Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Zeroskidor / glatta spår


MikaelBerglund

Recommended Posts

Hej skidvänner,

 

jag har plöjt alla trådar om zeroskidor men inte fått ett entydligt svar på några frågor jag har om zeroskidor. Många trådar är lite äldre, från typ 2010 och det har hänt lite med ruggzonen sedan dess. 

 

* Fallande kramsnö som bildar glatta spår. Fungerar ruggskidor här? Finns det ens någon valla som fungerar? VR55 fungerar bra så länge det snöar, men sedan tappar den fästet. Klister blir livsfarligt eftersom man får platåskor om man råkar nudda nysnön. 

 

* Håller ruggskidor ett helt långlopp? Jag ser att många använder flourspray eller silikonspray för att behandla ytan för att slippa ifrysning - håller det ett helt lopp?

 

I och med att blåextraföret mer och mer lyser med sin frånvaro är jag less på att antingen halka omkring eller få för mycket fäste så jag börjar fundera på om zeroskidor är ett alternativ. 

Link to comment
Share on other sites

Idag är väl nästa alternativet ett par skinskidor av race-model

Rugg-skidor fungerar också k dom flesta fören men är ju inga roliga skidor när det ör kallt t.ex, går riktigt trögt. Men föste har man.

Men dom är ju bäst i nollföre och fallande nysnö. Så egentligen skulle jag säga att man använder dom bara vid just nollföre och fallande nysnö. Blir det 2-3 plus är dom inte lika bra längre.

 

Sen tycker jag rugg skidor fungerar i långlopp ja, när du är först, inte om du har några hundra åkare före dig, för då är det ju inte nysnö i spåret, det är ju tillplattat då. Men på träning ja eller lopp med intervallstart.

 

Som sagt idag åker man ju skin istället.. det är ju helt fantastiska skidor. Framför allt av race model och rätt utplockade. Då pratar bag skidor som Salomon s/race, Atomic Redster C9 Redster, Madshus Nanosonic intelligrip, Madshus Redline intelligrip, Rossignol R-Skin race, Fischer twin-skin carbon....typ

Link to comment
Share on other sites

Håller i princip med Skåningen, fast håller mig bara till zero-skidan och passar på skin. Zero är just zero och när inget annat funkar, precis runt nollan och framför allt fallande snö. I allt annat före kör jag med antingen kallföresskida eller klisterskida. Har bara kört 4 mil, tyckte att jag tappade fäste på slutet, men det kan lika gärna varit trötthet. Kan inte skin, men har sett skinskidor bygga eländiga klabbhögar vid zeroväder, en det kanske bara var nån som inte visste hur de skulle hanteras (som jag trodde inte behövde hanters)
Link to comment
Share on other sites

Har åkt två halvvasor med Zero skidor. Har lyckats få tag på ett kanonpar som glider som spjut i varmare före (varmare än -3). De funkar OK även i kallare väder. Fästet är riktigt bra när det inte är blanka spår och lägger du silikonspray på så håller det 9 mil. Lite mindre trångt i halvvasan och startar man som jag har gjort i led 1 kan man dra nytta av de fina glidet som skapats av led 0 och sedan gå ut i ett lösare spår i uppförsbackarna och nyttja det fina fästet. Mitt par har varit med ett par år och idag skulle jag inte välja rugg utan något av det Skåningen skriver om.

Link to comment
Share on other sites

Har åkt två halvvasor med Zero skidor. Har lyckats få tag på ett kanonpar som glider som spjut i varmare före (varmare än -3). De funkar OK även i kallare väder. Fästet är riktigt bra när det inte är blanka spår och lägger du silikonspray på så håller det 9 mil. Lite mindre trångt i halvvasan och startar man som jag har gjort i led 1 kan man dra nytta av de fina glidet som skapats av led 0 och sedan gå ut i ett lösare spår i uppförsbackarna och nyttja det fina fästet. Mitt par har varit med ett par år och idag skulle jag inte välja rugg utan något av det Skåningen skriver om.

