Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nybörjarfråga; vad skiljer sig mellan olika riller-tillverkare?


Burras

Recommended Posts

Hur mycket skiljer sig olika riller-fabrikanter åt i praktiken? Red creek rekommenderar ofta denna vinter -5/-20 snedhuggen i kombination med någon rak, bak på skidan. Jag har redan en swix t423 och kan köpa rullar till den, billigare än en fristående redcreek-riller. Kan någon av swix 1/1.5mm-snedhuggen funka att applicera som substitut för RedCreeks rekommendationer som -5/-20?
Link to comment
Share on other sites

Jag har universal till-kall/fin struktur på alla mina par, undantaget klisterskidorna. Har alltid utgått ifrån "säkra kort" med rak rillning utifrån din kommentar skogsvakt. Har dock alltid velat förkovra mig mer olika typer av rillning och följer vad ex.vis redcreek ofta rekommenderat i vinterns kallföre. Därav min fråga. Men är det kanske onödigt riskabelt för en med begränsad möjlighet och prio av test att gå utöver rak rill? Lite off topic, men tycker även att det är intressant att en hel del av de man stött på av elit och elitmotionärer använder rak2mm från bindn-bak, vid kallföre (typ vanligt förekommande före i Sverige i år) som annars traditionellt rekommenderats för varmt/blött före. Verkar ju ofta funka, men varför?
Link to comment
Share on other sites

Det finns också de som säger att tryckande rillrar inte gör någon skillnad vilket då kan förklara att ”fel” riller fortfarande går bra pga att grundstruktur var ok.

 

Själv tycker jag att det verkar vara lite olika kvalite på tryckande riller och därmed mer struktur ( för ögat?) från vissa märken än andra.

Om nu tryckande riller ger förhållandevis lite avtryck så lär det mesta förbättra om man överhuvudtaget ska rilla.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...