Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

NÄR ska man valla ?


MC Hammer

Recommended Posts

  • Replies 95
  • Created
  • Last Reply
Har med intresse läst hela tråden, men då jag försöker koka ner det praktiskt användbara för en medelgod skidåkare av min kaliber, som mer tror på träningens saliggörande effekter än belagens, så kommer jag fram till följande:

 

- Behöver/bör man stenslipa inför varje ny säsong som branschen förespråkar, om man tänkt valla? Fyller fler än en stenslipning någon funktion? Finns det någon anledning att ta fram nytt belag eller funkar det lika bra att tvätta ur hela skidan å grundpreparera igen? Fyller stenslipningen någon fuktion vad gäller att ta bort repor och skador?

 

- Är grundpreparering med mjukt paraffin nödvändig? Kan man lika gärna lägga hårdast möjliga paraffin direkt?

 

- Jag lägger alltid svart grafit på den mjuka grundprepareringen, men vill minnas att det någonstans mitt i tråden ifrågasattes om grafit är bra. Bör man undvika grafiten?

 

- Finns det någon anledning att lägga något mer ovanpå grafiten (eller vad man föredrar att lägga som hårdast möjliga paraffin) om det är kallföre, det vill säga, fyller blått och violett paraffin någon funktion?

 

Kan förresten upplysa om att vi i Älvdalen har 24 km spår nu, och att det nu är tre veckor sen jag kunde göra första passet på snö :)

Som inbiten stålsicklare ska jag besvara dina frågor :D

 

Att stenslipa varje säsong, och ibland t.o.m någon gång under säsong, är nödvändigt. Vad jag lärt mig är att planheten, som är en parameter du vill nå med stenslipningen, försvinner under säsong. Det beror nog på dels på värmen som man tillför med vallajärnet men också att då åker med skidan. Sedan har du oxidationen som en del menar ställer till det och med en stenslipning får då fram nytt belag (=det oxiderade yttre skicktet slipas bort)

 

När det gäller själva grundpreppningen så råder det en del förvirring. Jag vill mena att mycket av grunpreppningen går ut på att få bort mikrohår och därför är valla valet inte avgörande. Den grunpreppning jag använt är med Star vallor. De har en speciell grundvalla som jag lagt på och sicklat bort i omgångar. Återigen, antalet gånger är nog mer för att mekaniskt nöta bort flimmerhår än för vallainträngning!

 

Grafiten är jag skeptisk till. En fördel kan vara hårdheten i grafitvallan, då får ett hårt belag vilket kan vara en fördel. Men om man observerar den del på skidan som inte är svart, vanligtvis längst fram, så ser man att det först är lite svart efter vallningen men efter idogt borstande så är det borta, och efter att lagt på dagens åkparaffin är det en minne blott. Jag har då svårt att se var grafiten är och vad det tillför?!

 

24km spår och skidåkning i veckor, det vore nått det!

Link to comment
Share on other sites

Med mina futtiga 20 p kemi skulle jag gärna få kommentarer från Forums polymerexperter om detta med belagens oxidering! Ok med lite påverkan om man belyser med solljus ... men oxiderar dessa plaster - och i luft vid mörker o normal temperatur?
Link to comment
Share on other sites

Ja ni jobbar på hårt på forumet. Lite kommentarer till Jim Ns frågor och Sands svar.

 

Stenslipar gör du om/när skidan börjar glida sämre av olika anledningar, repor, många pulvervallningar, skitiga spår, du har ställt skidorna i solen en hel sommar osv.

 

Blir skidan/belaget skevt är det något fel på skidan, att belaget skulle oxidera har jag inte märkt så länga men förvarar dom bra. Det som gör att en del tävlingsåkare slipar ofta är just pulvervallningar och möjligtvis att belaget slist av den höga värme man använder i hårda paraffiner också.

 

Egentligen så är det enkelt, så länge din skida glider bra när du vill att den ska glida så spelar det ingen roll hur mkt repor det är under.

 

Dom där mikrohåren ska inte vara ett problem om slipningen är gjord rätt, du ska kunna åka på skidorna direkt ovallade, villket ma ite kude på ny sipade för 10 år sedan. Jag menar dock att strukturen gärna får poleras av vallning/åkning så att den inte blir för vass.

