Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2018


ErikLJR

Recommended Posts

grattis du är redan seedad till led 3Angående värdet av startposition så kan man väl säga att ett led hit eller dit gör ca 5 min till smågan i normalfallet. Men det finns säkert någon excel-guru här som kan ge en exakt siffra.Angående proceduren med köandet för att lägga in skidorna så hörde jag speakern vid starten säga nåt typ "vi har gjort ??? för att det ska gå smidigare med insläppen till startfållorna i år". Men vad det var som dom hade gjort var inget som jag uppfattade.

Det räckte att visa nummerlappen för att komma in i fållan, så man måste inte vänta på chipläsning för varje åkare.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 197
  • Created
  • Last Reply

Kan det ha varit att det räckte med att visa upp nummerväst istället för att vänta på chipavläsningen?

Tvåa på bollen nu ser jag...

grattis du är redan seedad till led 3Angående värdet av startposition så kan man väl säga att ett led hit eller dit gör ca 5 min till smågan i normalfallet. Men det finns säkert någon excel-guru här som kan ge en exakt siffra.Angående proceduren med köandet för att lägga in skidorna så hörde jag speakern vid starten säga nåt typ "vi har gjort ??? för att det ska gå smidigare med insläppen till startfållorna i år". Men vad det var som dom hade gjort var inget som jag uppfattade.

Link to comment
Share on other sites

grattis du är redan seedad till led 3Angående värdet av startposition så kan man väl säga att ett led hit eller dit gör ca 5 min till smågan i normalfallet. Men det finns säkert någon excel-guru här som kan ge en exakt siffra.Angående proceduren med köandet för att lägga in skidorna så hörde jag speakern vid starten säga nåt typ "vi har gjort ??? för att det ska gå smidigare med insläppen till startfållorna i år". Men vad det var som dom hade gjort var inget som jag uppfattade.

De började släppa in led 10 kl 5 istället för 0530.

Link to comment
Share on other sites

Att slänga in sig i spåret mellan åkarna utan en minsta förvarning och i nedförsbacke är inte ok! Klart man skriker "IDIOT". Vill inte hänga ut personen (306X) men nummerlappen avslöjar att det var en led 3 åkare H21. Annars var det trevlig stämning och folk släppte in varandra i pärlbandet som löpte utmed spåret nästintill hela resan till Mora. Loppet för min del blev ett toppenlopp. Bra glid och helt ok fäste. Även solen sken på oss när vi närmade oss Mora så då njöt man utan dess like. I mål på 5.34 och plac 881 med familjen som kranskullar... Lycka!

Link to comment
Share on other sites

Fixcher Speedmax plus skida 902 spann, slipade med B25 struktur. Mycket spret i topparna.

Glid, Strat BWLF + Vit Marathon+ FC6 Pulver.

Rill Redcreek -5/-20 över hela, linjär 1,0 bak

Fäste, inget grundvax, 1 lager vR30 invärmt, 3 tunna lager Rode blå super, 1 tunt nervöslager Rode Blå super extra.

Geymt bra gick skidorna där man kunde jämföra, gled kanon nerför, Helt ok fäste. Supernöjd.

Link to comment
Share on other sites

Fixcher Speedmax plus skida 902 spann, slipade med B25 struktur. Mycket spret i topparna.

Glid, Strat BWLF + Vit Marathon+ FC6 Pulver.

Rill Redcreek -5/-20 över hela, linjär 1,0 bak

Fäste, inget grundvax, 1 lager vR30 invärmt, 3 tunna lager Rode blå super, 1 tunt nervöslager Rode Blå super extra.

Geymt bra gick skidorna där man kunde jämföra, gled kanon nerför, Helt ok fäste. Supernöjd.

 

Provade mina Fixcher Speedmax plus skida 902 spann iofs kvällen innan i hårda spår utan snö, då gled dom mycket sämre än mina kallskidor men dom kanske hade funkat bättre med lite varmare, snö och lösare spår som det blev...?!

Link to comment
Share on other sites

Vallade upp 2 par skidor. Ett med Skigo's LDQ pulver och ett med Skistarts röda. Skistart gled bättre på lördag i Mora (-4). Fästet la jag Rode Blå Super täckt med Rode blå multigrade. Hade kanonfäste hela vägen. Men några nervöslager för mycket gjorde att glidet var dåligt första halvan av loppet relativt dom omkring mig. Läxan blir att valla fram till Evertsberg och sen vid behov bättra på.

 

Åkte förresten Lina på fäste eller stakade hon?

Link to comment
Share on other sites

Har i o för sig pga yttre omständigheter varit tvungen att åka ÖS vissa år, men sen de började med att alltid göra nya spår precis inför VL har det väl alltid lönat sig med skidor med längre o mjukare glidzoner? Eller har det varit något lopp på senare år då det faktiskt varit hårda spår för åkare som inte legat bland främsta tre leden?  

