Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rekommendation - Skinnskidor


arkimedes

Recommended Posts

Du har ju superhårda skinskidor. Jag väger 90 kr och skulle nog behöva 110+ skidor. Nu får jag nöja mig med 95+ och dom är för slaka helt enkelt för att duga till annat än diagonalträning (svårt dock att göra teknikövningar på ett ben när skinnet hugger i). Verkar som de tillverkar skinskidorna genom att bara fräsa in skin i belagen på vanliga skidor. 

 

Om de tar fram nya spannkurvor speciellt för skinskidor så kommer detta att kunna bli intressant.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du har ju superhårda skinskidor. Jag väger 90 kr och skulle nog behöva 110+ skidor. Nu får jag nöja mig med 95+ och dom är för slaka helt enkelt för att duga till annat än diagonalträning (svårt dock att göra teknikövningar på ett ben när skinnet hugger i). Verkar som de tillverkar skinskidorna genom att bara fräsa in skin i belagen på vanliga skidor. 

 

Om de tar fram nya spannkurvor speciellt för skinskidor så kommer detta att kunna bli intressant.

Jag väger 82 i morgonvikt, så med kläder och utrustning 84-85 kg och på skidorna står det 80-95 kg. På golvtestet slutade spannet framför skinnet, men diagonalzonen var ganska kort och med 0.30 i bladmåttet lite trögt att dra fram och tillbaka, vilket tyder på att den var låg. Det skulle vara intressant att pointa skidorna för att få veta var i intervallet 80-95 de ligger, skulle tro att de är i mjukaste lag för min vikt. Så det är nog inte fel att ligga lite högre i hårdhet jfr med vallningsbara skidor för att inte skinnet skall bromsa glidet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har jag åkt två dagar på skin-skidorna, men med en annan preparering av skinnet. I stället för silikon tog jag Start röd gel och det visade sig att det blev mycket bättre glid på skidorna. Föret var nysnö och 0-gradigt i luften, snön snarare svagt på minussidan och det var riktigt trevligt att åka på dem. Förra gången jag åkte på dem högg de bitvis och glidet var sämre, visserligen varmare före den gången och silikonpreparerade. Nu skall det bli kallare och skall testa dem i flera minusgrader och se vad det ger för resultat.

 

ps. Vauhti har gel i sitt sortiment, borde vara ett alternativ.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja, för mig står valet mellan ett par Madshus Nanosonic (ej skin) och ett par Atomic C9 Redster Skintec. Lutar åt Atomic-skidorna för att "garantera" fäste, trots att glidet kanske blir lite sämre. (Båda redan inköpta och uttagna av en erfaren handlare).

Har du hunnit testa Atomic C9 ? Dom får mycket beröm av Pölder.

Någon annan ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par Madshus Terrasonic intelligrip. Kan beskriva åkkänslan exakt som Volevodins Salomon.

Nej, man måste nog upp på dom bästa skidorna.

Får se om det kan bli Atomic c-9. Lätt att byta hudarna utan lim.

 

Önskar några omdömen innan köp. :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag måste verkligen rekommendera skin-skidor i det före som råder nu. En eller ett par plusgrader och mycket barr och bark i spåret efter ett dygns kraftig blåst. Med klister som fästvalla fastnar mycket skräp under skidorna och bromsar och glidet försämras efterhand. Med skin-skidor inte ett hugg och ingenting har fastnat i skindelen och glidet intakt. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag testade ett par Rossignol R-skin light i påskhelgen på skare. Med så dåligt glid under vasaloppet skulle jag bryta redan i Smågan. Alla ojämnheter bromsade skidorna som om skidorna var vallade med klister. Skate gick förstås också trögt. I uppförsbackarna hade jag dock perfekt fäste. I släta spår kommer de säkert till sin rätt, men är inte tejpvalla nästan lika bra?

Det var skönt att byta tillbaka till mina fulskidor som inte fått någon som helst omsorg i vinter. Vilket gliiid :).