 

Utifrån mina erfarenheter så är det bra att smälta in ett mjukt paraffin någon gång men sedan väljer man hårdhet utifrån det före skidan ska användas i. Ett vanligt bått paraffin brukar vara det bästa allround valet.

 

Är enig i Sands svar om grafiten. Använder grafit/molybdän när ajg tävlingsvallar för smutsig snö.

 

I älvdalen är dom duktiga på att göra spår, kanske dags att flytta huvudstaden dit?

Link to comment
Share on other sites

Ett litet sidospår; ni Älvdalingar är verkligen flitiga att ringa och rösta på ert lokala dansband Lars Kristerz i Dansbandskampen. Ni har faktiskt satt Älvdalen på kartan för svenska folket. Bra jobbat ! :)

Kan tyvärr inte skryta med att jag deltagit i marknadsföringen, fast får väl hoppas att jag har lite dispens, är rätt så nyinflyttad :)

 

Som inbiten stålsicklare ska jag besvara dina frågor :D

 

Att stenslipa varje säsong, och ibland t.o.m någon gång under säsong, är nödvändigt. Vad jag lärt mig är att planheten, som är en parameter du vill nå med stenslipningen, försvinner under säsong. Det beror nog på dels på värmen som man tillför med vallajärnet men också att då åker med skidan. Sedan har du oxidationen som en del menar ställer till det och med en stenslipning får då fram nytt belag (=det oxiderade yttre skicktet slipas bort)

 

När det gäller själva grundpreppningen så råder det en del förvirring. Jag vill mena att mycket av grunpreppningen går ut på att få bort mikrohår och därför är valla valet inte avgörande. Den grunpreppning jag använt är med Star vallor. De har en speciell grundvalla som jag lagt på och sicklat bort i omgångar. Återigen, antalet gånger är nog mer för att mekaniskt nöta bort flimmerhår än för vallainträngning!

 

Grafiten är jag skeptisk till. En fördel kan vara hårdheten i grafitvallan, då får ett hårt belag vilket kan vara en fördel. Men om man observerar den del på skidan som inte är svart, vanligtvis längst fram, så ser man att det först är lite svart efter vallningen men efter idogt borstande så är det borta, och efter att lagt på dagens åkparaffin är det en minne blott. Jag har då svårt att se var grafiten är och vad det tillför?!

 

24km spår och skidåkning i veckor, det vore nått det!

Vad tycker du att jag ska lägga istället för svart grafit ovanpå det jag mättat belaget med?

 

Att ha dragna spår i mitten av november, och nästan två och en halv mil innan december känns rätt så lyxigt.

 

Har dessutom endast två mil till vasaloppsspåret :)

 

Ja ni jobbar på hårt på forumet. Lite kommentarer till Jim Ns frågor och Sands svar.

 

Stenslipar gör du om/när skidan börjar glida sämre av olika anledningar, repor, många pulvervallningar, skitiga spår, du har ställt skidorna i solen en hel sommar osv.

 

Blir skidan/belaget skevt är det något fel på skidan, att belaget skulle oxidera har jag inte märkt så länga men förvarar dom bra. Det som gör att en del tävlingsåkare slipar ofta är just pulvervallningar och möjligtvis att belaget slist av den höga värme man använder i hårda paraffiner också.

 

Egentligen så är det enkelt, så länge din skida glider bra när du vill att den ska glida så spelar det ingen roll hur mkt repor det är under.

 

Dom där mikrohåren ska inte vara ett problem om slipningen är gjord rätt, du ska kunna åka på skidorna direkt ovallade, villket ma ite kude på ny sipade för 10 år sedan. Jag menar dock att strukturen gärna får poleras av vallning/åkning så att den inte blir för vass.

 

Utifrån mina erfarenheter så är det bra att smälta in ett mjukt paraffin någon gång men sedan väljer man hårdhet utifrån det före skidan ska användas i. Ett vanligt bått paraffin brukar vara det bästa allround valet.

 

Är enig i Sands svar om grafiten. Använder grafit/molybdän när ajg tävlingsvallar för smutsig snö.

 

I älvdalen är dom duktiga på att göra spår, kanske dags att flytta huvudstaden dit?

Vad föreslår du istället för svart grafit?

