Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

NÄR ska man valla ?


MC Hammer

Recommended Posts

Jag försökte besvara en fråga om vallaväck i glidzonen med en lite mer vetenskaplig approach och det ledde till en massa följdfrågor om hur belag interagerar med valla, etc. Alltid nyttigt att få frågor för då kommer man in på tankebanor som man kanske annars inte skulle reflektera över. Så tack ni som frågat!

 

Detta har lett fram till följande reflektioner:

 

Den utvidgning och mjukning som man får vid uppvärmning av belaget är en reversibel process men återgångsfasen är långsam. Glidvallar man med värme dagen innan ett race eller glidtest så vore det mycket osannolikt att man skulle ha hunnit uppnå maximal hårdhet i belaget. OM det är så att ju hårdare desto bättre glid (?) så kan detta förklara varför många tycker att de får bättre glid med Kuzmin.

Men det inikerar också att vallning med värme optimalt borde ske lång tid innan den viktiga tävlingen. Då snackar vi säkert veckor minst. Och detta är knappast något som Kuzminiter tagit in i kalkylen när det har avfärdat nyttan av vallning.

 

För ett paraffin-mättat belag leder den långsamma sammandragningen till utblödning av valla. Verkar råda konsensus om att överflödigt paraffin på belaget bör borstas ur innan man börjar åka, men det verkar finnas teorier om att utblödning av paraffin från belaget till ytan under åkningen skulle kunna ha en smörjande effekt som är positiv för glidet. OM detta är positivt för glidet (?) så skulle den fakorn tala för att det vorde bra att paraffinera inte alltför lång tid innan tävlingen.

 

Men det verkar i alla fall råda viss konsensus om att hårt=bra för kallföre så ifall man siktar på vasaloppet och råkar ha ett särskilt par skidor för kallföre så kanske man borde valla dessa med en bra kallvalla lång tid innan och sedan hålla vallajärnet borta de sista veckorna. Glidytorna ska då inte heller utsättas för lösningsmedel (inget ”easyglide” eller liknande alltså) för lösningsmedel som kan gå in i belaget ger också svällning som är långsamt reversibel.

Torra fluorpreparat som klossas in kallt kan man lägga på nära inpå tävlingen utan att sabba belagets härdning (om du inte klossar så hårt att du får väldigt mycket friktionsvärme).

 

Kuzminiter som söker ett hårt belag bör nog undvika både värme och vallaväck på glidytan. Alkohol är kanske den ideala rengöringen för dessa.

 

Så istället för att göda alla voodoo-präster i Stadiumtältet den 1/3 så kanske ni kan leta upp någon schaman i Evertsberg som redan nu kan förutspå vädret och föret den 2/3 2008 !!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 95
  • Created
  • Last Reply
Jag försökte besvara en fråga om vallaväck i glidzonen med en lite mer vetenskaplig approach och det ledde till en massa följdfrågor om hur belag interagerar med valla, etc. Alltid nyttigt att få frågor för då kommer man in på tankebanor som man kanske annars inte skulle reflektera över. Så tack ni som frågat!

 

Detta har lett fram till följande reflektioner:

 

Den utvidgning och mjukning som man får vid uppvärmning av belaget är en reversibel process men återgångsfasen är långsam. Glidvallar man med värme dagen innan ett race eller glidtest så vore det mycket osannolikt att man skulle ha hunnit uppnå maximal hårdhet i belaget. OM det är så att ju hårdare desto bättre glid (?) så kan detta förklara varför många tycker att de får bättre glid med Kuzmin.

Men det inikerar också att vallning med värme optimalt borde ske lång tid innan den viktiga tävlingen. Då snackar vi säkert veckor minst. Och detta är knappast något som Kuzminiter tagit in i kalkylen när det har avfärdat nyttan av vallning.

 

För ett paraffin-mättat belag leder den långsamma sammandragningen till utblödning av valla. Verkar råda konsensus om att överflödigt paraffin på belaget bör borstas ur innan man börjar åka, men det verkar finnas teorier om att utblödning av paraffin från belaget till ytan under åkningen skulle kunna ha en smörjande effekt som är positiv för glidet. OM detta är positivt för glidet (?) så skulle den fakorn tala för att det vorde bra att paraffinera inte alltför lång tid innan tävlingen.

