Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur länge räcker en burk pulver?


Diagonalarn

Recommended Posts

Den här säsongen har jag för första gången inhandlat en burk pulvervalla; Swix FC8X. Ungefär hur länge brukar en burk räcka? Alltså: hur många vallningar?

 

När ni pulvervallar inför ett Vasalopp, gör ni det då en gång eller i flera lager?

Bra fråga, vill också gärna veta [emoji3]

Vad kör du för vallajärn till pulver? Digitalt?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Pulver läggs i ett lager. Digitalt vallajärn med tjock platta och hög värme är ett måste för bra resultat. En burk räcker till åtminstone 5 par klassiska. Ev fler om man snålar lite eller tex strör ut det med en nylonstrumpa ovanpå burken. Extremt viktigt är dock att inte ha FÖR lite pulver, vilket kommer innebära att pulvret inte kommer täcka hela belaget när det smält.

 

Bättre glid kommer du dock få om du lär dig fästvalla korrekt och lär känna dina skida. Allt dyrt pulver folk lägger på har ingen betydelse om fästet stjäl glid. Så är det faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

I vallaboden inför ett Birkebeiner var det en norsk, välmående herre som bad om tips om hur man vallade med pulver. Efter att ha kollat på mig så körde han igång, fast tog en halv burk per skida. När jag påpekade att det var rätt dyrt så ryckte han på axlarna och såg frågande ut. "Och?"
Link to comment
Share on other sites

I vallaboden inför ett Birkebeiner var det en norsk, välmående herre som bad om tips om hur man vallade med pulver. Efter att ha kollat på mig så körde han igång, fast tog en halv burk per skida. När jag påpekade att det var rätt dyrt så ryckte han på axlarna och såg frågande ut. "Och?"

Låter som en norsk variant av chanmpagnevaskning... https://sv.wikipedia.org/wiki/Vaskning_av_champagne

Link to comment
Share on other sites

Det här är en fråga som intresserar snålgrisen i mig.

 

Min snålaste metod (hittils) är att lägga ett fint fint skickt på skidan med burken i en damstrumpa. Punkta fast med ett ganska svalt järn. Lägg på ny pulverhinna ovanpå och punkta fast igen. Upprepa igen till du har ett jämntjockt lager som är tillräckligt tjockt för att bränna in som vanligt (dvs som då man häller på pulver som om man vore scarface).

Link to comment
Share on other sites

Det här är en fråga som intresserar snålgrisen i mig.

Min snålaste metod (hittils) är att lägga ett fint fint skickt på skidan med burken i en damstrumpa. Punkta fast med ett ganska svalt järn. Lägg på ny pulverhinna ovanpå och punkta fast igen. Upprepa igen till du har ett jämntjockt lager som är tillräckligt tjockt för att bränna in som vanligt (dvs som då man häller på pulver som om man vore scarface).

Varför inte bara krita på med en fluorkloss o värma försiktigt lager på lager?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...