 

Ja dom är duktiga här, då jag anlände till spåret vid halv tio i söndags hade det redan hunnit snöa igen, dom hade dragit upp det då det ljusnade, trots attt det är ett spår som börjar mitt i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du bor i Älvdalen så vill jag nästan säga att du ska mätta med Swix LF4 men den är kanske i hårdaste laget. Egentligen fungerar valfrit märkes -5 till-10 paraffin. Typ Vauhti blå, Swix CH6 osv, inte behöver du LF egentligen. Se bara upp med dom billiga kiloblocken av paraffin, det är ofta sämre kavalitet.

 

Om du tänker har flera skidpar/tänker använda skidorna i mestadels varmare fören så varva med en kallare och en varmare lågflour typ LF6/LF8.

 

Jag kommer till älvdalen och tävlar snart.

Link to comment
Share on other sites

Kort svar till Jim N, då jag inte hinner skriva mer nu. Du får söka i andra trådar som bör kunna ge svar. Det är mycket sällan man har grafit som åkparaffin. Det är möjligen i mycket låg luftfuktighet. Därför bör du lägga något annat ovanpå ifall du gör som du skriver. Jag vallade upp två skidor igår. Det enklare paret tog jag grundparaffin (Star racingbase), grafit och till sisst BWLF. På det bättre paret tog jag grundparaffin (Star racingbase), BWLF och sedan en toppning med fluorcarbon. Med detta ville jag bara säga att det inte behöver vara fel med grafit, men sällan att åka på.
Link to comment
Share on other sites

Angående skeva skidor så kanske det är ett felaktigt uttryck men vad jag förstått på alla de skidor jag ägt så har slipningen haft ett grund syfte och det är att få belaget plant. Jag kan inte påminna mig ett par som varit helt plana från början. Som exemepel äger jag ett par Ficchers RCS som jag köpte av Poroma. De slipades och var vid leverans plana och fina i belaget (ser man när man sicklar paraffin). Samma par skidor lämnades säsongen efter till Pölder för en ny slipning och enligt uppgift fick skidorna gå många gånger i slipen innan man hade ett plant belag. Så har det varit med flera skidor jag ägt så om det innebär att det är fel på skidan är jag grundlurad.....

 

Grafit är väl aldrig tänkt som åkparaffin utan idén har väl varit nått flummigt i stil med "gör att skidan samlar mindre smuts genom mindre statisk elektricitet". Bullshit om du frågar mig men det är ett hårt paraffin som då kanske gör belaget något hårdare. Men frågan är om inte en LF4 gör samma jobb?

 

Microhår tror jag är en stor bov i glidproblematiken. Att åka på en nyslipad skida rakt upp och ner har jag mycket svårt att tro ska fungera bra. De mikroskopsbilder som visats i b.la Sture Hogmarks föreläsning tycker jag visar mer än väl detta. Är därför övertygad om att någon form av "efterbehandling" är nödvändig. Även om man använder senaste sliparna med kylning mm.

Link to comment
Share on other sites

Hur kan en skida bli plan av stenslipning? Menar ni typ "slät" när ni skriver "plan" eller menar ni verkligen "mindre skev"?

Jag menar att belaget blir plant. Med plant menar jag då att om du drar en sickel över belaget så ligger sickeln an mot hela belagets bredd. När belaget inte är plant, i min definition, så ser man det genom att det blir små zoner av paraffin kvar när du sicklat. Eller om du stålsicklar så ser du att sickeln inte "tagit" på små partier av belagt. Har aldrig själv slipat ett par skidor i stenslip men jag har stått bredvid. De gör då också en okulär kontroll av skidan och ser var stenen inte tagit på belaget.

Link to comment
Share on other sites

Ok, då fattar jag. Men en stenslipning tar väl bara några tiondels mm, kan det verkligen ta bort sådana skador/brister?

Skulle nog t.o.m gissa att vi pratar 1/100 mm per drag genom slipen. Så vi talar små ojämnheter i skidan. Större deffekter, som tex repor, kan vara svåra att få bort utan att för den delen slipa bort allt för mycket av belaget. Råkade ut för detta då jag var i Idre för ett antal år sedan. Ett av mina "finpar" hade jag kört på och var på väg mot stugbyn. Där slalombacken går under vägen skulle jag stanna till på toppen och gjorde en elegant bredsladd. Nu låg det grus under det tunna snötäcket med ett par "kronrepor" som resultat. Dessa var dessutom diagonalt mot åkriktningen på belaget. De skidorna blev sig aldrig mer lik :(

Link to comment
Share on other sites

Om vi pratar några/100 mm så motsvarar det väl knappast ens en tillfällig belastningsböjning av en vanlig stål- eller plexi-sickel?

