Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stålsickla skidor - praktisk tråd.


LFN

Recommended Posts

Det blir dyrare än jag hade trott det här. Hade helt missat detaljen att sickeln tappar sting. Det är ju självklart att den gör det, bara jag som inte hade tänkt så långt.

 

Som sagt, med två par tävlingsskidor klarar du dig 5 år med en kuzmin plus. Efter det har du förmodligen köpt på dig massa saker för du är biten eller tröttnat helt i alla fall :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 306
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Som sagt, med två par tävlingsskidor klarar du dig 5 år med en kuzmin plus. Efter det har du förmodligen köpt på dig massa saker för du är biten eller tröttnat helt i alla fall :)

Jag är bara intresserad av en sickel och det är Kuzmin + om den ger tillräckligt grov struktur att den matchar mina klisterskidor.

Hur grov är den jfr med stenslipning Lg02 ?

Link to comment
Share on other sites

Så har även jag tänkt och funderar därför om någon har hunnit få erfarenhet av Kuzmins sickel av hårdmetall som är plan men borde ha en livslängd som vida överstiger de vanliga i snabbstål.

 

Har den överlägsen livslängd och skärpa som motsvarar Kuzmin plus eller bättre?

 

Det finns sicklar av annat märke också...

Är det verkligen ingen som har erfarenhet av skärpan och hållbarheten på Kuzmi TC-Blade Minus av Volframkarbid?

 

http://www.kuzmin.se/prshop/sv/langdskidakning/102-kuzmin-tc-blade-minus.html

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker illustrera hur man gör en Kuzminsickel vass samtidigt som man bevarar mesta möjliga av strukturen så kanske det blir lättbegripligare :)

 

1. Här avverkar jag med en fil. Förr eller senare måste man ta fram en ny råegg, detta när det inte går att bryna en egg på eggen...på eggen längre. Det märker man när det knappt blir nån effekt av att bryna, men det tar nog 20 bryningar. Minst. Det här steget hoppar man över tills det finns behov och går istället till steg 2.

 

2 och 3. Ett lite grövre bryne, sedan ett finare. Och allt däremellan om du vill.

 

4. Några drag med riktstål. Jag har överdrivit stålets vinkel i pedagogiskt syfte så att det ska framgå av bilden vilket håll det ska lutas åt. Stålningen är absolut nödvändig eftersom eggen man bryner på det här viset pekar åt helt fel håll. Stålningen riktar den åt rätt håll.

 

Efter stålningen tar man eventuellt några drag till med finbrynet. Inte nödvändigt vid en vanlig bryning, men om man har använt filen eller andra grova gejor för att få fram en råegg med "skägg" bör man definitivt göra det.

 

Detta är som synes en Kuzminsickel med fyra eggar men det går såklart att översätta processen till den med två eggar också. Eller Primateria. Har du första genrationens Kuzmin med konkav slipning kan jag dock bara beklaga.

 

 

http://www.skidforum.se/public/style_images/dispersion/attachicon.gifInkedSickelbryna_LI.jpg

 

En Sweet-stick kanske fungerar, framförallt på första genarationens Kuzmin.

Kolla här: http://sweet-stick.fi/swe/

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Dyker in med en fråga här. Jag fick hem en ny Kuzmin universal från skistart i dag (den med separat handtag och vändbar egg som skruvas fast i handtaget) och när jag synade eggarna såg det ut som det var en fin grad på båda. Ska det vara så? Det är min första sickel...

 

/L

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Dyker in med en fråga här. Jag fick hem en ny Kuzmin universal från skistart i dag (den med separat handtag och vändbar egg som skruvas fast i handtaget) och när jag synade eggarna såg det ut som det var en fin grad på båda. Ska det vara så? Det är min första sickel...