 

Men det verkar i alla fall råda viss konsensus om att hårt=bra för kallföre så ifall man siktar på vasaloppet och råkar ha ett särskilt par skidor för kallföre så kanske man borde valla dessa med en bra kallvalla lång tid innan och sedan hålla vallajärnet borta de sista veckorna. Glidytorna ska då inte heller utsättas för lösningsmedel (inget ”easyglide” eller liknande alltså) för lösningsmedel som kan gå in i belaget ger också svällning som är långsamt reversibel.

Torra fluorpreparat som klossas in kallt kan man lägga på nära inpå tävlingen utan att sabba belagets härdning (om du inte klossar så hårt att du får väldigt mycket friktionsvärme).

 

Kuzminiter som söker ett hårt belag bör nog undvika både värme och vallaväck på glidytan. Alkohol är kanske den ideala rengöringen för dessa.

 

Så istället för att göda alla voodoo-präster i Stadiumtältet den 1/3 så kanske ni kan leta upp någon schaman i Evertsberg som redan nu kan förutspå vädret och föret den 2/3 2008 !!

Jättebra att du öppnat upp en nu tråd för detta. Jag som är lekman skulle uppskatta oerhört om det fanns någon på forumet som kunde reda ut steg för steg vad som händer vid glidvallning och vad det är som gör att det förbättrar glidet. Vad händer när vallan värms in, varför olika hårdhet för olika före, varför borsta ur, etc, etc. Kan det vara så att vallan som ju då fyller belagets "håligheter" när det sedan långsamt stelnar och drar ihop sig, som antytts tidigsare, skapar en densitet som överstiger t.o.m. den kristallina delen? Hursomhelst så känner jag mig f.n. som en "blind som följer "blinda"" =D tills någon kan reda ut detta lite mera utförligt. =)

Link to comment
Share on other sites

Jag försökte besvara en fråga om vallaväck i glidzonen med en lite mer vetenskaplig approach och det ledde till en massa följdfrågor om hur belag interagerar med valla' date=' etc. Alltid nyttigt att få frågor för då kommer man in på tankebanor som man kanske annars inte skulle reflektera över. Så tack ni som frågat!

 

Detta har lett fram till följande reflektioner:

 

Den utvidgning och mjukning som man får vid uppvärmning av belaget är en reversibel process men återgångsfasen är långsam. Glidvallar man med värme dagen innan ett race eller glidtest så vore det mycket osannolikt att man skulle ha hunnit uppnå maximal hårdhet i belaget. OM det är så att ju hårdare desto bättre glid (?) så kan detta förklara varför många tycker att de får bättre glid med Kuzmin.

Men det inikerar också att vallning med värme optimalt borde ske lång tid innan den viktiga tävlingen. Då snackar vi säkert veckor minst. Och detta är knappast något som Kuzminiter tagit in i kalkylen när det har avfärdat nyttan av vallning.

 

För ett paraffin-mättat belag leder den långsamma sammandragningen till utblödning av valla. Verkar råda konsensus om att överflödigt paraffin på belaget bör borstas ur innan man börjar åka, men det verkar finnas teorier om att utblödning av paraffin från belaget till ytan under åkningen skulle kunna ha en smörjande effekt som är positiv för glidet. OM detta är positivt för glidet (?) så skulle den fakorn tala för att det vorde bra att paraffinera inte alltför lång tid innan tävlingen.

 

Men det verkar i alla fall råda viss konsensus om att hårt=bra för kallföre så ifall man siktar på vasaloppet och råkar ha ett särskilt par skidor för kallföre så kanske man borde valla dessa med en bra kallvalla lång tid innan och sedan hålla vallajärnet borta de sista veckorna. Glidytorna ska då inte heller utsättas för lösningsmedel (inget ”easyglide” eller liknande alltså) för lösningsmedel som kan gå in i belaget ger också svällning som är långsamt reversibel.

Torra fluorpreparat som klossas in kallt kan man lägga på nära inpå tävlingen utan att sabba belagets härdning (om du inte klossar så hårt att du får väldigt mycket friktionsvärme).

 

Kuzminiter som söker ett hårt belag bör nog undvika både värme och vallaväck på glidytan. Alkohol är kanske den ideala rengöringen för dessa.

