkt på lösningen på Palestinakonflikten efter målgång. Att ställa upp och svara på några enkla frågor oavsett resultat kan knappast se som en uppoffring. Snarare ett krav från sponsorer, tittare occh förbund. Tv-tittare, media m.m (kapitalet) är intresserade av att veta varför det gått som det gått.
Link to comment
Share on other sites

Det jag saknade efter sista damloppet, som Marit Björgen vann, var att de inte frågade om det på norska finns en motsvarighet till "Än lever liket" Sen finns det kommentatorer som inte kan uttala "au" i norska namn utan det blir "öu" i stället för "au".(tex i dagens parallellslalom med Haugen som deltagare)

En detalj, som inte kommit fram ang Charlotte Kalla det är att det är bra att hon inte vinner allt, ty då hade hon nog varit i form

för tidigt

Jacob Hård och Anders Blomqvist tycker jag fortfarande är bra liksom Mattias Fredriksson - det är inte så lätt att förnya sig hela tiden - lite skåpmat går inte att undvika. Sen som någon påpekade så är kommentatorerna underordnade TV-sändningarna.

Johanna Ojala är bra och kunnig, men jag börjar tröttna lite på henne, då hennes kommentarer börjar bli lite förutsägbara.

Sen kanske det inte är så lätt att intervjua alla gånger som tex Kalla, som envisas med att upprepa sina teknikfunderingar

"axlarna ner osv" förresten så dåliga skidor verkade hon inte ha i jaktstartsloppet, det släppte för norskorna ibland också.

En sån detalj måste ju en reporter kunna påpeka.

Om man är missnöjd med kommentatorerna bör man ha förslag på andra att ersätta dem med.

Link to comment
Share on other sites

Skit samma, men en nyhet stod det i tidningen idag och det var att Robert Vacci skall kommentera skidor och skidskytte

i OS, då blir det engagemang när det händer något !

Jag saknade inte SVT under förra OS när det var ViaPlay som sände. Det fungerade minst lika bra.

...men Kanal5, det bådar illa. Jag hoppas att de även kommer att kavla ut det hela på någon strömningstjänst så att man kan se när och hur man vill?

Link to comment
Share on other sites

Johan olsson hade varit kul som expert, men frågan är om han klarar hålla energin uppe en hel tävling. Gunde Svan hade säkert kunnat hålla bra tryck. Tänk fångarna på fortet.

Hellner och Olsson säger ”liksom” tre ggr i varje mening. Kolla varenda intervju. Högst störande

 

Kolla här :)

 

Så med närmare eftertanke. Nej tack i SVT

Link to comment
Share on other sites

Fast Gunde Svan ihop med Vacci skulle inte gå, i skarpa lägen skulle de skrika i munnen på varandra, är ju två typiska förstekommentarorer. Nej, Vacci måste ha en lugn typ, gärna på samma humornivå som honom, då tror jag det skulle bli

ett vinnande koncept, varför inte värva över Molle från radion, tror han skulle fungera ihop med Vacci.

Link to comment
Share on other sites

Kan bekrefte at den norske diftongen au uttales "öu" slik at Johaug er Johöug, Haugen er Höugen. Men det beror litt på dialekt. Noen fra Oslo øst vil ganske si Hävgen og Johävg, mens noen fra Oslo vest sier Häugen og Johäug. Men noen fra Sogn & Fjordane vil si Johaog og Haogen.

Link to comment
Share on other sites

Kan bekrefte at den norske diftongen au uttales "öu" slik at Johaug er Johöug, Haugen er Höugen. Men det beror litt på dialekt. Noen fra Oslo øst vil ganske si Hävgen og Johävg, mens noen fra Oslo vest sier Häugen og Johäug. Men noen fra Sogn & Fjordane vil si Johaog og Haogen.

OK, då har vi fått en bra förklaring på varför det uttalas olika av dig som är insatt. Att då svenska kommentatorer uttalar olika har då att göra med vilka de haft som förebilder. Det är som i Sverige att man uttalar olika beroende på varifrån man kommer i landet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...