/L

Ett problem med stålsicklar är väl just det att det är möjligt att få en egg att se exakt likadan ut. Min gissning är att om du synar 100 eggar har du 100 olika strukturer. Om det gör nån skillnad på glidet i spåret låter jag vara osagt.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Dyker in med en fråga här. Jag fick hem en ny Kuzmin universal från skistart i dag (den med separat handtag och vändbar egg som skruvas fast i handtaget) och när jag synade eggarna såg det ut som det var en fin grad på båda. Ska det vara så? Det är min första sickel...

 

/L

 

Helt i sin ordning. Det är i själva verket den vassa graden som skär i belaget. När graden är nersliten så skär inte sickeln längre.

Link to comment
Share on other sites

Min fråga vad Kuzmin + ger för struktur enl stenslipningsskalan - är den omöjlig att besvara ?

Vill minnas att LJ02 är för ögat en tydligare struktur än vad jag uppfattar plussickeln. 

Det här kan låta konstigt då LJ02 ju är en tunn struktur som fungerar en bra bit ner på minussidan. Kommer ihåg att man på Biskopsgårdens sport tyckte att "men det blir ju knappt nån struktur alls om du väljer LJ02".

Det var min favoritstruktur på den tiden man höll på med stenslipat.

 

Kanske är det randomstrukturen man får med plussickeln som ger en effekt som motsvarar varmare struktur än dess utseende avslöjar.

Link to comment
Share on other sites

Klart man kan, man mäter ju ytfinhet på stålbitar ute i industrin, så då kör man en släpnål tvärs strukturen

och får fram djupet.

Men det blir ju knepigare med linjal hemma i garaget.  :P

Man kanske kan ta nån modell-lera och trycka ned i strukturen, och sen skära av leran så man får ett snitt tvärs strukturen, fast det blir ju ändå svårt att mäta...  :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Klart man kan, man mäter ju ytfinhet på stålbitar ute i industrin, så då kör man en släpnål tvärs strukturen

och får fram djupet.

Men det blir ju knepigare med linjal hemma i garaget.  :P

Man kanske kan ta nån modell-lera och trycka ned i strukturen, och sen skära av leran så man får ett snitt tvärs strukturen, fast det blir ju ändå svårt att mäta...  :unsure:

Som sagt har Kuzmin U samma ytfinhet som en trad blå stenslip

Link to comment
Share on other sites

Ett problem med stålsicklar är väl just det att det är möjligt att få en egg att se exakt likadan ut. Min gissning är att om du synar 100 eggar har du 100 olika strukturer. Om det gör nån skillnad på glidet i spåret låter jag vara osagt.

 

 

Helt i sin ordning. Det är i själva verket den vassa graden som skär i belaget. När graden är nersliten så skär inte sickeln längre.

 

Tack för era svar! Graden var i det här fallet så pass stor att jag kunde ta bort den genom att dra tumnageln mot sickeln. Efter att ha gjort det ett par gånger på båda eggarna ser de nu skarpa och fina ut. Tumnageln är dock i lite sämre skick.

 

/L

Link to comment
Share on other sites

Läste någonstans att man kunde skärpa (vässa) stålsicklarna genom att styra dem på hög kant över ett diamantbryne några drag.

Gjorde det och sickeln började avverka med märkbar snabbare takt.

 

Förstår att strukturen i sickeln blir finare (mindre) efter skärpningen, men om man då tar förslagsvis en 1mm skärande riller och drar över skidan och sen en 0,1mm skärande riller, som skistart/skimateria visar i en film, då borde det väl inte göra så mycket att sickeln inte gör så mycket struktur i belaget?

 

Någon som testat och kan dela med sig? 

Link to comment
Share on other sites

Som vanligt tycker jag Skistart har informativa filmer på sin sida. Den här tycker jag jag fungera som en "how to" instruktion.

 

Väldigt intressant att han lägger finstruktur igen efter vallning. Jag stod faktiskt och tänkte på det idag att värmen från pulvervallan borde kanske minska just den strukturen. Tack [emoji2]

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Känns som utvecklingen sprungit iväg från när stålsicklingen startade, Med slipklossar, stålsicklar, rillers, stålborste och en förmåga som killen på Skistart känns det onödigt med stenslipning. Vad krävs för att få till ett lika bra resultat som skistartkillen och finns det risk att man pajar glidet genom felbehandling ?