Link to comment
Share on other sites

Har i o för sig pga yttre omständigheter varit tvungen att åka ÖS vissa år, men sen de började med att alltid göra nya spår precis inför VL har det väl alltid lönat sig med skidor med längre o mjukare glidzoner? Eller har det varit något lopp på senare år då det faktiskt varit hårda spår för åkare som inte legat bland främsta tre leden?  

2016 upplevde jag det som att glidytorna (i spåren alltså, inte på skidorna :)) var väldigt hårda och fina även när kanterna var helt sönderkörda. Men det var mitt bästa år (låg på drygt 3000) så kan helt enkelt ha varit att jag var längre fram.

Link to comment
Share on other sites

speedmax med 902 spann borde ju, teoretiskt, inte varit optimalt.

 

(men var på Täby och åkte i kallföre med mina kallföresskidor, som ofta går mkt bra, med en polare som hade tror jag 902, och vi gled lika, irriterande... (jag hade iofs onödigt bra fäste)

Link to comment
Share on other sites

Körde mitt andra VL på mitt enda par skidor jag någonsin ägt. Ett par Nanosonic cold som jag tycker går bra i alla fören (inget att jämföra med) uppvallade med start bwlf - swix lf6 och toppat med swix hf6, fäste: 1 lager invärmt v30, 4 lager v40 toppat med 2 lager v30. Hade likvärdiga skidor som de runt omkring mig, bättre fäste än de flesta mot slutet. Klockade in på tiden 7.49 från startled 5, fick en dålig start då mitt vätskebälte lossnade när starten gick så jag fick kliva åt sidan och få hjälp utav en motionär att spänna fast det igen. När jag väl kom igång var jag redan nere bland led7 åkarna. Slitsam resa mot mora då jag efter 24 km fick ont i ena armbågen och efter everstberg kramp i höger lår.

Överlag nöjd med tiden 7.49 jämfört med mitt första vasalopp förra året som jag åkte på 9.25. Någon som kommer ihåg om det var bättre eller sämre före 2017?

 

Kul att se att träningen man lägger ner ger resultat. 

Link to comment
Share on other sites

Reflektioner från mitt första VL från led 6:

 

- Ett antal väldigt stressade åkare försökte knuffa och kliva förbi i första backen, m.a.o kliva över skidor och stavar. Tror inte de tjänade så mycket på det, men antar att det alltid är så här.

 

- I vätskekontrollerna, samma här med extremt stressade åkare som klev över ens skidor inklusive tryckte ner mina skidspetsar,  för att få en mugg soppa och sedan fortsätta i rask takt. Lite som fransmännen i liftköerna.

De flesta visade annars respekt mot varandra och gick åt sidan för att lämna plats åt nästa törstande åkare.

 

- I övrigt bra stämning i spåret. Dock ett par surnissar som klagade på att man åkte i vänsterspåret eftersom detta var det snabba spåret. Men jag hade ca 35 åkare framför mig också, så jag kunde inte gärna skrika åt åkaren längst fram att flytta på sig.

 

- Stakade hela vägen förutom saxning i de jobbiga backarna. Detta var absolut en lesson learned, då jag förmodligen lagt mer tid på bålträning än uthållighet och kondis.

 

- Hade grymt glid, men väldigt dåligt fäste. Hade en burk VR40 med, och la på ett lager i Risberg, samt ytterligare ett i Evertsberg, men hade egentligen bara "springfäste".  

 

Åkte i mål på 8:17

Link to comment
Share on other sites

Håller med om antalet väggade åkare från de främre leden, mycket fler än vanligt. Jag har känslan av att många (inklusive jag själv) som snarare går på stakstyrka än syreupptag/kapacitet fick väldigt dålig utdelning i år. Tyckte jag hade det riktigt tungt från 3:an, men fick lite tröst när jag såg åkare från både 1:an och 2:an som uppenbarligen hade det ännu värre. De andra två i gänget jag bodde med är båda riktigt bra löpare och gjorde kanonlopp båda två.

Link to comment
Share on other sites

 7.49 jämfört med mitt första vasalopp förra året som jag åkte på 9.25. Någon som kommer ihåg om det var bättre eller sämre före 2017?

 

 

Det var nog kärvare snö i år, men förra året var det en ganska elak motvind. Det var klart sämre tider i år så vi kan nog bestämma att det var sämre före också. Snygg förbättring i tid! 

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar och pepp! Jag slänger in två bilder för att få lite mer kött till diskussionen.
post-1543-0-63551800-1520328978.jpg
post-1543-0-66148200-1520328999.jpg
 
Jag kan inte skiselector, nån expert som kan bekräfta att detta är hårda plus-skidor med korta glidzoner? Jag får i alla fall, relativt andra, ofta väldigt bra fart på dem i sådana förhållanden, särskilt på konstsnö.
 
Som syns (hoppas jag, var svårt att fota) är det mycket vitt på belaget, jag har grundsicklat det här paret säkert 3 gånger plus många uppfräshningar så att det på något sätt skulle vara rester av stenslip känns helt orimligt. Det är också som synes framför fästzonen så det kan inte skyllas på valla. (Som upprepning, Kuzmin +, Kuzmin U, ingen borstning). Det såg fint ut inför loppet, lite lite vitt till höger.
 
