Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2018


ErikLJR

Recommended Posts

pratar ni glid och orsaker bör man nog också notera glidzonernas utseende, eller längden på dem.

 

Va det torr/knirrr/kylföre; så bör väl dessa vara långa. - hur påverkar nysnö detta??

Håller med om att beskrivning av glidzonerna saknas. Tror det påverkar mycket med än val av olika men hyfsat lika glidvallor

 

Nu åkte jag inte själv pga tidigare lunginflammation, så jag vet inte hur spåren faktiskt var. Var de hårda eller lite lösa pga snöfallet? Är det löst går nog en skida med mjuka glidzoner och spret bättre än en hårdare allt annat lika.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 197
  • Created
  • Last Reply

Mitt första Vasalopp i punktform:

- 9 mil är mycket jobbigare än 52 km som var det längsta jag åkt tidigare.

- Många fler och tuffare backar än vad jag trodde innan.

- Det går trögt uppför första backen (startade i led 6)

- Det är roligare med bra spår än obefintliga, lösa spår med stavdiken.

- Man orkar (mycket) mer än vad man tror.

- Bergfäste med Rode blå super.

- Dåligt glid med Kuzmin U och lätt tryck med 1mm rill som dock blev lite bättre senare i loppet (kanske la lite för långt tjockt/med fäste). 

- Det var för hårt för mig att ta ut mig maximalt på Bessemerloppet 2 veckor innan. Mina armar kändes slitna från första stavtagen.

- Det är inga problem att äta två middagar efter loppet.

- Från att igår sagt att jag nog inte tänker göra om det har jag redan börjat ändra åsikt.

- Insåg att Mora-Nisses tid 1951 var 5:01:55. Det var ganska bra. Kanske ska sluta gnälla på dåliga spår, utrustning och felvallat och börja träna istället.

 
post-18721-0-43314400-1520264466_thumb.jpg
Link to comment
Share on other sites

En sammafattning av inläggen; Stålsicklat verkade vara ett dåligt ALTERNATIV jämfört med glidvallat i det före som rådde.

Att stålsickla och få ett bra resultat har blivit komplicerat, vilket ökar risken att misslyckas, mycket enklare att få till ett bra glid med paraffin och pulver.

Sen kan man tycka att då vi haft en lång period med kyla i kombination med snöfall har det ju funnits tid till att testa fram det bästa glidalternativet och då får man inte kategoriskt hålla fast vid den metod man är fäst vid. För vissa stålsicklingsfantaster verkar ALTERNATIVET :ph34r:  glidvallat vara en omöjlighet.

Link to comment
Share on other sites

Belaget behövde vara blankpolerat och strukturfritt typ eller att du lyckades fylla igen kanterna med en glidvalla (läs pulver) som höll hela vägen och att inte strukturen kom fram då heller, skulle jag säga. Om du hade för hård glidvalla funkade inte det alternativet heller Volevodin. Stålsickla är så nytt så det är lite nytt för oss också detta att man behövde så blankpolerat när det var så torr och kall snö. Sugen på att lära nytt lr vill du hellre köpa dyra och omiljövänliga pulver?
Link to comment
Share on other sites

Efter skidtest på lördagskvällen föll valet på ett par riktigt låga Redline. Skimateria sicklade med HF-paraffin och fluid. Fästet blev VG35+Rode Blue Multigrade+Rode Blue Super. Hade riktigt bra glid, men inte bäst. Fästet tog ingenting på glidet, men sen hade jag inte så mycket mer är springfäste heller. VR40 upplevde jag som sandpapper under skidorna, så den ratades redan på testet.

 

Färden mot Mora gick bra i stort. Startade några spår till vänster om mitten i led 3. Strategin i startbacken var att få utrustningen och mig själv oskadd med upp. Några placeringar rök, men det var det värt. Placering kring 1500 i Smågan. Kände mig pigg och började plocka placeringar i Tennäng och fortsatte med det fram till mål. Körde förbi hela köer både på vänster och höger sida, beroende på vilket spår som gick minst trögt. Vid 7km började det bli ganska krokigt, och då bestämde jag mig för att hålla placeringen. Vid 4km kvar kommer en veteran stakandes förbi i en nedförsbacke, och då växte hornen ut igen. Växlade upp och lyckades ta han och ett gäng till innan mål. Tiden blev kring 5.38 och placering strax under 1000.

 

Jag upplevde att stämningen i backen (och loppet över lag) var bra, men att det generellt var mer ovana skidåkare i led 2-3, än tidigare år. Mycket spårbyten utan att kolla sig för, och framför allt stavar som for åt alla håll vid staking, justering och när det skulle drickas.