 

Vad går ett kit för behandling av belaget på i runda tal ?

Link to comment
Share on other sites

Känns som utvecklingen sprungit iväg från när stålsicklingen startade, Med slipklossar, stålsicklar, rillers, stålborste och en förmåga som killen på Skistart känns det onödigt med stenslipning. Vad krävs för att få till ett lika bra resultat som skistartkillen och finns det risk att man pajar glidet genom felbehandling ?

 

Vad går ett kit för behandling av belaget på i runda tal ?

Slipkloss R-cut 495:-

Sickel R-Cut. 995:-

Stålborste hand 695:-

Rill 0.9 795:-

Rill 0.1. 895:-

Slipkloss P-cut. 495:-

SUMMA. 4370:-

Link to comment
Share on other sites

Slipkloss R-cut 495:-

Sickel R-Cut. 995:-

Stålborste hand 695:-

Rill 0.9 795:-

Rill 0.1. 895:-

Slipkloss P-cut. 495:-

SUMMA. 4370:-

Det som är positivt med Skistart är att man "omfamnar" utvecklingen på stålsicklingssidan och tillsammans med slipklossar och rillningverktyg gör det till något positivt för skidåkaren till glädje för både de som glidvallar eller de som kör direkt på det behandlade belaget. Visst de kanske får lite mindre stenslipning, men att stå emot utvecklingen gynnar inte ett företag i det långa loppet. Efter att ha sett den videon har jag blivit mer positiv till egenbehandling av belagen, då den utesluter "antingen-eller" som präglat stålsicklingsdebatten under lång tid. Återstår att se om TP hänger på tåget, han som annars brukar ligga i framkant på utvecklingen ?

ps. hade jag varit 10 år yngre och haft tillgång till arbetsplats för skidorna skulle jag ha köpt hela kitet, då jag gillar att kunna arbeta med skidorna på egen hand :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Det som är positivt med Skistart är att man "omfamnar" utvecklingen på stålsicklingssidan och tillsammans med slipklossar och rillningverktyg gör det till något positivt för skidåkaren till glädje för både de som glidvallar eller de som kör direkt på det behandlade belaget. Visst de kanske får lite mindre stenslipning, men att stå emot utvecklingen gynnar inte ett företag i det långa loppet. Efter att ha sett den videon har jag blivit mer positiv till egenbehandling av belagen, då den utesluter "antingen-eller" som präglat stålsicklingsdebatten under lång tid. Återstår att se om TP hänger på tåget, han som annars brukar ligga i framkant på utvecklingen ?

ps. hade jag varit 10 år yngre och haft tillgång till arbetsplats för skidorna skulle jag ha köpt hela kitet, då jag gillar att kunna arbeta med skidorna på egen hand :ph34r:

Skistart erbjuder väl inte ens stenslipning om jag minns rätt så det är klart att det är viktigt för dom att promota alternativen.

Link to comment
Share on other sites

Ja framför allt om man äger bolaget ifråga.

Men dom gör det bra och är duktiga

Vilka äger vilka menar du? Äger skistart skimateria? Det sätter saken i helt annat dager tycker jag. Men en gåta för mig är varför vissa handlare tex Huselius och Pölder envist vägrar sälja stålsicklar år 2018. Är dom fortfarande så rädda för denna lilla stålbit?

Link to comment
Share on other sites

Vilka äger vilka menar du? Äger skistart skimateria? Det sätter saken i helt annat dager tycker jag. Men en gåta för mig är varför vissa handlare tex Huselius och Pölder envist vägrar sälja stålsicklar år 2018. Är dom fortfarande så rädda för denna lilla stålbit?

Men för oss skidåkare är det viktigast att det finns  skidbutiker, som erbjuder dessa produkter och visar hur de användes för bästa möjliga resultat. Varför en del skidhandlare valt att inte ta upp dessa produkter i sortimentet kan de bara själva svara på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...