 

Så istället för att göda alla voodoo-präster i Stadiumtältet den 1/3 så kanske ni kan leta upp någon schaman i Evertsberg som redan nu kan förutspå vädret och föret den 2/3 2008 !![/quote']

Jättebra att du öppnat upp en nu tråd för detta. Jag som är lekman skulle uppskatta oerhört om det fanns någon på forumet som kunde reda ut steg för steg vad som händer vid glidvallning och vad det är som gör att det förbättrar glidet. Vad händer när vallan värms in, varför olika hårdhet för olika före, varför borsta ur, etc, etc. Kan det vara så att vallan som ju då fyller belagets "håligheter" när det sedan långsamt stelnar och drar ihop sig, som antytts tidigsare, skapar en densitet som överstiger t.o.m. den kristallina delen? Hursomhelst så känner jag mig f.n. som en "blind som följer "blinda"" =D tills någon kan reda ut detta lite mera utförligt. =)

Jag håller med Mauritz. Det är bra att det här via MC Hammers tråd öppnas en ny möjlighet att äntligen bättre förstå exakt vad som händer när man vallar. Man har ju ändå tillbringat en stor del av ens vuxna liv med denna sysselsättning. Trots det känner jag igen mig i din beskrivning att man många gånger känt sig som "en blind som följer blinda" t.ex. i Vallatälten före Vasaloppet (när man i nervositeten tom övervägt att köpa "Black Magic" och lägga UTANPÅ allt man hittills vallat) Glöm inte bort att en majoritert av mina lopp (32 Vasalopp och 4 öppna spår) har jag ju glidvallat enligt alla konstens regler som jag uppfattat det och jag har haft goda medhjälpare (t.ex. Jan Erik Hasselström, far till världmästarinnan i skid OL Lena och Ann-Marie Johansson som nu hjälper Skigo) men jag har aldrig riktigt förstått vad som verkligen händer och varför jag skall göra olika moment. Det är ju faktiskt bara de fem senaste gångerna jag stålsicklat (två Vasalopp och tre öppna spår) och tyckt att det gått minst lika bra som när jag vallat.

Det är ju intressanta upplysningar vi redan fått av MC Hammer , t.ex. att det tom. går att eventuellt få belaget hårdare genom att föra in den mjukare vallan i belaget. Just detta skulle jag så småningom vilja undersöka och förstå lite bättre eftersom det ju kan vara viktigt.

UHMWPE och parafiner är ju båda polyetener men med olika längd på kedjorna så det är kanske inte så konstigt att det kan glida rätt så bra även på bara belaget om det dessutom har en tillräckligt slät yta i kallt före.

Link to comment
Share on other sites

Får väl poängtera att när det gäller de fysikaliska mekanismerna som ger glid (struktur, vattenfilm, etc.) så har jag knappast något mer kunnande än medelskribenten på detta forum. Men däremot kan jag en hel del om polymerer, både i teori och praktik, vilket innebär att jag kan resonera om vad som händer på molekylnivå när ett belag utsätts för diverse behandlingar. Om det sedan ger glid eller inte, tja, där för man väl gå efter vad andra säger om vilka egenskaper som är positivt för glidet i olika fören, och så slänga in en nypa salt.

 

Men det skulle vara skoj ifall någon skulle kunna göra ett seriöst upplagt test av vallning långt iförväg resp nära inpå. Får väl bli till nästa säsong då, för jag tror inte att Torsbytunneln skulle vara intressantaste föret att testa detta i.

 

Och om du Lars-Erik ska forska om skidpreparering så skulle jag råda dig att ha med en polymerfysiker som bollplank. Ulf Gedde på KTH är den stora stjärnan på området, och det är en väldigt stor del av hans forskning är just på polyeten. Vet inte om han är skidintresserad, men det är väl bara att ta kontakt och fråga.

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant frågeställning och givetvis ett intressant test att utföra!

 

Har också funderat en del över vilket paraffin som egentligen är bäst. Läser man en del så verkar just de hårda paraffinerna vara det som många förespråkar och det indikerar då också att just en hård yta=bra glid. Följdfrågan blir då givetvis vilken mening de mjuka paraffinerna spelar i en vallabox?.

 

Det är i alla fall härligt att konstatera att det är många på detta forumet som besitter grymma kunskaper vad gäller fyskik, kemi mm. Just detta tror jag gör att vi kommer att komma långt tillsammans. Själv är kunskaperna kraftigt begränsade i dessa områden utan jag är mer av "try and error" människan och som med ett öppet sinnelag gärna testar och utvärderar.