 

Även jag åkte förbi ett antal led 1-2 åkare som hade totaltväggat. Till och med en från elitledet strax innan Gopshus också. Det såg dock ut mer som en omvänd dagisutflykt, då han leendes ledde ett tåg med ett 10-tal svartklädda trötta personer, i sin signalgula skiddräkt.

Link to comment
Share on other sites

Belaget behövde vara blankpolerat och strukturfritt typ eller att du lyckades fylla igen kanterna med en glidvalla (läs pulver) som höll hela vägen och att inte strukturen kom fram då heller, skulle jag säga. Om du hade för hård glidvalla funkade inte det alternativet heller Volevodin. Stålsickla är så nytt så det är lite nytt för oss också detta att man behövde så blankpolerat när det var så torr och kall snö. Sugen på att lära nytt lr vill du hellre köpa dyra och omiljövänliga pulver?

Jag fick ruskig fart på ett par skidor som jag sicklat, borstat, glättat, rillat med 0,30mm julgran plus 1mm rak bak. Långa mjuka skidor.

Link to comment
Share on other sites

Körde ett par Redline cold med Primateria cold struktur. Polerade med pink paper vitmarathon och sen skigo c105 pulver. Hade överlägset bäst skidor av alla jag körde om. Efter en dålig start backe på placering 1239 i smågan så körde jag in på placering 554 i Evertsberg och placering 435 i mål. Stakade utan fäste med Swix minsta racingtrugor. Upplevde ej så stor skillnad mellan spåren då alla var tröga.
Link to comment
Share on other sites

Mina reflektioner från mitt första vasalopp:

- Vara tidigare på starten, fick lägga ut totalt sist i led 6. Placering i Smågan ganska exakt 7000. Var lite väl rädd för stavbrott i första backen, skulle ha knökat mig fram mer och vågat ta luckorna. 

- Viktigt att äta dom torra bullarna, inte bara dricka. Rejäl dipp innan Evertsberg ledde detta till.

- Lämnade in mina skidor för vallning. Jag törs säga att inte en enda som var runt mig gled ifrån i nedförsbackar, och hade fullt godkänt fäste uppför. Folk kommenterade till och med mitt glid, otroligt skönt för psyket.

- Åk på innan Eldris, för svårt att få placeringar efter då alla breder ut sig efter Eldris för att komma in slutkörda. Hursom lyckades jag plocka 1500 placeringar från Smågan, vilket jag är nöjd med. 

 

Nästa års mål blir att glida in 1000 placeringar bättre, med delmål med bättre seedning och allt vad det innebär.

Link to comment
Share on other sites

Den där medaljen hade dom ju lika gärna kunnat dela ut i flingpaketet vid frukosten innan. Väl över 3000 som tar herrmedaljen har ju hänt förr men inte vanligen. Jag fick två medaljer denna gång (10-årsmedaljen också).

 

6.22 från led 5 och placering just över 2600. Min näst bästa placering och bästa sedan 2008.

 

Placering 2946 i smågan och sedan plockade jag placeringar på alla delsträckor fram till Eldris.

 

Åkte på Ross WCS C2 med Skimateria race universal strukturering. En paraffinering med svart marathon fick vara kvar sedan föregående lopp med detta skidpar. Rotoborstning med stål, nylon och tagel samt skimateria peak glide.

Fäste: Toko grön base och 2 tunna lager blå super från 0,25mm till 0,25 mm. Sedan två lager till med blå super, kortare och lite tjockare. Flyttade också fram råttfällan ett snäpp framför mittpositionen på nisseplattan då jag uppfattat detta par som lite svåra att trycka fast tidigare.

 

Högfartsglidet var medelmåttigt men det viktigare ”stakfartsglidet” uppfattade jag som mycket bra. Kunde ibland tjuva till mej lite bonusvila genom att glida när alla andra i samma klunga stakade. Fästet funkade bra hela vägen och jag gick mer på ben denna gång än på tidigare VL.

 

Mest positiva upplevelsen var mellan Oxberg och Hökberg som tidigare har varit en hatsträcka för mej med många tappade placeringar i tidigare lopp. Nu plockade jag över 80 placeringar på denna sträcka.

 

Efter Eldris blev det en liten motivationsdipp då jag insåg att det var ingen risk att jag skulle missa medaljen eller missa led 4. Men heller ingen chans på led 3 eller tidspers. Då slog latmasken till och jag fisåkte ner mot mora och slutplaceringen blev ungefär samma som jag hade haft i Hökberg.

 

Om jag ska säga något negativt så är det att det är lite störande att jag fortfarande inte åkt under 6h. Det vore lätt fixat om:

 

- Jag är hyfsat tränad

- Ingen nysnö

- Jag har ok lagg som håller glidet hela vägen.

 

Känns som att det har varit 2 av 3 många gånger men aldrig 3 av 3.

 

2019??