Hur kan du veta att de fungerar i 9 mil, när du bara åkt halva sträckan ? Det svåra är väl att ta ut ett par skidor i rätt hårdhet för nollföre - antar att det  lika viktigt med skinskidor. Frågan är var man skall ligga i hårdhet - någonstans mellan klister och kallföresskidor är min gissning ?

Link to comment
Share on other sites

Det här är intressant, skinns vs zeroskidor. Har själv ingen erfarenhet av zeroskidor men har ett par twin skinn race och även testat Salomons racemodell. Hyggligt fäste med båda men glidet är allt för dåligt i jämförelse med en vanligt vallad raceskida. Pga sämre glid så har jag blivit mer nyfiken på zeroskidor. Skinns är antagligen flexiblare över större temperatur-spann dock. Är det så att skinns bör plockas styvare än vanliga skidor kanske för att rätta glidet ska infinna sig?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag körde med ruggskidorna på ett lopp i Ulricehamn för två år sedan (med ca 4km per varv och kanske 500 startande). Det var ett par plusgrader men hade snöat hela natten och fram till efter spårdragning så mycket snö bredvid spåret.

 

Fick en kanonstart med öppet spår i första backen så låg kanske så bra som topp 50 efter den. Bergfäste hela första varvet, kommer in efter varning och har absolut noll fäste i backen, blev ingen trevlig skiddag efter det...

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar!

 

@Skåningen: Skinskidor verkar onekligen vara poppis! Jag har dock dugliga kall- och varmföresskidor. Det jag saknar är bra skidor precis vid nollan. Det känns också mastigt att köpa ett par och hoppas att man kan få ett par som har glidzoner som passar för 0:an + perfekt spann. Redline som har åker på annars kostar 8000:- med bindning (!!!!!).

 

@Skogsvakt: Jag har sett Babels torn byggas av Skigo orange (dock inte täckt) men det är en bild jag inte glömmer, när en åkare står med skruvmejsel vid en vätskestation och hugger bort isen. Skigo vallaservice är inte att rekommendera. 

 

Kontentan är alltså att zeroskidor inte fungerar vid glatta spår. Då kan jag lika gärna köra vidare på VR55 som jag tycker fungerar utmärkt i fallande blötsnö. Bara att kliva ur spåret om man behöver fäste i en backe. Dock suger den vallningen en del glid. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar!

 

@Skåningen: Skinskidor verkar onekligen vara poppis! Jag har dock dugliga kall- och varmföresskidor. Det jag saknar är bra skidor precis vid nollan. Det känns också mastigt att köpa ett par och hoppas att man kan få ett par som har glidzoner som passar för 0:an + perfekt spann. Redline som har åker på annars kostar 8000:- med bindning (!!!!!).

 

@Skogsvakt: Jag har sett Babels torn byggas av Skigo orange (dock inte täckt) men det är en bild jag inte glömmer, när en åkare står med skruvmejsel vid en vätskestation och hugger bort isen. Skigo vallaservice är inte att rekommendera. 

 

Kontentan är alltså att zeroskidor inte fungerar vid glatta spår. Då kan jag lika gärna köra vidare på VR55 som jag tycker fungerar utmärkt i fallande blötsnö. Bara att kliva ur spåret om man behöver fäste i en backe. Dock suger den vallningen en del glid. 

Problemet är väl om man kliver ur spåret och får fäste uppför, så fryser det i och hugger när man går tillbaka i spåret. Jag körde för en vecka sedan på skigo orange och det fungerade bra på slätan och utför, men i backarna frös det i. (egentligen är det fel att kalla det "frysa i", det kan det inte göra i 0 och varmare utan det krävs -grader) Om nu VR55 fungerar i fallande nysnö, vilket före är du ute efter att täcka in med nya skidor ?

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar!

 

@Skåningen: Skinskidor verkar onekligen vara poppis! Jag har dock dugliga kall- och varmföresskidor. Det jag saknar är bra skidor precis vid nollan. Det känns också mastigt att köpa ett par och hoppas att man kan få ett par som har glidzoner som passar för 0:an + perfekt spann. Redline som har åker på annars kostar 8000:- med bindning (!!!!!).

