Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2018


ErikLJR

Recommended Posts

  • Replies 197
  • Created
  • Last Reply

Ja, helt ok före måste man ändå säga att det var. Åkte söndagens ÖS och det var mycket trögare.

 

Jag hade TOKO blått både fäste, glid och pulver. LJ01 utan rill. Hade bra glid, inget att klaga på.

 

Startade långt fram i 4:an och kom iväg bra. Snirklade mig galant förbi ett par fallna skidåkare på startrakan utan att trassla in mig.

 

Jag är barnsligt nöjd att jag trots ett lättare väggkänning i lundbäcksbackarna ändå lyckades ta medalj, vilket var mitt stora mål i år! :)

 

Som vanligt ett kanonarrangemang. En liten undran angående duschbussarna dock. Fick stå och vänta länge både på vägen till och från duschen.

 

Mot nya mål!

 

/snabben

Link to comment
Share on other sites

Vore intressant att höra hur ni upplevde glidet under loppet.

 

Själv körde jag stålsicklat (Kuzmin universal och några drag med minus-sickeln) samt Swix LF5X. Swix blå extra för fästet.

Skidorna är ett par Fischer SCS Vasa Classic (2013), spannet är nyligen mätt med Skiselector. Startade i led 5 och hade ambition om medaljen.

 

Fruktansvärt dåligt glid, omkörd av ett dussintal i varje nedförsbacke. Nedbrytande mentalt då jag stakade förbi samma personer på platta partier och uppför.

Försökte notera skidmodeller på de som hade riktigt bra glid. Många Fischer speedmax och Madshus Nanosonic, bland annat.

Är det helt enkelt SCS-skidan som är för kass? Hur upplevde ni glidet och vad körde ni på för skidor/valla?

Link to comment
Share on other sites

Stakade för första gången. Av alla lopp ett av de sämsta att staka... Men var kul prova. Kasst glid med Skimateria R-sickel och borstat med fin mässingborste mest... Sög fast. Inte tillräckligt blankt. Polare med Kuzmin U och borstat med stål och Kuzmin brush blankt och utan aggressiv struktur hade kanonglid...
Link to comment
Share on other sites

Vore intressant att höra hur ni upplevde glidet under loppet.

Själv körde jag stålsicklat (Kuzmin universal och några drag med minus-sickeln) samt Swix LF5X. Swix blå extra för fästet.

Skidorna är ett par Fischer SCS Vasa Classic (2013), spannet är nyligen mätt med Skiselector. Startade i led 5 och hade ambition om medaljen.

Fruktansvärt dåligt glid, omkörd av ett dussintal i varje nedförsbacke. Nedbrytande mentalt då jag stakade förbi samma personer på platta partier och uppför.

Försökte notera skidmodeller på de som hade riktigt bra glid. Många Fischer speedmax och Madshus Nanosonic, bland annat.

Är det helt enkelt SCS-skidan som är för kass? Hur upplevde ni glidet och vad körde ni på för skidor/valla?

Kan tänka mig att den glidvallan var för hård. Men vad hade du för fästvalla?
Link to comment
Share on other sites

Man tjänade inte på att staka i detta tunga före, iaf inte alla de som inte orkar utan fulskejtar i backarna. Såg säkert 5 stycken som förhoppningvis blir diskade. Stod i led4 och åkte in på 6.22, hade bra skidor med skigo lf grafit+hf universal+c105 och skigo hf lila som fäste (5 tunna lager på klisterzonen. 700 placeringar bättre än ifjol och medalj som bonus, helt klart nöjd.
Link to comment
Share on other sites

Kan tänka mig att den glidvallan var för hård. Men vad hade du för fästvalla?

Blå extra skrev du ja... Kan sugit glid för SCS är ofta inte så hårt spann på... Långt med fästvalla framåt och bakåt? På SCS skulle jag nog inte lägga längre bak än tio cm bakom tårna. Och VR30 hade nog varit bättre på SCS

Link to comment
Share on other sites

Körde skigo lf grafit, swix marathon (svart) och skigo c105 på min kallföres skidor med lj01 slip, 1mm rak bakom bindning, -5-15 julgran fram, fäste vr30 och lite vr40 täkt i mitten. Hade bättre glid än dom runt mig tyckte jag. Starta i led2, tog det rätt lugnt i första backen och i smågan på 45min (1066) plocka sedan mellan varje kontroll och blev 771 i mål. Klara topp 1000 som var målet. Var rejält sliten efter vasslan och ända fram till eldris men lyckades ta mig framåt skapligt ändå. Efter eldris fick jag lite mer energi och plocka ca 40 platser. Nöjd med det hela, körde rex dasslock och det var ett bra val.

