Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hjälp mig utveckla Vallaställ


NovisOchNyfiken

Recommended Posts

Hej, jag heter Emelie och håller på med mitt examensarbete inom produktutveckling och har som uppdrag att försöka förbättra vallaställ för längdskidor. Jag hoppas att jag inte bryter mot några regler för forumet, men jag skulle uppskatta om ni längdskidåkare på detta forum vill svara på min enkät. Det spelar ingen roll vilken nivå ni åker på alla svar är välkomna och guld värda.


https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeWPIdb8QDhKJOcJBGGXkNDSrGuCUrr3FW4APxpxGuEhGTaBw/viewform?usp=sf_link


Tack så mycket för er medverkan!

 
Link to comment
Share on other sites

Kan man bygga ett vallaställ som kan fungera som transportsystem på takräcket och som vallaställ på dragkroken (typ  cykelställ)? Kan det dessutom värma upp vallan och skidan lite lätt för enkel vallning utomhus (och kanske t o m driva ett mini vallajärn) via dragkrokens kontakt så vore det bra. Där kan du tjäna ihop din först miljon.

 

Tacka mig genom att döpa det till "Oxbergs supervallaställ för resande skidfolk".

Link to comment
Share on other sites

Svarat. Svårigheten är nog inte att konstruera ett bra och användarvänligt vallaställ, svårigheten är att komma ut på marknaden för försäljning. GP (skidåkaren) i Göteborg berättade att en liten fabrik tillverkade ett vallaställ och försökte introducera det på marknaden. De blev kraftfullt motarbetade av en grossist i skidprodukter, så efter vad jag hört tvingades de lägga ner produktionen. Om man skall lyckas tror jag att vallastället skall någon funktion, som övriga ställ på marknaden saknar, annars tror jag det blir svårt.

Jag måste få berätta en historia, som jag hört av min mamma och som har en viss anknytning till projektet. I sin ungdom på landet träffade hon en man som var övertygad om att han skulle bli uppfinnare. Hans objekt var en gödselgrep och han gick till verket med stor energi. När han var färdig med sin uppfinning visade han stolt upp den, men det var bara en sak som inte var så bra; gödselgrepen såg exakt ut som alla andra gödselgrepar !

Link to comment
Share on other sites

Svarat.

 

Du har satt "krokodilmunnnarna" åt fel håll. Vad är det examensarbete inom? 

 

Lycka till!

Tack, Oj det var klantigt av mig. Jag studerar till civilingenjör teknisk design med inriktning på produktutveckling. Och mitt examensarbete är nu att titta på om det går att utveckla vallastället till det bättre. 

 

Tack så mycket!

Link to comment
Share on other sites

Svarat. Svårigheten är nog inte att konstruera ett bra och användarvänligt vallaställ, svårigheten är att komma ut på marknaden för försäljning. GP (skidåkaren) i Göteborg berättade att en liten fabrik tillverkade ett vallaställ och försökte introducera det på marknaden. De blev kraftfullt motarbetade av en grossist i skidprodukter, så efter vad jag hört tvingades de lägga ner produktionen. Om man skall lyckas tror jag att vallastället skall någon funktion, som övriga ställ på marknaden saknar, annars tror jag det blir svårt.

Jag måste få berätta en historia, som jag hört av min mamma och som har en viss anknytning till projektet. I sin ungdom på landet träffade hon en man som var övertygad om att han skulle bli uppfinnare. Hans objekt var en gödselgrep och han gick till verket med stor energi. När han var färdig med sin uppfinning visade han stolt upp den, men det var bara en sak som inte var så bra; gödselgrepen såg exakt ut som alla andra gödselgrepar !

Tack för din input. huruvida det kommer bli ett vallaställ som kommer produceras beror på vad jag kommer fram till, men absolut värt att tänka på att det behöva sticka ut ur mängden för att kunna slå sig in på marknaden. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för din input. huruvida det kommer bli ett vallaställ som kommer produceras beror på vad jag kommer fram till, men absolut värt att tänka på att det behöva sticka ut ur mängden för att kunna slå sig in på marknaden. 

Annars hjälper vi på det här forumet dig mot alla drakar i branschen ;)

Link to comment
Share on other sites

Ids inte fylla i formuläret, men är det något som inte har hängt med i skidornas och bindningarna utveckling så är det fästanordningarna för skidorna i vallastället. Jag har alltid föredragit sidklämd fastsättning före varianter som krokas i bindningen då jag tycker det är stadigare. Men i takt med att dels skidorna inte längre är rektangulära i tvärsnittet längre (sedan sådär 20år, säger en del om hur gamla grejer jag åker på), och dels NIS-plattor och dylikt under bindningarna så fungerar inte sidoklämma så bra längre.

