Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur många OS-platser har vi?


snabben

Recommended Posts

Det finns en maxgräns för hur många åkare från samma land som får ställa upp i samma lopp. Utöver det finns inga gränser i antal från själva olympiaden. Sen har Svenska olympiska kommittén en regel som säger att åkarna ska ha en rimlig chans på medalj. Tror de har topp 8 placering i världscuptävling som kriterium i år. Det finns några platser för utvecklingsåkare också. 

 

Jag har inte koll på hur många åkare varje nation får ställe med per lopp. Typ 3 kanske? Är konkurrensen hård på just Majas specialsträcka så kanske det kan förklara saken. SOK vill maxa medaljchanserna. 

Link to comment
Share on other sites

Stina Nilsson, Hanna Falk, Ida Ingemarsdotter är väl klara för OS-sprinten på damsidan. Så det finns bara en plats till. Som jag förstått det så gav man inte Maja Dahlqvist chansen eftersom det var platt och fristil där hon vann i Dresden, medan i Sydkorea blir det kuperat och klassiskt. Anna Dyvik lär väl ta den sista sprintplatsen efter senaste helgens femteplats (på en bana som är mer lik OS-banan).

Men visst, Maja var på pallen två dagar i rad, och ena dagen spurtade hon ner Stina Nilsson. Och hon ska vara med i världscupsprinten nu i helgen.

Link to comment
Share on other sites

Nej, hon får inte ens åka till OS. De har spikat truppen nu:

Charlotte Kalla, Stina Nilsson, Hanna Falk, Ida Ingemarsdotter, Ebba Andersson, Anna Haag, Anna Dyvik

Marcus Hellner, Calle Halfvarsson, Teodor Petersson, Daniel Rickardsson, Jens Burman, Oskar Svensson, Viktor Thorn

 

Jäkligt trist för Emil Jönsson, han borde fått en plats :(

Link to comment
Share on other sites

Emil Jönsson slarvade bort sin plats när han lät nybörjare valla skidorna inför en viktig tävling. Så märkligt beslut. Sen hade han skadestrul i sista tävlingen. Tycker det var rimligt att inte ta ut honom. Trist men rimligt.

På tal om rimligt. Jag har väldigt svårt att tro att det var Hans Olsson och Maria PH som fästvallade Emils skidor i Piteå. Med allra största sannolikhet var det en skämtsam kommentar från Emil till en reporter som sen fick väldigt stort utrymme i media...

Link to comment
Share on other sites

På tal om rimligt. Jag har väldigt svårt att tro att det var Hans Olsson och Maria PH som fästvallade Emils skidor i Piteå. Med allra största sannolikhet var det en skämtsam kommentar från Emil till en reporter som sen fick väldigt stort utrymme i media...

När du säger det så låter det faktiskt helt osannolikt att det skulle ha varit så. Hoppas det. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...