Link to comment
Share on other sites

Håller med. För att uppskatta skinnskidor behöver man perfekta spår annars blir man lätt missnöjd. Funkar bra på välunderhållna konstsnöspår men för riktig skidåkning (fast utan ensamstart med sprit i drickabältet) så blir man snabbt trött på det. Bra träning men dålig upplevelse.
Link to comment
Share on other sites

Jag har inte testat skinskidor, men jag vill ändå tro att det kommer fungera på sikt. Stighuden skall ju glida i en riktning och fästa i den andra. Valla känner ju inte skillnad på om man åker bakåt och framåt. Vad tror ni?

 

PS Hanna Falk åkte med skinskidor på SM-sprinten. Hon blev iofs skadad, men ändå. DS

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte testat skinskidor, men jag vill ändå tro att det kommer fungera på sikt. Stighuden skall ju glida i en riktning och fästa i den andra. Valla känner ju inte skillnad på om man åker bakåt och framåt. Vad tror ni?

 

PS Hanna Falk åkte med skinskidor på SM-sprinten. Hon blev iofs skadad, men ändå. DS

Jo, det hugger ju rätt duktigt med skinnskidor så det är inte så konstigt att hon bräckte sig.
Link to comment
Share on other sites

Håller verkligen med. Stor skillnad i glid och hugg efter 15 mil, men fortsatt kanonfäste.

I början högg mina en hel del, men efterhand som de slitits i främre delen har huggen minskat. Jag skulle tro att det behövs en 10-15 mils inkörning innan de kommer till sin rätt. Vad säger ni andra, har era skidor blivit bättre efter en tids inslitning ?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med YXC Optigrip 3.0 .. Vad jag förstod på säljaren (Funraise) så har alla Optigrip/Nanogrip (samma sak) skidor en inkörningsperiod på några kilometer innan belaget ”glidit” in sig och snön slipat till belaget. Men det verkar stämma då jag upplever att mina skidor började gå lite bättre efter ca 10km. Fästet var kanon från början utan att hugga vid övergång från diagonal till stak.. Vid riktigt kall snö och kall nysnö i spåren går de tyngre, men både Rex och Optiwax har produkt för kallföre med optigrip/nanogrip (Rex Anti Ice glider är billigare).

 

Jag tänkte köpa skin först, men då Optigrip 3.0 skidorna inte har speciella fäst/glidzoner (i princip helt vallningsfria) är de mindre känsliga för viktuppgång/nedgång och jag har en tendens att pendla lite i vikt (sommar ca 90-92 vinter 100-105).. Så då jag numer bara motionsåker föll valet på Optigrip... Nu fattas bara att köpa en stålsickel så det blir vallningsfritt på skejten med

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med YXC Optigrip 3.0 .. Vad jag förstod på säljaren (Funraise) så har alla Optigrip/Nanogrip (samma sak) skidor en inkörningsperiod på några kilometer innan belaget ”glidit” in sig och snön slipat till belaget. Men det verkar stämma då jag upplever att mina skidor började gå lite bättre efter ca 10km. Fästet var kanon från början utan att hugga vid övergång från diagonal till stak.. Vid riktigt kall snö och kall nysnö i spåren går de tyngre, men både Rex och Optiwax har produkt för kallföre med optigrip/nanogrip (Rex Anti Ice glider är billigare).

 

Jag tänkte köpa skin först, men då Optigrip 3.0 skidorna inte har speciella fäst/glidzoner (i princip helt vallningsfria) är de mindre känsliga för viktuppgång/nedgång och jag har en tendens att pendla lite i vikt (sommar ca 90-92 vinter 100-105).. Så då jag numer bara motionsåker föll valet på Optigrip... Nu fattas bara att köpa en stålsickel så det blir vallningsfritt på skejten med

Kan du förklara lite närmare vad som skiljer Optigrip mot skinskidor.

Link to comment
Share on other sites

Kan du förklara lite närmare vad som skiljer Optigrip mot skinskidor.

Finns flera varianter på Optigrip, men hur som helst.. Istället för att ha en mohair remsa under skidan så har Optigrip(yoko & karhu)/Nanogrip (peltonen) ett specialbehandlat Nanobelag som förenklat sagt glider framåt men inte bakåt (som en rullskida).

Beroende på vilken Optigrip/Nanogrip variant man väljer så får man antingen en helt vallningsfri skida (2.0 & 3.0) eller en skida som kan glidvallas (2.1)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...