 

Barkmarkssässongen kanske blir riktigt kul ändå :)

Link to comment
Share on other sites

En intressant tråd! Vad som är sanning och myt inom glidpreparering är alltid angeläget att diskutera. Inom forumet finns säkert kompetenser med olika inriktningar - åkare, expertvallare, fysiker, kemister, matematiker osv och det är kul att se olika reflektioner. Nåt jag alltid undrat över är varför man när man glidvallar skall lägga på flera lager och sickla emellan för att mätta belaget. Tycker det borde räcka med en gång och istället hålla paraffinet flytande länge.
Link to comment
Share on other sites

Har också funderat en del över vilket paraffin som egentligen är bäst. Läser man en del så verkar just de hårda paraffinerna vara det som många förespråkar och det indikerar då också att just en hård yta=bra glid. Följdfrågan blir då givetvis vilken mening de mjuka paraffinerna spelar i en vallabox?.

Kanske är där de hör hemma.. i boxen alltså, som ballast i botten så att boxen står stadigt, men inte på skidorna... =)

 

Men allvarligt så i modern glidvallning så är det väl flourpulver som gäller vid mjuka fuktiga fören. Kanske är det så att när det är mjukt så att man inte behöver ha särskilt hårt belag då kanske de mjuka paraffinerna funkar bäst för att få flourpulvret att fästa ?

 

Sedan är det ju frågan ifall "paraffinsvettning" ur belaget har någon positiv smörjande effekt? Om så är fallet så kan man nog tänka sig att denna effekt är kraftigast med de mjuka paraffinerna.

Link to comment
Share on other sites

Har också funderat en del över vilket paraffin som egentligen är bäst. Läser man en del så verkar just de hårda paraffinerna vara det som många förespråkar och det indikerar då också att just en hård yta=bra glid. Följdfrågan blir då givetvis vilken mening de mjuka paraffinerna spelar i en vallabox?.

Kanske är där de hör hemma.. i boxen alltså' date=' som ballast i botten så att boxen står stadigt, men inte på skidorna... =)

 

Men allvarligt så i modern glidvallning så är det väl flourpulver som gäller vid mjuka fuktiga fören. Kanske är det så att när det är mjukt så att man inte behöver ha särskilt hårt belag då kanske de mjuka paraffinerna funkar bäst för att få flourpulvret att fästa ?

 

Sedan är det ju frågan ifall "paraffinsvettning" ur belaget har någon positiv smörjande effekt? Om så är fallet så kan man nog tänka sig att denna effekt är kraftigast med de mjuka paraffinerna.[/quote']

Jag trodde tidigare att det bara var vi skidåkare som svettades. Men man lär (eller kan lära

om man är öppen för detta) så länge man lever. Tydligen så svettas även skidorna med din teori!

Din teori och frågeställning om vallning långt i förväg-nära inpå måste ju bara testas.

Tänk om det helt enkelt är så att vi lagt på valla vid fel tidpunkt och att vi därför inte har skidor med så bra glid ? Och ingen talat om detta för oss !

Just detta borde väl vara känt bland landslagsvallare och andra eller ?

 

 

Tack för ditt tips om Ulf Gedda. Jag har inte träffat honom men jag känner igen hans namn. Vi har även en del vassa materialtekniker på Ångströmslaboratoriet i Uppsala men just nu försöker jag bättre förstå det här med Tribologi (med hjälp av Sture Hogmark och Roland Larsson) .

 

Som sagt, vi är mycket tacksamma att fått dig som polymerexpert och aktiv deltagare på tråden. Som jag antytt tidigare, så borde det ju vara så att sedan man verkligen förstått hur det fungerar så borde det direkt påverka hur skidorna utformas och prepareras för optimalt skidglid. En komponent här är då säkert att använda annan sammansättning på den polyeten som nu belaget bestått av under lång tid utan egentlig förändring. Det förändrar ju även vallans betydelse, om den nu får någon betydelse om dessa effekter går att påverka redan i tillverkningsprocessen.

MC Hammer, när vi säkert vet så hoppas jag att DU fixar ett sådant belag till MIG och jag får ensam "testa" det på nästa Vasalopp ! (tänk om vi får det att glida t.ex. 30-40 % bättre, var befinner jag mig då ?)

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört att landslaget när Magnar var med kunde valla upp olika skidor (glid)

innan mästerskap vet ej om det är sant . tycker själv det kan bli bättre om pulver

får härda svalt några dagar för att sedan borsta så nära lopp som möjligt.