Link to comment
Share on other sites

Kuzmin U, ingen borstning, lätt trycket med 2mm rak rill
VG35 (invärmt), VR40 (snabbvärmt), 2 lager VR40 korkat bara i klisterzonen (och inte ens hela den)
Atomic World Cup

Fruktansvärt dåligt glid, tappade alla varenda backe. Det var så illa att den enda gången av kanske 5 på hela loppet som jag gled jämnt med åkaren bredvid så påpekade han att vi verkar vara två som har vallat bort oss. Hade Bergfäste uppför.

Ibland ok glid i början av brantare backar där spåren var lite isiga, men så fort jag kom ut på ren snö var det som att åka ut på sandpapper. När jag tryckte upp tårna var det lite bättre, jag t o m stod på hälarna och stakade för att det inte skulle nypa till, men fortfarande sämre än alla andra.

En snabbkoll visare rätt mycket vitt framför fästvallan, så en förklaring kan vara att belaget inte har pallat den aggresiva snön och/eller att skippa borstningen var helt fel i detta föret. Jag tror inte att det fästvalla som legat i, så mycket borde inte burk suga.

Så tror inte bara det är dina skidor ronneback.

Link to comment
Share on other sites

Ja stora trugor hade varit bra. Jag kör med de största som finns till triac, men tycker inte de räcker. Funderar på om man skulle kunna limma ett par rex på mina triac, och helt enkelt skita i skruv-systemet.

 

Sedan har jag även funderingar gällande stavlängd. Kom in kring placering 2000 och det snabbaste spåret hade så klart djupa diken. Man får välja, bra glid eller bra stavfäste, helt enkelt.

 

I sådana lägen så skulle det vara skönt med lite längre stavar tänker jag...

Link to comment
Share on other sites

Kuzmin U, ingen borstning, lätt trycket med 2mm rak rill

VG35 (invärmt), VR40 (snabbvärmt), 2 lager VR40 korkat bara i klisterzonen (och inte ens hela den)

Atomic World Cup

Fruktansvärt dåligt glid, tappade alla varenda backe. Det var så illa att den enda gången av kanske 5 på hela loppet som jag gled jämnt med åkaren bredvid så påpekade han att vi verkar vara två som har vallat bort oss. Hade Bergfäste uppför.

Ibland ok glid i början av brantare backar där spåren var lite isiga, men så fort jag kom ut på ren snö var det som att åka ut på sandpapper. När jag tryckte upp tårna var det lite bättre, jag t o m stod på hälarna och stakade för att det inte skulle nypa till, men fortfarande sämre än alla andra.

En snabbkoll visare rätt mycket vitt framför fästvallan, så en förklaring kan vara att belaget inte har pallat den aggresiva snön och/eller att skippa borstningen var helt fel i detta föret. Jag tror inte att det fästvalla som legat i, så mycket borde inte burk suga.

Så tror inte bara det är dina skidor ronneback.

Du hade ungefär samma på glidytorna som jag. Men det viktiga var blankheten och så lite struktur som möjligt (möjligt att tex 2 mm rak inte sög, men fin tät struktur sög). Stålsicklat och inte så mycket borstat sög medan stålsicklat och nertagen struktur och blankpolerat gick bra. Det var brist på blankhet och sugande struktur som var problemet för dig skulle jag gissa. Och så verkar det som att du inte fått bort hela stenslipen. För har du fått bort stenslipen ska det inte bli vitt framför eller bakom hälen med stålsicklat
Link to comment
Share on other sites

I övrigt att godkänt lopp, tolv skidor back i mitten av högersidan på 5an. Fick öppen spår till höger halvvägs och höll sedan höger (var längst ut ett tag) och fick en kanonbacke (dock riktigt hög puls ett tag ungefär vid vägen halvvägs). 29:40 till 3-skylten är vad jag minns bästa jag haft dit.

 

Sen ok tills backarna mot Mångsbodarna visade med all tydlighet att glidet var skit, blev jobbigt efter det. Höll ändå ihop det skapligt till Oxberg (2 timmar in därifrån hade räckt till medalj) men där var varenda muskel på baksidan från låren upp till nacken helt slut, så försökte bara hålla ihop det ok sista delen och gjorde inte ens försök att hänga på folk. 6:54 och 37xx.

 

Lite intressant med väggade åkade, såg nog i alla fall 5 3000-nummer som stod still eller sakta gick vid sidan och såg helt slut ut, aldrig sett det innan.

Link to comment
Share on other sites

För min del blev det ett annorlunda Vasalopp. Haft en förkylning i veckan, tvekade om jag skulle starta. Bestämde mig till slut för att köra. Gick ok uppför backen o på myrarna. Sopslut påväg upp till Risberg. Tänkte bryta, men tog en station i taget därifrån. Helt plötsligt så vaknade kroppen i Oxberg. Gick kanon därifrån och in.