 

@Skogsvakt: Jag har sett Babels torn byggas av Skigo orange (dock inte täckt) men det är en bild jag inte glömmer, när en åkare står med skruvmejsel vid en vätskestation och hugger bort isen. Skigo vallaservice är inte att rekommendera. 

 

Kontentan är alltså att zeroskidor inte fungerar vid glatta spår. Då kan jag lika gärna köra vidare på VR55 som jag tycker fungerar utmärkt i fallande blötsnö. Bara att kliva ur spåret om man behöver fäste i en backe. Dock suger den vallningen en del glid.

 

Ja precis. Det var därför den ska täckas med blå burk. Lite av det som var tipset

Link to comment
Share on other sites

Vid fallande snö och runt 0-an är så klart zero-skidor att föredra. Jag har ett par riktigt bra. Men om jag tränar i sådana förhållanden, brukar jag rugga upp ett par vanliga gamla rcs. Ett par av mina skräpskidor som jag köpt på blocket för 100 kr. Sedan förvisso slipade för 400kr ;) Ett bra allternativ att testa om du inte vill köpa zero-skidor. Att rugga ett vanligt par menar jag.

 

Burkar runt nollan och snöfall finns väl massor som funkar ungefär lika dåligt. Star racing black tycker jag varit ganska ok.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag tänkte återuppväcka denna tråd med anledning att jag skrev ett blogginlägg som tar upp många av de funderingar som framkommit i denna tråden. 

 

Jag är inte helt enig med alla åsikter i denna tråd. Jag tycker att zeroskidor är betydligt mer mångsidiga än vad som ofta görs gällande. Jag har antagligen tävlat och testat ruggskidor oftare än någon annan på nationell elitnivå inom traditionell skidåkning i Sverige. Många gånger har de jag tävlat mot blivit mycket förvånade när de fått reda på att jag åkt på zeroskidor och överraskade över att det funkat så bra efter att ha fått testa mina skidor efter tävlingen. 

 

Hursomhelst, jag har utvecklat detta mycket mer i mitt blogginlägg här. http://m-sunesson.se/ruggskidor/

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att testet var proffsigt upplagt med tydliga bilder och bra text, men efterlyser en tydlig uppställning av resultatet för samtliga skidor och även en jämförelse med skinskidor i motsvarande test. Testet borde dels innehålla glidtest och test uppför, där det mer blir en subjektiv bedömning av upplevt fäste vs "uppförsglid". Glidtestet bör ske i slutet av testet med förutsättning att samtliga skidor har åkt ung samma sträcka före.

Ytterligare ett testtillfälle med samma upplägg borde göras, när tempen är något under noll för att testa ev underfrysning i rugg resp päls

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att testet var proffsigt upplagt med tydliga bilder och bra text, men efterlyser en tydlig uppställning av resultatet för samtliga skidor och även en jämförelse med skinskidor i motsvarande test. Testet borde dels innehålla glidtest och test uppför, där det mer blir en subjektiv bedömning av upplevt fäste vs "uppförsglid". Glidtestet bör ske i slutet av testet med förutsättning att samtliga skidor har åkt ung samma sträcka före.

Ytterligare ett testtillfälle med samma upplägg borde göras, när tempen är något under noll för att testa ev underfrysning i rugg resp päls

Kul att du gillade texten!

Jag håller egentligen med dig angående testerna. Det var dock väldigt svårt att få till sådana tester du beskriver på den korta mycket kurviga banan på Lugnet med mycket folk i spåret. Jag hade kunnat skriva lite mer om hur jag upplevde varje par men jag tänkte att det inte skulle vara särskilt intressant för andra än mig och ev mina lagkamrater som ska åka på skidorna. Men om det uppskattas så ska jag självklart försöka göra det i kommande inlägg som liknar detta! Vi testar ganska mycket material både inför och under säsong så det kommer defensivt bli fler tester, både av zeroskidor och andra tester. Jag ska försöka komma ihåg att skriva om testerna och tänka på din feedback om jag kommer ihåg att skriva om testerna!

Link to comment
Share on other sites

Kul att du gillade texten!