Problemet är att man får chansa lite

Link to comment
Share on other sites

Kent:

Ja det verkar som att Magnar, du och Kuzmin alla är inne på samma spår, nämligen att värme försämrar belagets glidförmåga. Skillnaden är att Kuzmin betraktar negativ effekt av värme som en permanent försämring (medan du och Magnar inser att det är reversibelt). Detta baserar Kuzmin på att referera till åldringsstudier på UHMWPE av nån som heter D.C. Sun. (se sid 27 i Kuzmins powerpoint http://www.kuzmin.nu/files/doc/PresentationWhyToWax_SV-EN[1].pdf) Jag googlade lite på detta och det visade sig att denne DC Sun hade studerat värme-accelererad åldring av gamma-steriliserad UHMWPE för användning i ortopediska implantat (konstgjorda höftleder, etc). Detta är äpplen och päron. Gammastrålning är en brutal steriliseringsmetod som är förödande för plastens stabilitet och vad jag hört från folk i medicinteknikbranschen så går man ifrån detta mer och mer. Och vem skulle komma på tanken att gammasterilisera ett skidbelag!?

 

Min poäng är att utifrån mina erfareheter av polyeten så är reverseringprocessen efter en värmebehandling mycket långsam. Så om du vill ha en hård yta och tycker att det blir bättre att glidvalla några dagar innan (och sedan bara borsta ur innan åkning) jämfört med kanske ett halvt dygn innan så kan det mycket väl vara så att denna effekt förstärks om du istället har möjlighet att valla några veckor innan.

Link to comment
Share on other sites

MC Hammer >> Mycket intressant läsning från dig. Jag vet att Magnar brukar säga att sista lagret pulver ska ligga på, gärna i flera dygn. Innan man borstar och åker på skidan.

 

Nu blev jag som strålningsfysiker intresserad. Hur påverkas plasten av gammastrålningen? Det är klart att det krävs en ganska rejäl aktivitet med hög energi, för att döda eventuella bakterier och celler. Men vad händer med plasten?

Link to comment
Share on other sites

TheOne:

Det där med gammastråling har ju noll koppling till skidåkning, som det här forumet handlar om (ville bara illustrera att Kuzmin bygger sina resonemang på helt ovidkommande referenser, som han väl kallt räknar med att ingen ska bry sig om att kolla upp). Vill du veta mer om strålning och plast så hittar du hur mycket som helst på google.

 

En komponent här är då säkert att använda annan sammansättning på den polyeten som nu belaget bestått av under lång tid utan egentlig förändring. Det förändrar ju även vallans betydelse, om den nu får någon betydelse om dessa effekter går att påverka redan i tillverkningsprocessen.

MC Hammer, när vi säkert vet så hoppas jag att DU fixar ett sådant belag till MIG och jag får ensam "testa" det på nästa Vasalopp ! (tänk om vi får det att glida t.ex. 30-40 % bättre, var befinner jag mig då ?)

Visst när det dyker upp nåt spännande i plastbranschen ska jag fixa superbelagen åt dej. Oskar Svärd kommer att se ut som en betongsugga i Moraparken när du svischar förbi!

 

Så vad är då belagen gjorda av på framtidens superskida ?

Tja, ifall något ledande kemiföretag hade ett duktigt antal miljarder i utvecklings och investeringspengar på att ta fram det ulitimata skidbelagsmaterialet, då skulle det bli åka av. Men marknaden är så liten så det händer inte. Mer troligt att de lägger utvecklingspengarna på nåt som får en Toyota att dra lite mindre bensin.

Så vad betyder detta? Jo, ska det hända något helt nytt på materialsidan i belagen då lär det vara någon innovation som kommit fram för någon annan bransch och sedan kan skidindustrin haka på. T.ex. om det dyker upp ett nytt supermaterial för glidlager. (om nån känner någon materialexpert på SKF så kan ni fråga vad som skulle kunna vara på G)

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört fler än Magnar som rekommenderar att man lägger på pulver ett par dagar innan om man vill uppnå bättre slitstyrka (bla en fd vallare för skid-o landslaget från Borlänge(han hade åtminstone sportbutik där) som jag glömt namnet på). Jag antar att utblödningen av valla är som störst i början och ju mindre den är desto mindre pulver trycks ut och slits bort i spåret så det verkar ju logiskt.