 

En annan bra fråga är hur bra de skidor med mest rundad ovansida ligger på dagens vallaställ. Där vet jag inte, håller mig ju mest med skidor med platt ovansida.

Link to comment
Share on other sites

Håller också med om att skidans infästning är en nyckelfunktion för ett bra vallaställ. Det finns många olika typer av infästning och alla måste passa.

 

Även ställets stabilitet tycker jag är jätteviktigt, t.ex när man sicklar hårt. Jag har funtat på om man inte skulle kunna ha nåt på dragkroken, som ju borde funka utmärkt när man är ute och tävlar och vill lägga sista rillen.

 

Att skruvar och beslag inte sitter löst är viktigt för mig. Jag tycker mig ana att billiga ställ och hållare ofta har mycket lösa detaljer som lätt går förlorade i snön. Thule och andra lite bättre producenter är ofta bra på detta.

Link to comment
Share on other sites

Hej Emelie!

 

Kul om du kommer fram till vettiga saker i ditt examensarbete!

 

För mig känns det lite som om ”hjulet” nog är uppfunnet. Men det finns olika aspekter ändå. Och om det skulle gå att få dessa i en bra kombination, så vore mycket värt. Frågan är om det går att kombinera alla aspekter helt ut. Vissa saker står i kontrast till varandra. T.ex. som stabilitet vs lätthet. Det senare en fördel om man vill ha vallastället med på flyg till utländskt långlopp.

 

Aspekter som jag vill belysa är

 

1. Fastsättning

Här finns så vitt jag ser det bara två sätt. Antingen med en bygel som fästs i bindningen, eller att skidan kläms fast. Sedan finns förståss massa olika varianter på dessa. Vilket som är att föredra är lite en smaksak. Själv gillar jag inte helt klämanordningen på t.ex. Björnsllet. Jag hjälpte till en del för några år sedan stt valla i en butik med denna typ. Jättebra att det gick fort att skifta skidor när man vallat i butik. Men om en person har få skidor, kanske inte snabbhet att byta skidor måste prioriteras. Men som redan beskrivits av annan ovan, så passar den inte alltid nya bindningar (NNN) som sticker utanför skidans bredd, så bra i alla klämfastsättningar. Det finns ju nu dock varianter som är mer konkava. Mer som en greppklo. Möjligen bättre än de jag använde förr. Själv har jag även ett hemmabygge med två klämpukter. Bakom och framför bindningen. Då slapp jag i alla fall problem med Rottefella-bindningarnas breda platta.

Om man har bygel, så är det en fördel om denna kan hissas ned så skidan hamnar i spänn. Vanligast är kanske med en vev under, som på gamla Mora-stället. På olika hemmabyggen har hag gjort olika varianter på detta. Men bara en där höjden på bygeln kan justeras efter att skidan satts fast. Att göra så att bygel justeras i höjdled innan skidan sätts fast, gör ju konstruktionen lite lättare.

 

2. Stabilitet

 

3. Flexibilitet (skate-, barn-och slalomskidor)

 

4. Vikt/lätthet/enkelhet

 

5. Dragkrokskompatibel

 

6. Pris

 

(Inser att jag måste jobba också... Jag skriver vidare punkterna 2-6 senare. Jag tänkte komplettera med bilder. Skickar kanske det som mail, då det är så struligt att lägga upp bildee här. )

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Jag hänger onte riktigt med på dina bilder Vasa...

 

Jag tycker när jag ser på bilder på Björnstället idag, att de förbättrat grepp-”klon”. Men när jag jobbade lite med att valla skidor i butik, så räckte inte förflyttningen i sidled, till alla skidlängder med NNN.

 

Själv har jag kikat lite på Tori (http://toritools.com/modeller.html), men aldrig orkat skaffa. Själv tycker jag det är bättre med en bygel (fastsättning i bindningen) som går att sänka med skidan fastspänd. Som på gamla Mora-stället.

Link to comment
Share on other sites

De är tagna ovanifrån.

 

Det röda är på ena änden skidspetsarna ligger mot. Är rejält urgröpat för rundade skidor, en bockad stålprofil med gummiklädsel (ej från Skigos gummilager om du hänger med Dunderklumpen ;) ).