Jag håller egentligen med dig angående testerna. Det var dock väldigt svårt att få till sådana tester du beskriver på den korta mycket kurviga banan på Lugnet med mycket folk i spåret. Jag hade kunnat skriva lite mer om hur jag upplevde varje par men jag tänkte att det inte skulle vara särskilt intressant för andra än mig och ev mina lagkamrater som ska åka på skidorna. Men om det uppskattas så ska jag självklart försöka göra det i kommande inlägg som liknar detta! Vi testar ganska mycket material både inför och under säsong så det kommer defensivt bli fler tester, både av zeroskidor och andra tester. Jag ska försöka komma ihåg att skriva om testerna och tänka på din feedback om jag kommer ihåg att skriva om testerna!

Annars borde väl Lugnets skidstadion vara en perfekt plats att testa skidor; där finns slakmota och brantare backer både för tester uppför och nedför. Annars tror jag att för gemena man det är av största intresse att få veta skillnaden mellan ruggade skidor och skinskidor i problemföre runt nollan. Vi har inte tillgång till många par och oftast väljer man ett lämpligt par skidor och gör om dem till ruggskidor och sen kanske man står inför valet att komplettera med skinskidor. Finns det någon motivering att skaffa skinskidor, om man har ett fungerande par ruggade skidor ?

(jag grämer mig fortfarande att jag inte behöll ett par Morotto klassiska skidor, som visserligen var svåra att få fäste på pga hårt slutspann, men är övertygad om att de skulle blivit utmärkta ruggskidor)

Link to comment
Share on other sites

Annars borde väl Lugnets skidstadion vara en perfekt plats att testa skidor; där finns slakmota och brantare backer både för tester uppför och nedför. Annars tror jag att för gemena man det är av största intresse att få veta skillnaden mellan ruggade skidor och skinskidor i problemföre runt nollan. Vi har inte tillgång till många par och oftast väljer man ett lämpligt par skidor och gör om dem till ruggskidor och sen kanske man står inför valet att komplettera med skinskidor. Finns det någon motivering att skaffa skinskidor, om man har ett fungerande par ruggade skidor ?

(jag grämer mig fortfarande att jag inte behöll ett par Morotto klassiska skidor, som visserligen var svåra att få fäste på pga hårt slutspann, men är övertygad om att de skulle blivit utmärkta ruggskidor)

Under ordinarie säsong är Lugnet alldeles utmärkt för att testa. Bra backar att testa i och nästan alltid bra förhållanden. Men den korta och kurviga konstsnöbanan av sparad snö som ligger mestadels i backhoppningsgropen är inte alls lika bra för detta syfte. speciellt inte på helgen med mycket skidåkare av olika nivå i spåret. Jag valde att göra testet i lördags ändå eftersom det hade snöat mycket under fredagen och lätt under lördag morgon. Så det var långt ifrån optimala förhållanden för att testa skidor egentligen men bra en bra chans att kunna testa ruggskidorna i ett av de fören det är störst chans att jag kommer att använda dem på tävling. Speciellt med tanke på att jag hade fått tillgång till två par jag inte haft innan.

 

Jag förstår gemene mans huvudbry angående skidor i dessa förhållanden och inser att mina tester måste uppfattas som rena lyxtester i förhållande till det. För egen del är jag inte överförtjust i att åka på skinskidor och använder mina mycket sparsamt (även det ett lyxproblem inser jag). Känner man sig trygg med att valla och inte tycker att det är allt för besvärligt hade jag valt att åka på ett par ruggade skidor i sådana här förhållanden och skippa skinskidorna. Är man däremot osäker på sin vallning eller tycker att det är besvärligt att valla är ju skinskidor ett väldigt bra alternativ. Och om så är fallet och man inte har som ambition att optimera för tävling ett par rena ruggskidor överflödiga eftersom skinskidor oftast funkar helt okej i ruggfören.