 

Har också (haft) skidor med punkter där sicklen inte "tar" bra. Men gissar att de skevheterna är kanske 0,5 mm. har antagit att eftersom de inte ligger an mot snön är det itne så blodigt viktiga (om de inte är stora förstås).

Link to comment
Share on other sites

Kan säkert vara som du säger, är inte man att svara exakt på detta

 

Om jag uppfattat Sture Hogmarks förklaringar om friktion så ska man försöka öka ytan som liggar mot snön. Av hela belaget är det ytterst lite, vi pratar cm2. När du har en plan utgångsläge så kan man modifiera detta med tex rillning.

 

Det man då eftersträvar med en slipning stålsickling är just denna plan utgångsyta. Ovan på detta kommer sedan strukturen som även den kommer från slipning eller stålsicklingen. Sedan kan man med vanliga "handrillar" ta det ytterligare ett steg.

Link to comment
Share on other sites

Det beror väl på vilka skidor du får från fabriken men nog ska dom vara plana allt. Inte ska dom heller bli skeva under en säsong(inte flera heller). Funderar om Pölder menar att skidorna kanske var slitna/sicklade för hårt på kanterna? Men det är ju inget som påverkar glidet. Verkat konstigt det där.

 

Stötte på lite sneda och skeva Atomicskidor för nån säsong sedan men det var helt klart ett konstruktionsfel. Annars så har skumkärnan i Madshus en tendens att sjunka ihop ibland.

 

Precis som du skriver Sand så är tryckpunkterna på skidan som ligger mot snön inte alls en stor del av belaget så det är ju egentligen där glidet sitter. Kan ju vara värt att veta när man pulvervallar eller får nån hemsk repa att inte hela skidan är lika viktig. Det ät dock lika psykiskt påfrestande var man än får repot.

Link to comment
Share on other sites

Med mina futtiga 20 p kemi skulle jag gärna få kommentarer från Forums polymerexperter om detta med belagens oxidering! Ok med lite påverkan om man belyser med solljus ... men oxiderar dessa plaster - och i luft vid mörker o normal temperatur?

Det är inte bara här på Skidforum som vanliga förklaringar/myter om t ex porer och oxidering ifrågasätts. Jag hittade precis fler inlägg på temat som inlägg nr 3-4 här och en del av argumenten känns ju igen härifrån =), men där finns även referens till en artikel där det hävdas att "People genearlly say that a base is 'oxidized', but those white spots on a ski are generally dry regions or abraded fibers of UHMWPE, not oxidized." (Hittar ej artikeln, men referensen gick hit.)

 

De gamla vanliga förklaringarna om t ex porer och oxidering har nog hängt med länge eftersom de är lätta att förstå och samtidigt varit av mer akademisk betydelse medan det för de flesta åkare räckt att konstatera t ex att efter några mil blir det vitt under belaget, skidorna glider sämre och vallar man då om som experterna säger så glider det bättre igen.

 

Men rätt skall ju vara rätt och nu när många utan tillgång till proffs-slipning etc har stålsickling som ett slagkraftigt alternativ så blir det ju av mer än bara akademiskt intresse att veta även om det som brukar kallas oxidering verkligen är oxidering eller om det, till exempel, snarare är någon effekt som beror mer på typ av grundpreparering (fabriks-slipning, standard butiks-slipning, stålsickling eller proffs-slipning).

 

Tillägg: Vad gäller artikeln så kan det ju vara så att den bara finns i pappers-versionen av tidskriften jag länkade till.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du bor i Älvdalen så vill jag nästan säga att du ska mätta med Swix LF4 men den är kanske i hårdaste laget. Egentligen fungerar valfrit märkes -5 till-10 paraffin. Typ Vauhti blå, Swix CH6 osv, inte behöver du LF egentligen. Se bara upp med dom billiga kiloblocken av paraffin, det är ofta sämre kavalitet.