Fakta verkar väl vara att det rivs upp belag?
 
Teorier:
1. Min Universalsickel (som börjar bli till åren) gör mer skada än nytta, så att belaget inte är helt ok efter den och när den kommer i kontakt med snön rivs belag upp
2. Att jag inte borstade gjorde att belaget hade mer ojämna delar, vilket gjorde att mer belag revs upp (i så fall var sicklingen i säg alltså ok, men utan borstning blev det fel).
3. De här skidorna pallar helt enkelt inte aggressiv snö, hade kanske kunnat avhjälpas med hård valla (som skydd mer än att för att ge glidegenskaper).
4. Jag gör något handhavandefel
 
Vad säger expertisen?
 
Jag ska köra Nordensköld så vill inte åka på samma problem där om det blir liknande före. Jag bor i Malmö så ingen snöåkning med möjlighet till test innan jag är i Jokkmokk, så väldig tackför för feedback.
 
 
 

 

post-1543-0-63551800-1520328978.jpg

post-1543-0-66148200-1520328999.jpg

Link to comment
Share on other sites

Start i led 3, fjärde skidpar lite t h om mitten. Kom iväg fint, plac 1166 i Smågan. Glidet under medel men bombfäste. Tappade utför och på platta partier, svårt att täppa till luckor. Tog en del placeringar ffa uppför och andra halvan av loppet. 5,42,15 och 1099 i mål. Top 1000 vore roligt men är nöjd ändå. Armbågarna gav upp efter halva loppet som vanligt för mig.

 

Redline cold 205 , B25 slip, Vallade via Ottoson (osäker på vad de lade). Hade bara fäste motsvarande 0,3 zonen men misstänkt bra. För tjockt eller felmätt spann av mig? Känslan att de skidorna går lite bättre i lite varmare före.

Swix Paw var nog för liten i det sönderhackade bästa spåret.

 

Bonus att åka om högprofilerade CCC1000-grundaren som nog inte hade sin bästa dag.

Link to comment
Share on other sites

Som LFN skriver, bättre före förra året, utan tvekan.


Jag körde in på 7:10 från led sex, placering 4300 ca, 76 minuter till Smågan, jämfört med 7:18 förra året. Helt klart nöjd med det, känner dessutom att det ska gå att kapa tid på många sätt, exempelvis genom att sätta seedningsloppen.


Körde på Fischer CRS Classic Vasa med vit maraton, varken mer eller mindre samt kort fästzon med VG35 + VR40. Jämfört med folket runt mig hade jag första halvan minst lika bra eller bättre glid första halvan. Andra halvan upplevde jag att jag hade lika uselt glid som alla andra.


Hade till Oxberg högre fart än i princip alla runt mig i uppförsbackarna, därefter gick jag jämnt med fältet uppför eftersom jag antagligen kommit ikapp åkare med min kapacitet.


I Smågan hade jag placering ca 6400 och i mål ca 4300, åkte således om drygt ett startled däremellan. Till skillnad från tidigare år där jag alltid tagit placeringar t.o.m. Hökberg för att därefter tappa fortsatte jag att plocka placeringar ända fram till målportalen.


Det var ett slitigt och jävligt VL, ingenting gratis. Ont i armbågarna sista 75 och ont under framfötterna i frånskjutet sista 30. Var medveten om att båda skulle dyka upp och nöjd med att jag inte vek ner mig.


Nu blir det till att leta reda på spenderbyxorna i garderoben och gå upp ett par klasser på det jag har under fötterna samt öka (rull)skiddosen samt öka muskelmassan så att den någon gång i framtiden kanske matcher centralkapaciteten.

Link to comment
Share on other sites

Det var nog kärvare snö i år, men förra året var det en ganska elak motvind. Det var klart sämre tider i år så vi kan nog bestämma att det var sämre före också. Snygg förbättring i tid! 

 

Då spikar vi att de var sämre före i år!  :D  Tack, det känns alltid bra för självförtroendet när man lyckas förbättra sig!

Link to comment
Share on other sites

Körde in på plats 1064 från led 2. Kom iväg ganska dåligt stod långt ut till höger  i mitten av ledet. Första backen var kaotisk månget bråk och stök och svårt att åka. Åkte på ganska bra på myrarna och var pigg fram till vasslan där tog det stop och jag fick slita för varje meter. Hade siktat på topp 1000 men var aldrig under 1000 på hela loppet. Åkte på ett par s-lab varm, vallade av vasasvahn vet inte riktigt vad de la på glidet men fästet var tre olika rode burkar (kan inte deras burkar så har inte koll på vad det var). Hade bra skidor varken bättre eller sämre än någon annan. Var riktigt trött sista 2 milen och fick gräva djupt för att ta mig i mål. Nästa år ska jag hålla mig frisk i februari och försöka få till några fler långpass och sen plocka den där topp 1000 placeringen. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...