 

Sedan var det borstning. I de flesta fall har jag upplevet att ju bättre man borstar skidorna desto bättre glid har man. För att resonera lite runt det här borde det ha tre syften. Först och främst tar man fram strukturen på ett bra sätt vilket förbättrar glidet om man har en bra sådan. Det polerar ytan och destor blankare yta desto bättre verkar det som. Det tar bort överflödig valla som kan dra åt sig smuts. I vissa fall finns det kanske anledning att inte borsta så hårt. Om du har en struktur som du tycker är för grov i tex riktigt kallt före så verkar man kunna platta till den genom att lägga en riktigt hård valla ytterst som man inte borstar så noggrant. Frågan är väl om det då för lite längre lopp ändå blir sämre till slut pga mer smuts.

Link to comment
Share on other sites

HW Jag håller med dig om att behandla skidorna några dagar före användningen och även fästvallan kan göras klar någon dag tidigare, något slags härdning av både glidvallan och fästet kan påverka till bättre glid, naturligtvis ska dom poleras och korkas ordentligt och slutpoleras nogrant före användningen, ofta ses ljusa fläckar på belaget när man varit slarvig betyder att strukturen inte tränerat tillräckligt eller att rillningen varit för fin.
Link to comment
Share on other sites

Har också märkt att det skidpar jag inte valde på en tävling (vallade 2 par) gick fruktansvärt bra när jag åkte på dom 2 veckor senare.

Magnar skriver på sin hemsida under någon av rubrikerna vallningsråd kallföre (tror jag) att man i kallföre helst ska valla klart flera dagar före med pulver för att skidorna då går bättre.

Han nämner dock inget vad det gäller varmare fören.

Att varma vallor är mjukare förstår jag när det gäller HF vallor som har mer flourinnehåll ju varmare de är. Sedan är frågan om mjuka vallor har smörjande effekt?

Själv kör jag hårda vallor med högsta möjliga flourinnehåll och gärna Molybden i. Tycker jag får bra och ihållande glid då.

Link to comment
Share on other sites

Ok nu hittade jag på Magnars sida att han skriver "några dagar innan".

Rubriken var "Fästvallning i kallt före", men tydligen skriver han även om glid där.

 

Men det är alltså folk här som har erfarenhet av kalasglid på lagg som stått flera veckor eller t.o.m. hela barmarkssäsongen, sedan senaste påläggning av valla.

Link to comment
Share on other sites

Den här tråden har utvecklat sig till en av de mer intressanta på detta forum!

 

Det verkar som att flera varit hyffsat medvetna om att glidprepparering ett par dagar innan ger ett bra glid, kanske t.o.m. bättre än om preppareringen gjorts precis innan. Av MC Hammer har vi fått en teori om härdning och "svettning" av paraffinet. Det ställer ju onekligen en del intressanta frågor att jobba vidare med.

 

När det gäller stenslipning, men även stålsickling, pratar man ju ofta om att "få fram fräscht belag". Verkar ju inte så, eller får inte härdningen gå för långt? Man pratar ju också om att belaget oxiderar, vilket då skulle vara dåligt. Är det något annat än härdningen?

 

Man kan i allafall lugnt konstatera att det finns gott om infallsvinklar för den forskare som Lars-Erik försöker finna!

Link to comment
Share on other sites

Den här tråden har utvecklat sig till en av de mer intressanta på detta forum!

 

Det verkar som att flera varit hyffsat medvetna om att glidprepparering ett par dagar innan ger ett bra glid, kanske t.o.m. bättre än om preppareringen gjorts precis innan. Av MC Hammer har vi fått en teori om härdning och "svettning" av paraffinet. Det ställer ju onekligen en del intressanta frågor att jobba vidare med.

 

När det gäller stenslipning, men även stålsickling, pratar man ju ofta om att "få fram fräscht belag". Verkar ju inte så, eller får inte härdningen gå för långt? Man pratar ju också om att belaget oxiderar, vilket då skulle vara dåligt. Är det något annat än härdningen?

 

Man kan i allafall lugnt konstatera att det finns gott om infallsvinklar för den forskare som Lars-Erik försöker finna!

Efter att ha läst igenom hela tråden "Vallaväck" ser jag ju svaren på ovanståend. Onödigt att svara igen med andra ord!

