Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanoja ÖSM 2018


kebabsvarvare

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Med lite tur så kommer snön tidigare så man slipper den, utan nysnö så blir det betydligt lättare att valla. Skigo Violett eller Toko röd bright vid snöfall & slipper man nysnö så blir det Skigo blå HF. Jag tror jag skippar pulver helt & kör på Swix Marathon eller Toko Blå HF.
Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med en skidsäljare i Gällivare och frågade hur de vallade där vid kyla.Vid träning var det Skigo -1-20 som gällde och vid tävling hade man x antal lager mjukare fästvalla typ blått, men som avslutande lager ytterst Vauhti blå flour för att få bättre släpp i fästvallan.

Link to comment
Share on other sites

Kort om ÖSS för er som åker ÖSMi morgon:

Väldigt kärvt! +1 timmes åktid på flera jag talade med i omklädningen (5 timmar blev 6).

Mötte två som åkt på blanka skidor och bittert ångrat. Grattis till er som tränat mycket diagonal!

Körde Rode blå super för fästet. Bergfäste men lite tjuvhugg. Kan vara tjockleksrelaterat (vallalager eller undertecknad...)

 

Jättekallt! Händer och mage tappade känseln mot Tennäng. Händerna återkom efter när det började gå uppåt.

 

Dåliga spår och mjukt stavfäste till Mångsbodarna men mycket bättre därefter (Räls och bra stavfäste)

 

Lycka till ni som kör i morgon!

Link to comment
Share on other sites

Kort om ÖSS för er som åker ÖSMi morgon:

Väldigt kärvt! +1 timmes åktid på flera jag talade med i omklädningen (5 timmar blev 6).

Mötte två som åkt på blanka skidor och bittert ångrat. Grattis till er som tränat mycket diagonal!

Körde Rode blå super för fästet. Bergfäste men lite tjuvhugg. Kan vara tjockleksrelaterat (vallalager eller undertecknad...)

 

Jättekallt! Händer och mage tappade känseln mot Tennäng. Händerna återkom efter när det började gå uppåt.

 

Dåliga spår och mjukt stavfäste till Mångsbodarna men mycket bättre därefter (Räls och bra stavfäste)

 

Lycka till ni som kör i morgon!

Vad hade du på dig? Kådis?

Link to comment
Share on other sites

Yep, kondom.

Craftlångisar och Gunde nedtill. Merinoundertröja och träningsT-shirt upptill. Frös bara om magen. Borde kanske haft tunna vindtäta västen också men var rädd att svettas för mycket. Körde med överdragsvantar till Smågan men sen åkte de av. Åker inte så fort utan bröt i E-berg iom kramp i lår sedan innan Risberg samt allmänt tom på energi. Led sannolikt av vanligt förekommande KMTB (Klassisk Mängdträningsbrist)

Link to comment
Share on other sites

Hade tjocka ullstrumpor dubbla underställ tights tre tröjor dvs två vanliga samt vindskyddade kallingar och träningströja, buff dubbla mössor dubbla handskar. Låg med bra till Tennäng där stakningen höll mig varm men efter Mångsbodarna hade jag ingen känsel i händer knän fötter ansikte och valde att bryta. En vänlig privatperson upplät sin bil där jag satt i säkert en timme med full värme och bara skakade. termometern i hans bil visade då runt 8:30 ca - 30 grader. Till det kommer fartvinden i backarna utför vilket säkert gjorde att det var - 40-45 grader i utförskörningarna. 

Surt då formen var på topp men inte värt fingrar och tår. Kommer fler lopp. Fick skjuts med Tommy som är sportchef ner till målet i Mora och jag får tacka för bra service trots brutet lopp. Imponerande av de som fullföljde.

Slutsats: Jag kan ej tävla i - 30 grader. Ok före även om det var trögt att staka på platten. Gick kort med fästvalla vilket var ett bra drag.

Link to comment
Share on other sites

Ja gick tungt igår, fram till Smågan var värsta sträckan enligt mig, var nära att bryta där pga kärva spår och kylan. Efter det rullade det på hyfsat enligt mig, men fortsatt sandpapper i spåren. Var skönt när solen gick upp på myrarna.

Kom tillslut in på 7:32, dryga 30 min långsammare än 2016. Blev väldigt mycket diagonal mellan Hökberg och Mora då jag fick brutalt ont i högerhanden...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...