 

Glid ok, inte bäst inte sämst, fäste jättefint. Hade vallat hf6 och c105 pulver. Fin rak rill. Fäste invärmt blå extra toppat med några lager rode blå.

 

Frågan är om det var så smart att starta småkrasslig sängliggande idag, lätt feber. Men stolt att jag bet ihop och stolt över sista tre milen. Synd att jag missade att hålla mig kvar i led 2. Var egentligen mitt typ av Vasalopp,

Link to comment
Share on other sites

En reflektion från igår var att det bara var ett spår som gick "bra". Väldigt tungt att gå om varpå det oftast bara var att ligga med. Det var lite tråkigt tycker jag. Fick man en dåligt start måste det varit tungt att avancera? Som vanligt var väggen nära från Vasslan till Hökberg. Men på ngt sätt hittar man nya krafter, alltid lika skönt att avsluta starkt.

 

När dem räknar fram tiderna för leden till Vasaloppet 2019 utifrån Vasaloppet används väl placeringar? Topp 500 för led 1 topp 1000 för led 2 och topp 2000 för led 3? Någon sa till mig att damerna exkluderas i den uträkningen, stämmer det? Säg hypotetiskt att min placering är 1010 totalt, men jag har fler än tio damer framför mig så jag får placering 9XX istället och skulle då placeras i led 1. 

Link to comment
Share on other sites

Primateria R-CUT, försiktig rill med primateria 1,8mm bak. Rejält med brons och nylonborstning. Ingen glidvalla alls. Två lager rode grön multigrade två lager blue super täckt mkt tunntarmen med grön multigrade. Speedmax cold. Inte överlägset bra glid men över medel (plac 700-800) och dunderfäste hela vägen. Tyvärr superdålig känsla i kroppen, totalt slut sista 25km. Ramlade in runt 850:e, hade hoppats på topp 500 utifrån form tidigare i vinter. Först en blodförgiftning kring nyår (var försiktiga med skavsårsblåsor!) och sen influensa i februari som sitter i skulle jag tro. Skidorna är förövrigt ett riktigt guldpriset i kyla, hade hoppats på ännu kallare då de går helt sjukt bra i kallt hårdare före än det som blev.
Link to comment
Share on other sites

Primateria R-CUT, försiktig rill med primateria 1,8mm bak. Rejält med brons och nylonborstning. Ingen glidvalla alls. Två lager rode grön multigrade två lager blue super täckt mkt tunntarmen med grön multigrade. Speedmax cold. Inte överlägset bra glid men över medel (plac 700-800) och dunderfäste hela vägen. Tyvärr superdålig känsla i kroppen, totalt slut sista 25km. Ramlade in runt 850:e, hade hoppats på topp 500 utifrån form tidigare i vinter. Först en blodförgiftning kring nyår (var försiktiga med skavsårsblåsor!) och sen influensa i februari som sitter i skulle jag tro. Skidorna är förövrigt ett riktigt guldpriset i kyla, hade hoppats på ännu kallare då de går helt sjukt bra i kallt hårdare före än det som blev.

Tror att du hade haft klart bättre glid om du hade tagit ner strukturen, tex med Pink paper! Eller borstat mycket med Kuzmin brush på vinkelslip. Och sen då borstat med Kuzmin brush eller rotonylon. I vilket fall att det hade varit blankpolerat och i princip ingen struktur (när du inte körde glidvalla)

Link to comment
Share on other sites

Stod långt bak i 3an men kom iväg fint. Plockade platser hela loppet. Hade X-ium C2 (universalskidor), vit Marathon som jag hade nylonborstat. Fäste med VG30 invärmt och VR40 6 lager ovanpå. Bra fäste hela vägen. Tyckte jag hade bra glid i stakning men så fort det blev högre hastigheter tappade jag väldigt mkt på de runt mig. Tips? När jag kom in i Moraparken bara dog skidorna också, trodde jag hade trampat i en gel eller liknande. Personer jag hade passerat kilometrarna innan bara swishade om mig. Annan snö? Hade lite rill kanske hjälpt inne i Moraparken?

Link to comment
Share on other sites

Japp Carl A. Vi brukar ju vara på samma linje. Och det är jag. Men jag hade kallföresskidor med långa tryckzoner och även fast det var rätt hjälpte det nada. Tror tom det blev sämre, eftersom den sugande, alltför aggressiva strukturen som inte var nertagen och blankpolerad, låg i på en längre sträcka....
Link to comment
Share on other sites

pratar ni glid och orsaker bör man nog också notera glidzonernas utseende, eller längden på dem.