 

Det som är en STOR gåta är varför ingen från vallaindustrin kunnat lämna den information som MC Hammar så förtjänstfullt gjort. Hade ju varit ganske enkelt och inte inneburit några avslöjanden av affärshemligheter!?!?

Link to comment
Share on other sites

Om det är så att det i vissa fören finns det vinster att hämta på att härda belaget genom att valla minst några veckor innan (vi har väl några indicier om detta men långt ifrån några bevis), så kan man ju spekulera i hur mycket de stora vallaföretagen eventuellt haft koll på detta. Men om så vore kan ju den konspiratoriskt lagde ana att nån marknadsföringsnisse har lagt lockat på. Om t.ex. Swix skriver ”den här vallan bör appliceras en månad innan åktillfället” så kanske den inte skulle bli någon kioskvältare. Skulle nog uppfattas som suspekt och extremt opraktiskt, speciellt veckan innan VL, Birken, Marcialonga och vilka lopp det nu är som är populära i andra länder, och så väljer kunden Start eller Toko istället, trots att precis samma sak skulle gälla för dessa. Och bland vallaproffsen i Sälen och Mora skulle det vara jäkligt impopulärt.

 

Angående ”svettning”/”utblöding” av glidvalla är det inte någon teori som jag velat ge sken av att jag skulle ha lanserat. Kuzmin hade väl några gamla refrenser där just detta påtalades (om än Kuzmin själv må ha varit skeptisk). Och det var ju någon här på forumet som berättade att man själv enklet kan observera detta genom att om man har ett belag som borsats ur mycket noga efter att skidan svalnat efter vallningen, så kan man sedan åter igen nästa dag borsta ur mer valla. Kan knappast förklaras på annat sätt än att mer glidvalla har kommit upp på ytan inifrån belaget under tiden mellan borstningarna.

Link to comment
Share on other sites

Om det är så att det i vissa fören finns det vinster att hämta på att härda belaget genom att valla minst några veckor innan (vi har väl några indicier om detta men långt ifrån några bevis), så kan man ju spekulera i hur mycket de stora vallaföretagen eventuellt haft koll på detta. Men om så vore kan ju den konspiratoriskt lagde ana att nån marknadsföringsnisse har lagt lockat på. Om t.ex. Swix skriver ”den här vallan bör appliceras en månad innan åktillfället” så kanske den inte skulle bli någon kioskvältare. Skulle nog uppfattas som suspekt och extremt opraktiskt, speciellt veckan innan VL, Birken, Marcialonga och vilka lopp det nu är som är populära i andra länder, och så väljer kunden Start eller Toko istället, trots att precis samma sak skulle gälla för dessa. Och bland vallaproffsen i Sälen och Mora skulle det vara jäkligt impopulärt.

 

Angående ”svettning”/”utblöding” av glidvalla är det inte någon teori som jag velat ge sken av att jag skulle ha lanserat. Kuzmin hade väl några gamla refrenser där just detta påtalades (om än Kuzmin själv må ha varit skeptisk). Och det var ju någon här på forumet som berättade att man själv enklet kan observera detta genom att om man har ett belag som borsats ur mycket noga efter att skidan svalnat efter vallningen, så kan man sedan åter igen nästa dag borsta ur mer valla. Kan knappast förklaras på annat sätt än att mer glidvalla har kommit upp på ytan inifrån belaget under tiden mellan borstningarna.

Jag tolkar det du så övertygande beskrivit betyder att

a) efter att vi glidvallat så sker en "svettning/utblödning" av glidvalla lång tid efteråt.

b) om vi väntar lång tid och därefter borstar bort det som svettats ut så glider skidorna bättre.

 

Borde inte detta betyda att om vi går i gräns med detta resonemang så glider skidorna allra bäst om vi väntar så länge att all valla svettats ut men då åker vi väl igen på bara belaget (om nu inte detta ändrat egenskaper under denna procedur) ?

Är det just därför som Kuzmins revolutionerande upptäckt faktiskt fungerar ?

Link to comment
Share on other sites

Jag tolkar det du så övertygande beskrivit betyder att

a) efter att vi glidvallat så sker en "svettning/utblödning" av glidvalla lång tid efteråt.

b) om vi väntar lång tid och därefter borstar bort det som svettats ut så glider skidorna bättre.

 

Borde inte detta betyda att om vi går i gräns med detta resonemang så glider skidorna allra bäst om vi väntar så länge att all valla svettats ut men då åker vi väl igen på bara belaget (om nu inte detta ändrat egenskaper under denna procedur) ?