 

Jag vet inte riktigt om jag svarade på din fråga eller om jag egentligen är rätt person att göra det, med tanke på att jag sällan ställs i den situationen att jag behöver välja och överväga på det sättet. Men jag försökte i alla fall ge min syn på saken. :)

Link to comment
Share on other sites

Under ordinarie säsong är Lugnet alldeles utmärkt för att testa. Bra backar att testa i och nästan alltid bra förhållanden. Men den korta och kurviga konstsnöbanan av sparad snö som ligger mestadels i backhoppningsgropen är inte alls lika bra för detta syfte. speciellt inte på helgen med mycket skidåkare av olika nivå i spåret. Jag valde att göra testet i lördags ändå eftersom det hade snöat mycket under fredagen och lätt under lördag morgon. Så det var långt ifrån optimala förhållanden för att testa skidor egentligen men bra en bra chans att kunna testa ruggskidorna i ett av de fören det är störst chans att jag kommer att använda dem på tävling. Speciellt med tanke på att jag hade fått tillgång till två par jag inte haft innan.

 

Jag förstår gemene mans huvudbry angående skidor i dessa förhållanden och inser att mina tester måste uppfattas som rena lyxtester i förhållande till det. För egen del är jag inte överförtjust i att åka på skinskidor och använder mina mycket sparsamt (även det ett lyxproblem inser jag). Känner man sig trygg med att valla och inte tycker att det är allt för besvärligt hade jag valt att åka på ett par ruggade skidor i sådana här förhållanden och skippa skinskidorna. Är man däremot osäker på sin vallning eller tycker att det är besvärligt att valla är ju skinskidor ett väldigt bra alternativ. Och om så är fallet och man inte har som ambition att optimera för tävling ett par rena ruggskidor överflödiga eftersom skinskidor oftast funkar helt okej i ruggfören.

 

Jag vet inte riktigt om jag svarade på din fråga eller om jag egentligen är rätt person att göra det, med tanke på att jag sällan ställs i den situationen att jag behöver välja och överväga på det sättet. Men jag försökte i alla fall ge min syn på saken. :)

Tack för svaret, tror att en del skidåkare kan ha nytta av det. Jag har ett par skinskidor och vid ett enkelt test i 0-före gled ruggskidorna bättre än skinskidorna. Det finns dock ett före när skinskidor är det bästa alternativet; det är när det blåst och stormat och det är en massa skräp och barr i spåret och klisterföre, då fastnar det inte i skinnet som i klistret.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret, tror att en del skidåkare kan ha nytta av det. Jag har ett par skinskidor och vid ett enkelt test i 0-före gled ruggskidorna bättre än skinskidorna. Det finns dock ett före när skinskidor är det bästa alternativet; det är när det blåst och stormat och det är en massa skräp och barr i spåret och klisterföre, då fastnar det inte i skinnet som i klistret.

Tack själv för en bra diskussion! Det är nyttigt att få reflektera över hur skidåkare på olika nivåer och med olika förutsättningar tänker och vilka problem de ställs inför. Så att vi alla kan hjälpa varandra så att alla kan få trevliga erfarenheter i spåren oavsett ambitionsnivå! :)

 

Bra poäng angående skinskidor i skräpiga spår! Det tänkte jag faktiskt inte på när jag skrev ovanstående inlägg! Det är ju inte helt ovanligt att just detta sammanfaller med fören där zeroskidor skulle kunna fungera. Det skulle vara intressant att jämföra skinskidor vs. zeroskidor i dessa fören. Båda borde ju vara bättre än klister, åtminstone om syftet är träning eller motion. Vid tävling hade jag nog valt klister ändå, alternativt stakat på blanka skidor. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sunesson; Fähnrich vann damsprinten i Gällivare på Peltonen zeroskidor. Jag såg det när hon ställde upp efter målgång och visade glidytan på skidorna. Nu vann hon inte tack vare skidorna. men ändå lite intressant att se en åkare med zeroskidor i problemföre.

Undran: visade hon upp de skidor hon åkt på eller de skidor sponsorn ville att hon skulle visa efter målgång?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jag är intresserad av zeroskidor, så om någon har ett bra par för ca 73-75 kg är det intressant.

Jag har 2 par vallningsbara som jag gärna blir av med, båda för plus minus 75 kg. Propulsebindning.

Jag byter gärna mot zeroskidor.

 

Atomic Arc 201 cm - köpt hos Pölder

Atomic Vasa Race 203 köpt på Stadium.  Pris kan diskuteras.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...