 

Va det torr/knirrr/kylföre; så bör väl dessa vara långa. - hur påverkar nysnö detta??

Japp Carl A. Vi brukar ju vara på samma linje. Och det är jag. Men jag hade kallföresskidor med långa tryckzoner och även fast det var rätt hjälpte det nada och nästan var sämre gissar jag, eftersom den alltför aggressiva och icke nertagna och inte tillräckligt blankpolerade strukturen, låg i på en längre sträcka...
Link to comment
Share on other sites

Superfäste hela loppet trots kort och tunt VR40 med invärmt VG30 i botten. Kuzmin U, borstning och rillning julgran + 1mm. Gled nog sämre än snittet, åtminstone till en början, men var lätt att hålla rygg i stakningen och gled ändå alltid ikapp framförvarande utför. Varierande före kändes det som. Ibland gick det lätt och ibland väldigt sugande. Skulle gått med största trugstorleken i.om. snöfallet som gjorde det lösare och att bara ett par spår i mitten utnyttjades och stakades sönder. Vet inte om något funkade bra i de diken som bildades dock.

 

Har startat i led 5 de senaste åren och tar alltid bussen från Mora på morgonen vilket brukar placera mig väldigt långt bak i fållan. Seedade upp mig med nöd och näppe till 4an efter förra årets VL och var förvånad över hur lång kön var till fållan när jag kom runt 6-tiden. Men när jag väl kom in hade nästan alla ställt sig långt till höger på led varpå jag kunde lägga skidorna långt fram 14 spår från vänsterkanten. Och starten gick inte sämre den. Var inställd på att vara mer offensiv än jag varit förut och det lönade sig. I Smågan på 48 minuter och placering 1650 att jämföra med förre årets 1h, 4050. Den starten bäddade för ett bra lopp även om jag tappade några hundra placeringar till mål, 120 placeringar till Mångsbodarna och 120 från Oxberg till Hökberg där jag likt förra året var så trött att jag var tvungen till ett extra stopp (passade på att pissa och ta en gel). Kändes som jag fortsatte bli omåkt sen men tog tydligen några placeringar från Hökberg och in. Vet inte vad som hänt med den sista milen. Tyckte förr den gick fort och var så lätt. Men nu, trots att jag åker bättre, är den helt hemsk. Kilometerskyltarna dröjer ju evigheter trots att man stakar på i förhållandevis hög fart. Man försöker tänka och jämföra med hur kort ens träningsrunda på 2km är men känns som att man får åka dubbelt så långt. Tror det i år var ovanligt sugande före just den här delen. Brukar annars vara rätt hårt och isigt.

 

Men första medaljen hur som helst och det med marginal. Topp 2000 på dryga 6h. Kan inte vara annat än supernöjd.

Link to comment
Share on other sites

En orsak också kan vara din VG35. Och egentligen bara 2 lager med burk ovanpå då du värmde in lager ett med Vr40? Grundvax suger nåt otroligt i nysnö. Jag hämtade grön Skigo XC invärmt och sen 3 lager VR30 på det. Bra fäste fram till Hökberg och bra glid till Evertsberg som sen blev helt sjukt bra andra halvan! Tur det när inte kroppen är i slag...

Ross C2 Xium. Kuzmin U. RC stål fin hand och sen ett svep med Kuzmin HS-brush.

Testade VR30 på Billingen i torsdags i ungefär samma väder som igår. -8°C och den går riktigt lent! Atomic World Cup är ju ganska låga, iaf mina 2 par. Då är det kpnsl7gt med varm burk.

Bra kämpat Thorrez!

Kuzmin U, ingen borstning, lätt trycket med 2mm rak rill

VG35 (invärmt), VR40 (snabbvärmt), 2 lager VR40 korkat bara i klisterzonen (och inte ens hela den)

Atomic World Cup

Fruktansvärt dåligt glid, tappade alla varenda backe. Det var så illa att den enda gången av kanske 5 på hela loppet som jag gled jämnt med åkaren bredvid så påpekade han att vi verkar vara två som har vallat bort oss. Hade Bergfäste uppför.

Ibland ok glid i början av brantare backar där spåren var lite isiga, men så fort jag kom ut på ren snö var det som att åka ut på sandpapper. När jag tryckte upp tårna var det lite bättre, jag t o m stod på hälarna och stakade för att det inte skulle nypa till, men fortfarande sämre än alla andra.

En snabbkoll visare rätt mycket vitt framför fästvallan, så en förklaring kan vara att belaget inte har pallat den aggresiva snön och/eller att skippa borstningen var helt fel i detta föret. Jag tror inte att det fästvalla som legat i, så mycket borde inte burk suga.

Så tror inte bara det är dina skidor ronneback.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...