Link to comment
Share on other sites

Jag fick ruskig fart på ett par skidor som jag sicklat, borstat, glättat, rillat med 0,30mm julgran plus 1mm rak bak. Långa mjuka skidor.

Ja här har du gjort det mesta rätt! Kallföresskidor och glättat. Sen vanlig rill funkade säkert. Aggressiv grundstruktur var det som sög

Link to comment
Share on other sites

Madshus redline kallföresskidor med långa tryckzoner.

Kuzmin U, svart marathon, borstat med stål och nylon, skippade riller.

VG 30 och v30; bägge invärmda. 5 lager Rode super

 

Led 3, ganska långt fram. Typ Ingen gled förbi mig 3/4 av loppet och fästet var helt ok. Upplevde att skidorna sög mer och mer ju närmare Mora jag kom och det var några som gled förbi mig i småbackarna sista 2 milen. Efter 8VL ramlade jag äntligen in under 1000 vilket jag är riktigt nöjd med. Swift mediumtruga tyckte jag funkade bra

Link to comment
Share on other sites

Körde ett par Redline cold med Primateria cold struktur. Polerade med pink paper vitmarathon och sen skigo c105 pulver. Hade överlägset bäst skidor av alla jag körde om. Efter en dålig start backe på placering 1239 i smågan så körde jag in på placering 554 i Evertsberg och placering 435 i mål. Stakade utan fäste med Swix minsta racingtrugor. Upplevde ej så stor skillnad mellan spåren då alla var tröga.

Ja här Skålhamra gjorde du nog allt rätt va? Primateria Cold med PINK PAPER var nog helrätt ja. Och Skigo 105 likaså om man ska valla och säkert vit marathon med. Vallaexpert? Karriär inom området?

Link to comment
Share on other sites

 

Mitt första Vasalopp i punktform:

 

--------------------------------------------

- Från att igår sagt att jag nog inte tänker göra om det har jag redan börjat ändra åsikt.

- Insåg att Mora-Nisses tid 1951 var 5:01:55. Det var ganska bra. Kanske ska sluta gnälla på dåliga spår, utrustning och felvallat och börja träna istället.

 
 

De där två sista punkterna tycker jag summerar Vasaloppet perfekt. Det är sjukt vad fort det går att ändra åsikt om en returmatch och det är obegripligt hur snabba de kunde vara med den utrustningen och den spårprepareringen. 

Link to comment
Share on other sites

Madshus redline kallföresskidor med långa tryckzoner.

Kuzmin U, svart marathon, borstat med stål och nylon, skippade riller.

VG 30 och v30; bägge invärmda. 5 lager Rode super

Led 3, ganska långt fram. Typ Ingen gled förbi mig 3/4 av loppet och fästet var helt ok. Upplevde att skidorna sög mer och mer ju närmare Mora jag kom och det var några som gled förbi mig i småbackarna sista 2 milen. Efter 8VL ramlade jag äntligen in under 1000 vilket jag är riktigt nöjd med. Swift mediumtruga tyckte jag funkade bra

Kul MattaP att du lyckades nu med sicklat och vallning och kallföresskidor! Jag tipsade ju för några år sen om att du skulle haft kallföresskidor ett år när du hade plusskidor typ!

☺️

 

Tror kanske både grundvax och lite för lite nertagen struktur kan ha kommit fram längre i loppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick ruskig fart på ett par skidor som jag sicklat, borstat, glättat, rillat med 0,30mm julgran plus 1mm rak bak. Långa mjuka skidor.

Ja här har du gjort det mesta rätt! Kallföresskidor och glättat. Sen vanlig rill funkade säkert. Aggressiv grundstruktur var det som sög

 

Eller allt rätt kanske jag ska säga!

☺️ Skulle gärna haft dina skidor! Nån som gled förbi dig? Låga skidor menade du skriva eller? Nej förresten nu ser jag den andra tråden. Du skulle skriva långa ja... Det ser jag nu ju

Link to comment
Share on other sites

Ja, helt ok före måste man ändå säga att det var. Åkte söndagens ÖS och det var mycket trögare.

 

Jag hade TOKO blått både fäste, glid och pulver. LJ01 utan rill. Hade bra glid, inget att klaga på.

 

Startade långt fram i 4:an och kom iväg bra. Snirklade mig galant förbi ett par fallna skidåkare på startrakan utan att trassla in mig.

 

Jag är barnsligt nöjd att jag trots ett lättare väggkänning i lundbäcksbackarna ändå lyckades ta medalj, vilket var mitt stora mål i år! :)

 

Som vanligt ett kanonarrangemang. En liten undran angående duschbussarna dock. Fick stå och vänta länge både på vägen till och från duschen.

 

Mot nya mål!