Är det just därför som Kuzmins revolutionerande upptäckt faktiskt fungerar ?

Den tolkningen skulle möjligen kunna gälla för ett väldigt mjukt paraffin.

Men hårt paraffin kan kristallisera med samma kristallstruktur som belagets polyeten, eftersom paraffinet också är en variant av polyeten, och då borde dessa två ämnen kunna bilda någon slags hård legering tillsammans, och därifrån torde det inte ske någon betydande dunstning (förutom ev mjuka komponenter som skulle kunna utgöra en mindre del av den hårda vallan, eller härstamma från tidigare vallning/grundprep).

Link to comment
Share on other sites

Om det är så att det i vissa fören finns det vinster att hämta på att härda belaget genom att valla minst några veckor innan (vi har väl några indicier om detta men långt ifrån några bevis)' date=' så kan man ju spekulera i hur mycket de stora vallaföretagen eventuellt haft koll på detta. Men om så vore kan ju den konspiratoriskt lagde ana att nån marknadsföringsnisse har lagt lockat på. Om t.ex. Swix skriver ”den här vallan bör appliceras en månad innan åktillfället” så kanske den inte skulle bli någon kioskvältare. Skulle nog uppfattas som suspekt och extremt opraktiskt, speciellt veckan innan VL, Birken, Marcialonga och vilka lopp det nu är som är populära i andra länder, och så väljer kunden Start eller Toko istället, trots att precis samma sak skulle gälla för dessa. Och bland vallaproffsen i Sälen och Mora skulle det vara jäkligt impopulärt.

 

Angående ”svettning”/”utblöding” av glidvalla är det inte någon teori som jag velat ge sken av att jag skulle ha lanserat. Kuzmin hade väl några gamla refrenser där just detta påtalades (om än Kuzmin själv må ha varit skeptisk). Och det var ju någon här på forumet som berättade att man själv enklet kan observera detta genom att om man har ett belag som borsats ur mycket noga efter att skidan svalnat efter vallningen, så kan man sedan åter igen nästa dag borsta ur mer valla. Kan knappast förklaras på annat sätt än att mer glidvalla har kommit upp på ytan inifrån belaget under tiden mellan borstningarna.[/quote']

Jag tolkar det du så övertygande beskrivit betyder att

a) efter att vi glidvallat så sker en "svettning/utblödning" av glidvalla lång tid efteråt.

b) om vi väntar lång tid och därefter borstar bort det som svettats ut så glider skidorna bättre.

 

Borde inte detta betyda att om vi går i gräns med detta resonemang så glider skidorna allra bäst om vi väntar så länge att all valla svettats ut men då åker vi väl igen på bara belaget (om nu inte detta ändrat egenskaper under denna procedur) ?

Är det just därför som Kuzmins revolutionerande upptäckt faktiskt fungerar ?

Jag fyller på ditt inlägg lite Lars-Erik och tänker lite högt. Hoppas du inte misstycker.

 

a) Det vore intressant att veta hur kurvan av utblödning av valla ser ut. MC Hammer skrev tidigare att den är som störst i början så jag antar att den är exponentiellt avtagande i någon form? Då känns brytgränsen där man kan säga att om man väntar x dagar till så spelar det inte så stor roll för utblödningen av valla är konstant eller försumbar. Det "skulle kunna" vara vid den tidpunkten man bör göra slutborstningen.

 

b) Jag har testat det här en del eftersom RedCreek rekommenderar att man slutborstar så nära tävlingstillfället som möjligt. Oftast får man bättre glid men inte alltid. När det är riktigt knirrföre har jag tom märkt att det blivit aningens sämre vilket har fått mig att tro att man kan upväga en för grov struktur genom att inte borsta ur belaget så noga. Svårt att testa vad som händer under ett långlopp men kanske blir det lite sämre i slutändan då man förmodligen får med sig mer smuts.

 

c) Om vi skulle anta att hypotesen att valla kan fungera som smörjmedel stämmer så borde det gå att hitta en optimal utblödningshastighet för att maximera den här effekten. Det kanske är den punkten och inte a) som är optimal för slutborstning map minimal friktion. Fast om man ser det över en längre tid, tex ett vasalopp på 6 timmar, så blir ju smutsansamlandet en viktig faktor och då kanske man vill ha så lite utblödning som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...