 

Om du tänker har flera skidpar/tänker använda skidorna i mestadels varmare fören så varva med en kallare och en varmare lågflour typ LF6/LF8.

 

Jag kommer till älvdalen och tävlar snart.

Kort svar till Jim N, då jag inte hinner skriva mer nu. Du får söka i andra trådar som bör kunna ge svar. Det är mycket sällan man har grafit som åkparaffin. Det är möjligen i mycket låg luftfuktighet. Därför bör du lägga något annat ovanpå ifall du gör som du skriver. Jag vallade upp två skidor igår. Det enklare paret tog jag grundparaffin (Star racingbase), grafit och till sisst BWLF. På det bättre paret tog jag grundparaffin (Star racingbase), BWLF och sedan en toppning med fluorcarbon. Med detta ville jag bara säga att det inte behöver vara fel med grafit, men sällan att åka på.
Angående skeva skidor så kanske det är ett felaktigt uttryck men vad jag förstått på alla de skidor jag ägt så har slipningen haft ett grund syfte och det är att få belaget plant. Jag kan inte påminna mig ett par som varit helt plana från början. Som exemepel äger jag ett par Ficchers RCS som jag köpte av Poroma. De slipades och var vid leverans plana och fina i belaget (ser man när man sicklar paraffin). Samma par skidor lämnades säsongen efter till Pölder för en ny slipning och enligt uppgift fick skidorna gå många gånger i slipen innan man hade ett plant belag. Så har det varit med flera skidor jag ägt så om det innebär att det är fel på skidan är jag grundlurad.....

 

Grafit är väl aldrig tänkt som åkparaffin utan idén har väl varit nått flummigt i stil med "gör att skidan samlar mindre smuts genom mindre statisk elektricitet". Bullshit om du frågar mig men det är ett hårt paraffin som då kanske gör belaget något hårdare. Men frågan är om inte en LF4 gör samma jobb?

 

Microhår tror jag är en stor bov i glidproblematiken. Att åka på en nyslipad skida rakt upp och ner har jag mycket svårt att tro ska fungera bra. De mikroskopsbilder som visats i b.la Sture Hogmarks föreläsning tycker jag visar mer än väl detta. Är därför övertygad om att någon form av "efterbehandling" är nödvändig. Även om man använder senaste sliparna med kylning mm.

Jag har gjort ungefär så tidigare också, mättat med gult, sen svart grafit och sen det paraffin jag ska åka på för dagen. Ska iväg å stenslipa skidorna imorrn, tror det blir samma upplägg då. Kommer lägga en Skigo grön LF (-7 till -20) ovanpå grafiten att åka på.

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis mättat mina efter slip i nässjö. Skall jag använda fibertex oxå??

E det lönt nu när jag har mättat dom??

Om svaret är ja............funkar grön fibertex??

Jag inser att du redan förstår att tanken ä att göra det innan mättning. Vissa som slipar med Tazzari tycker inte att det behövs. Själv använder jag det ändå. Jag har ett par skate som är nyslipade och där Johan (RS) la på skyddsparaffin. Jag kommer nog köra fibertex innan jag går vidare med mättning. Men hade jag mättat klart skulle jag nog strunta i det och åka lite på dem först. Sedan innan nästa vallning skulle jag kanske ta några drag...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 1 year later...

Jävlar vad alla analyserar med olika teorier.

Jag kan hålla med kuzmin till viss del och även swix.

Min uppfattning är att kuzmin har troligtvis gjort en jävligt bra sickel och borste som lägger struktur på skidan som minskar kontaktytorna.

Swix och de andra valla tillverkarna har hela tiden gjort bra typer av vax som är vattenavisande.

Jag tror att kombinationen av att stenslipa så belaget blir plant och även struktur sickla med kuzmin för att minska kontaktytan, och sist lägga på en valla som är optimal för vädret gör det absolut bästa resultatet.

Det hela handlar ju om att skapa en sån glatt yta som håller så länge som möjligt.

Jag ska snart köpa nya skidor och samtidigt Stenslipa min gamla.

Dessa ska jag ta ett gammalt jeans tyg och polera tills det glänser om belaget.

Har även starka funderingar på att testa teflon spray som blir hög polerat.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...