 

Den andra bilden ovanifrån på fastsättningsdelen där det syns att det sticker ut rejält som kan greppa om skidan även med breda bindningar.

 

Hur menar du med förflyttning i sidled för den på min bild av Swix så ser du att det är genomgående pinnar som går ihop från båda håll och centrerar. Sedan får man skruva på spännspaken för att få lagom tryck. Skidorna sitter fast bra även vid stålsickling.

Link to comment
Share on other sites

På Björnstället kan du förflytta fastsättningen i sidled!

 

Fanken - nu blev jag sugen på att bygga en ny variant av ställ. Där jag kan skifta mellan en höj- o sänkbar bygel samt en höj- o sänkbar Tori. Så jag kan skifta efter behov!!! Hem och skissa lite och samt beställa rätt Tori från min länk ovan .

 

Jag ska studera dina bilder igen Vasa. Jag trodde det var ett hembygge

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att komma fram till ett vallaställ för bred användning krävs personer med Dk och Vasas kunnande och förmåga att justera detaljer efter hur verkligheten ser ut. Sen förändras skidorna hela tiden tex har ju Turnamic kommit till i år vad det nu innebär vid fastsättning av skidorna.

Jag är tilltalad av att justera och förbättra en skidprodukt så att den passar efter mina behov och vad det verkar är jag inte ensam om det bland skidåkarna här på forumet. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Emelie!

 

Kul om du kommer fram till vettiga saker i ditt examensarbete!

 

För mig känns det lite som om ”hjulet” nog är uppfunnet. Men det finns olika aspekter ändå. Och om det skulle gå att få dessa i en bra kombination, så vore mycket värt. Frågan är om det går att kombinera alla aspekter helt ut. Vissa saker står i kontrast till varandra. T.ex. som stabilitet vs lätthet. Det senare en fördel om man vill ha vallastället med på flyg till utländskt långlopp.

 

Aspekter som jag vill belysa är

 

1. Fastsättning

Här finns så vitt jag ser det bara två sätt. Antingen med en bygel som fästs i bindningen, eller att skidan kläms fast. Sedan finns förståss massa olika varianter på dessa. Vilket som är att föredra är lite en smaksak. Själv gillar jag inte helt klämanordningen på t.ex. Björnsllet. Jag hjälpte till en del för några år sedan stt valla i en butik med denna typ. Jättebra att det gick fort att skifta skidor när man vallat i butik. Men om en person har få skidor, kanske inte snabbhet att byta skidor måste prioriteras. Men som redan beskrivits av annan ovan, så passar den inte alltid nya bindningar (NNN) som sticker utanför skidans bredd, så bra i alla klämfastsättningar. Det finns ju nu dock varianter som är mer konkava. Mer som en greppklo. Möjligen bättre än de jag använde förr. Själv har jag även ett hemmabygge med två klämpukter. Bakom och framför bindningen. Då slapp jag i alla fall problem med Rottefella-bindningarnas breda platta.

Om man har bygel, så är det en fördel om denna kan hissas ned så skidan hamnar i spänn. Vanligast är kanske med en vev under, som på gamla Mora-stället. På olika hemmabyggen har hag gjort olika varianter på detta. Men bara en där höjden på bygeln kan justeras efter att skidan satts fast. Att göra så att bygel justeras i höjdled innan skidan sätts fast, gör ju konstruktionen lite lättare.

 

2. Stabilitet

 

3. Flexibilitet (skate-, barn-och slalomskidor)

 

4. Vikt/lätthet/enkelhet

 

5. Dragkrokskompatibel

 

6. Pris

 

(Inser att jag måste jobba också... Jag skriver vidare punkterna 2-6 senare. Jag tänkte komplettera med bilder. Skickar kanske det som mail, då det är så struligt att lägga upp bildee här. )

 

Lycka till!

Hej, tack för all input. Du är varmt välkommen att fortsätta med din lista om du vill, desto mer jag vet desto bättre. Maila mig kan du göra till emelar-3@student.ltu.se 

Link to comment
Share on other sites

Hej, tack för all input. Du är varmt välkommen att fortsätta med din lista om du vill, desto mer jag vet desto bättre. Maila mig kan du göra till emelar-3@student.ltu.se

 

Hej

 

Jag har lite mycket att göra ett tag framöver. Jag skickar dig nog ett mail istället. Så får alla forumiter här fundera själva på mina underrubriker ;).

 

Har du inte fått något mail en vecka efter VL, så får du aktivera denna tråd igen. Så lovar jag att skärpa mig. ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...