Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Byta till NNN - Alpina- eller Fischer-sko?


larsbern

Recommended Posts

Med tanke på att även Salomon har rört sig in på NNN-systemet och med Turnamic så börjar det kännas läge att snegla på en övergång. SNS-pilot för skate kommer nog att finnas i parken ett tag till.

 

Gillar duathlon-/pursuitskor vilket också ger lite flexibilitet för den fria stilen. Har hugg på både ett par Alpina EDT (lite äldre modell) och ett par Fischer RCS Pursuit så frågan är vilket ni rekommenderar som bästaval av de två?

Link to comment
Share on other sites

Tror att de alla har samma sula, rottefellas. Åtminstone frugans Fischer och mina gamla rossignol har samma exelerator sula som mina alpina. Men kan vara så att ”billigare” skor har egna sulor, mina skateskor från alpina av budgetvariant har inte rottefellas sula.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Lyfter den här igen för jag har inte fått tummen ur för att investera i nån NNN-pjäxa.

För- och nackdelar med följande märken? Sneglar på nån pursuit-/duathlonmodell.

Alpina

Fischer

Madshus

Rossignol

 

Är alla lite små i storlekar? Har normalt runt 43, men 44 känns vettigt med Alpina.

Link to comment
Share on other sites

Köpte ett par alpina ecl PRO av samma anledning. Kändes smala första gången jag provade, men efter ett tag satt dom som en smäck. Dessutom är dom märkta med "rätt" storlek. Har du 43 ska du ha alpina i 43. Har inte åkt i fischers pjäxor, men är i väldigt nöjd med alpina.
Link to comment
Share on other sites

Mitt bästa tips till dig är att inte kolla så mycket på vad andra har utom när det gäller erfarenheter av kvaliteten. Fötter är väldigt individuellla så det allra viktigaste är att du hittar ett par pjäxor som passar dina fötter och då spelar märket mindre roll.

Link to comment
Share on other sites

Har kört med Alpina RCO några år och är nöjd. Lite frågande till den nya modellen dock, ser plufsig ut och polaren menar de inte sitter bra i hälen. (Jag har inte provat den själv dock.) När det gäller Alpina finns ju också Marathon-pjäxorna i CCL och ECL som är lite varmare och stabilare utan att vara kombipjäxor. Madshus Supernano ser ju bra ut.
Polaren köpte, och är helnöjd med, Salomon S/Race Pursuit Prolink

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag har ju faktiskt Salomon Pursuit med SNS och är nöjd med dem.

Ska man dock inte ha dem till skate och pilot-bindningen så bidrar extrapinnen bara till att snö fastnar under sulan.

Det är ingen pinne under S/Race Pursuit Prolink.... Denna är det

https://www.skistart.com/swe/skor/pjaxor/salomon-srace-pursuit-prolink-75.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=marketing&utm_campaign=prisjakt

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fyndat ett par Madshus Supernano klassiska för en rimlig peng.

Nästa steg är vilka skidor som ska föräras med NNN och vilka som får Move-version.

 

Har ett par NIS-plattor med iskruvade SNS-bindningar. Det är väl lika bra att köra den skruvade (SNS) Move-adaptern på dem istället för NIS-adaptern, eller vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fyndat ett par Madshus Supernano klassiska för en rimlig peng.

Nästa steg är vilka skidor som ska föräras med NNN och vilka som får Move-version.

 

Har ett par NIS-plattor med iskruvade SNS-bindningar. Det är väl lika bra att köra den skruvade (SNS) Move-adaptern på dem istället för NIS-adaptern, eller vad tror ni?

Vi limmade två gånger med PU-lim och skrapade bort överflödigt lim med Morakniv, samt skrapade rent styrskåran i mitten från plast, så att hanen på bindningen kan löpa smidigt genom bindingen. Sen är NIS-plattan vattentät och klar. Borde väl vara bäst sätta Move-adapter till rätt NIS-platta där i sen

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fyndat ett par Madshus Supernano klassiska för en rimlig peng.

Nästa steg är vilka skidor som ska föräras med NNN och vilka som får Move-version.

 

Har ett par NIS-plattor med iskruvade SNS-bindningar. Det är väl lika bra att köra den skruvade (SNS) Move-adaptern på dem istället för NIS-adaptern, eller vad tror ni?

Går det inte att skruva dit prolink-bindning i SNS-hålen ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...