Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rekommendation - Skinnskidor


arkimedes

Recommended Posts

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Optigrip är den mest underhållsfria skidan som finns, men de är nog bara för söndagsåkaren tyvärr. De varken glider eller fäster tillräckligt bra för den seriöse motionären.

Där håller jag inte med! Har du provat den senaste generationen Optigrip/nanogrip skidor?

 

Har haft mina Yoko YXC Optigrip 3.0 (17-18) sedan januari och har knappt fått ett släpp med dem. Och då har jag åkt med dem i princip alla fören. Fäste finns det oavsett om det är -15 och nypreppade spår eller isiga spår som frusit till efter töväder.. Glidet går däremot att diskutera om det fallit kallsnö eller är riktigt knarrföre. För då går de tyngre. Dock ingen totalkatastrof och det finns produkter avsedda för ”kallföre” med nanobelag. Dock kan inte glidet jämföras med en perfekt vallad skateskida!

I mina ögon är de utmärkta träningsskidor för de flesta.

Dock inget man tävlar med, men det är å andra sidan inte skinskidor heller.

Link to comment
Share on other sites

Där håller jag inte med! Har du provat den senaste generationen Optigrip/nanogrip skidor?

 

Har haft mina Yoko YXC Optigrip 3.0 (17-18) sedan januari och har knappt fått ett släpp med dem. Och då har jag åkt med dem i princip alla fören. Fäste finns det oavsett om det är -15 och nypreppade spår eller isiga spår som frusit till efter töväder.. Glidet går däremot att diskutera om det fallit kallsnö eller är riktigt knarrföre. För då går de tyngre. Dock ingen totalkatastrof och det finns produkter avsedda för ”kallföre” med nanobelag. Dock kan inte glidet jämföras med en perfekt vallad skateskida!

I mina ögon är de utmärkta träningsskidor för de flesta.

Dock inget man tävlar med, men det är å andra sidan inte skinskidor heller.

 

Har inte testat senaste generationen. Trevligt om de har fått ordning på dem, men de kommer i varje fall inte i att slå skins i populäritet. Optigrip har alltför dåligt rykte, åtminstone här i Finland.

Link to comment
Share on other sites

Har inte testat senaste generationen. Trevligt om de har fått ordning på dem, men de kommer i varje fall inte i att slå skins i populäritet. Optigrip har alltför dåligt rykte, åtminstone här i Finland.

Skulle tro att det beror på att det sålts betydligt fler par Opti/Nanogrip skidor i Finland då de är ett finskt hittepå. Sen skulle jag tro att det är ganska stor skillnad på en ”bra” optigrip skida och en billigare, precis som på skinskidorna.. När jag beställde mina skidor från funraise blev jag uppmärksammad på att skidorna måste köras in (precis som skin) och de kommer därför gå lite tyngre i början.. Blir inte kunden uppmärksammad på detta kan jag förstå om folk blir missnöjda..

Link to comment
Share on other sites

Mina Optigrip börja inte glida märkbart bättre efter 50 mil, men fästet blev klart sämre. I början när de var nya hade man bergfäste.

Vilken Optigrip variant hade du? Behandlade du belaget med något speciellt under tiden eller åkte du bara?

Tänkte bara så jag har något att jämföra med när jag åkt lite mer på min Optigrip 3.0

Link to comment
Share on other sites

Vilken Optigrip variant hade du? Behandlade du belaget med något speciellt under tiden eller åkte du bara?

Tänkte bara så jag har något att jämföra med när jag åkt lite mer på min Optigrip 3.0

Första varianten. Fick en flaska med Optiwax Gripcare på köpet som jag behandla dem med. Intressant nog blir fästet bättre av det, men glidet betydligt sämre, så man hamnar att köra in dem på nytt efter en behandling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...