 

/snabben

 

Grattis!!! Vad blev tiden om man får fråga?

Åkte ÖSS på 6.25, min sämsta tid på ÖS men blev den bästa placeringen hittills, en 94 plats. Sen blev det nattvasan på fredagskvällen så det blev inget ”riktigt” VL i år. Men vill också satsa på medaljtid nästa år. Kommer nog kunna seeda mig till 4:an eller 3:an hoppas jag på till VL 2019. En undran jag har är hur mycket tjänar man på att stå långt fram i led 4 jämfört med lite längre bak? Agerade serviceman och chaufför åt polarna som körde VL och det är ju ett sanslöst köande och hetsigt att komma först in i startfållorna. Kändes dock som startledet längre bak var mer kaos än de längre fram...

Vi anlände 5.30 och då var det bra mycket folk överallt..

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Grattis!!! Vad blev tiden om man får fråga?

Åkte ÖSS på 6.25, min sämsta tid på ÖS men blev den bästa placeringen hittills, en 94 plats. Sen blev det nattvasan på fredagskvällen så det blev inget ”riktigt” VL i år. Men vill också satsa på medaljtid nästa år. Kommer nog kunna seeda mig till 4:an eller 3:an hoppas jag på till VL 2019. En undran jag har är hur mycket tjänar man på att stå långt fram i led 4 jämfört med lite längre bak? Agerade serviceman och chaufför åt polarna som körde VL och det är ju ett sanslöst köande och hetsigt att komma först in i startfållorna. Kändes dock som startledet längre bak var mer kaos än de längre fram...

Vi anlände 5.30 och då var det bra mycket folk överallt..

grattis du är redan seedad till led 3

 

Angående värdet av startposition så kan man väl säga att ett led hit eller dit gör ca 5 min till smågan i normalfallet. Men det finns säkert någon excel-guru här som kan ge en exakt siffra.

 

Angående proceduren med köandet för att lägga in skidorna så hörde jag speakern vid starten säga nåt typ "vi har gjort ??? för att det ska gå smidigare med insläppen till startfållorna i år". Men vad det var som dom hade gjort var inget som jag uppfattade.

Link to comment
Share on other sites

Tror jag var den ända som stod i vänstra spåret där ingen åkte och gled om, start grön lf som grund och vit Marathon på det, hade fischer rsc classic plus skida. Universalspann. Borstat med fin stål och nylon.

Fäste: v30 invärmt som grund och 6 lager vr40 toppat med rode grön.

Aldrig varit med om så bra skidor! Synd att knä började ge vika innan evertsberg bara

Link to comment
Share on other sites

Skidor: Hypersonic, medium-spann, lite struktur

 

Glid: Skistart HFLD o pulver

 

Fäste: Rode grön special invärmt + rode blå -2/-6 täckt med rode grön

 

Kom till starten ca kl 6. men kom ändå hyfsat långt fram i led 4 - sju par skidor framför. Insåg väldigt snart att jag klätt mig för varmt men tyckte att det flöt på bra, nådde smågan efter 56 min.

 

Skidorna funkade riktigt bra, upplevde att jag hade minst lika bra glid som de runt omkring. Kortade ner fästzonen ordentligt men hade ändå bra bett fram till oxberg.

 

Hade medaljen som mål och blev otroligt glad när jag hörde att ledaren hade 5km kvar när jag var i oxberg. Gled in på 6:12 - grymt nöjd!

 

Hur gör ni för att härda musklerna? Hade förhållandevis låg puls, 10 slag lägre än förra året, men var fruktansvärt trött i armarna runt oxberg/hökberg. Hade svårt att få upp farten där.

 

Upplevde också att många väggade led2-led3 åkare som nån skrev tidigare.

Link to comment
Share on other sites

grattis du är redan seedad till led 3

 

Angående värdet av startposition så kan man väl säga att ett led hit eller dit gör ca 5 min till smågan i normalfallet. Men det finns säkert någon excel-guru här som kan ge en exakt siffra.

 

Angående proceduren med köandet för att lägga in skidorna så hörde jag speakern vid starten säga nåt typ "vi har gjort ??? för att det ska gå smidigare med insläppen till startfållorna i år". Men vad det var som dom hade gjort var inget som jag uppfattade.

Jaha ger min ÖSS tid i år en startplats i led 3 för VL2019? Tappar man inte 1 led om man använder en tid från förra året?

 

Ja 5 min hit eller dit till Smågan är lugnt för mig då jag gärna tar det lugnt först och sedan växlar upp förhoppningsvis.

 

Känns alltså som att man kan komma ”rätt” sent om man nu är i led 3, hamna längst bak och kanske tjäna in dom ryggarna under loppet...Sover nog hellre 1 timme extra och äter frukost istället för att hetsa ner kl.5-6..

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...