Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

VL 2019 som Topp 1000


Kim

Recommended Posts

Hej!

Vad krävs för att man ska klara VL 2019 som topp 1000?

Kort om mig. Är 34 bast,småbarnsfarsa, sambo, heltidsjobb. Med andra ord ont om tid för träning [emoji4]

Körde VL för första gången 2015, tid 10.01

ÖSS 2016, tid 6.20

ÖSS 2017, tid 5.54

ÖSS 2018, tid 6.25, Nattvasan, tid 7.15

I övrigt En svensk Klassiker 2016 på totalt 20 tim, 35 min

En Superklassiker 2017 på 18 timmar 30 minuter.

 

Aldrig riktigt tränat året runt utan mer varit periodare. Har satt igång med träningen någon månad innan varje lopp. Inte optimalt men det är sanningen. Har väl dock en hyfsad grund att stå på. Har svårt med motivationen året runt. Men ska nu försöka bli lite bättre iaf. Har slappat i 2 veckor nu sen Vasan men ska sätta igång med löpningen tänkte jag. Beroende på hur löpträningen går så funderar jag att testa ett marathon. Aldrig sprungit tidigare, endast 2 st Lidingölopp med 2.45, 2.55 i tidväg. Löpningen är ju enklaste träningsformen då man kan göra det överallt och när som för mig som småbarnsförälder. Tror även att det kan ge mig en hel del i skidåkningen också när det gäller flås och uthållighet. SkiErg Stakmaskin försöker jag köra på gymmet från dec, ska i år försöka börja tidigare då jag tycker stakmaskinen är tidseffektiv och ger en bra valuta på kort tid.

Endast testat lite rullskidor men inte riktigt kommit in i det. Tycker inte jag får ut då mycket ”skidkänsla”. Visst kan det vara mysigt att rulla runt på rullisar men samtidigt alltid farligt på cykelbanor, i trafik....Då känns cykel säkrare och bättre, visst mera ben men tänker att det kan vara bra för variationen också.

På vintern försöker jag hinna med en ”långhelg” i Orsa sen försöker jag köra så många seedinglopp jag kan för att jag tycker det är en riktigt bra träning och att man får till distansen på skidorna.

Bor i Sthlm så man försöker ju snurra runt på Rudan/Stadion när läge ges men inte så värst kul efter1 månad alltså...

 

Vad gör ni själva för att ha motivation året runt? För min del har det varit klassikern, men känner att jag behöver nåt nytt mål nu kanske...Hur får ni till bra veckoträning med familj och allt där till?

Testat morgonträning...funkar 2-3 pass när jag kör gruppträning på gym där nån kör med en/ säger åt en vad man ska göra sen efter 45-60 min klart. Men skulle aldrig ha disciplin/motivation att självmant göra ett eget styrkepass eller ställa mig på ett löppass 6.30...

Så ge mig era bästa träningstips, samt vad är viktigast att lägga fokus på för att bli topp 1000 åkare på Vasaloppet????

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ska du köra in som topp 1000 så vill jag hävda att det krävs en hel del teknik för att uppnå det målet. Då går det inte att bara luta sig emot bra syrekapacitet osv. Stakning är ju en del skidåkning och den kan du ju slipa på genom rullskidor.

Rullskidor kan vara allt annat än mysigt om man plockar fram den tävlingsinstinkten som ska bära en till sub 1000-målet. 

 

Tyngdöverföring och balans  kan man ta när snön faller för att träna diagonal teknik. 

 

Motivationen för mig att träna året om (i stort sett) är att jag mår bra. Det är ett viktigt själ om något.. 

Link to comment
Share on other sites

Med den grunden tror jag svaret är enkelt. Kör ett löppass och ett eller två gympass per vecka och resten rullskidor eller SkiErg från nu.

 

Det kommer i alla fall ge rejäl förbättring, någonstans kommer du förmodligen platåa och om det är över eller under tusen går inte att säga.

Link to comment
Share on other sites

Jag har riggat upp en skierg hemma och tycker att träningen är grymt effektiv. Den blir framför allt av - svårt att klaga på vädret eller tidsbrist. Bara att dra av sig byxorna o köra igång. Ett hårt intervallpass är avstakat på ~45 min. Distanspass går att uthärda om man kombinerar med podcast, film etc. 

 

Sen är ju rullskidor oslagbart när det blir varmt nog för kortbyxor o tshirt :) Eller såklart skidor om det finns snö... Gärna långpass och seedningslopp.

 

Har också topp 1000 som mål VL19 och jag tror också att jag har många placeringar att hämta med förbättrad teknik. Oklart också om det lönar sig att bara staka eller inte. Men det är ju trist..

Link to comment
Share on other sites

Tre punkter:

 

1.Se till att din sambo helst tränar skidor men egentligen tränar över huvud taget.

 

2.Umgås bara med vänner och släkt som tränar.

 

3. Se till att jobba på en arbetsplats där (konditions)träning har hör status.

 

Löser du dessa så kommer nog resten att fixa sig.

Link to comment
Share on other sites

Med den grunden tror jag svaret är enkelt. Kör ett löppass och ett eller två gympass per vecka och resten rullskidor eller SkiErg från nu.

Det kommer i alla fall ge rejäl förbättring, någonstans kommer du förmodligen platåa och om det är över eller under tusen går inte att säga.

Vad gör man när man platåar för att komma vidare?

Link to comment
Share on other sites

Kör mycket rullskidor är mitt tips. Tycker det är väldigt skidlikt om du har rätt utrustning. Ett par dämpade stavar (typ Elpex IRS Extreme) och kompositskidor (typ Elpex Evolution X) med rullmotstånd 3.

Så det har mycket med utrustningen att göra alltså...[emoji848]

Jag har ju budget variant från XXL tror jag...Kanske därför jag inte fått nån känsla för det riktigt..

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag har riggat upp en skierg hemma och tycker att träningen är grymt effektiv. Den blir framför allt av - svårt att klaga på vädret eller tidsbrist. Bara att dra av sig byxorna o köra igång. Ett hårt intervallpass är avstakat på ~45 min. Distanspass går att uthärda om man kombinerar med podcast, film etc.

 

Sen är ju rullskidor oslagbart när det blir varmt nog för kortbyxor o tshirt :) Eller såklart skidor om det finns snö... Gärna långpass och seedningslopp.

 

Har också topp 1000 som mål VL19 och jag tror också att jag har många placeringar att hämta med förbättrad teknik. Oklart också om det lönar sig att bara staka eller inte. Men det är ju trist..

Vilket startled satsar du på att stå i?

Jag står i nuläget i startled 3, med lite tur och bra träning under året så kanske jag kan stå i startled 2...Då borde man väl hamna runt 1000 placering..Hur många är det i varje startled?? I de främre ...nån som vet??

..Folk som brukar stå i startled 2-3-4...vad får ni för placeringar??

 

Enbart stakning är uteslutet för mig. Alltid åkt med fäste, aldrig kört ovallat. Stakar rätt mycket men tycker ändå om att diagonala på i bra tempo i backarna, skön känsla när man har bra teknik, fint fäste, kan åka stort med bra tempo och dra om folk som sliter med sin stakning[emoji1]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tre punkter:

 

1.Se till att din sambo helst tränar skidor men egentligen tränar över huvud taget.

 

2.Umgås bara med vänner och släkt som tränar.

 

3. Se till att jobba på en arbetsplats där (konditions)träning har hör status.

 

Löser du dessa så kommer nog resten att fixa sig.

Hahaha underbara punkter [emoji2]

Samtliga punkter är under bearbetning kan jag säga, men ingen är väl 100% [emoji16]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Så det har mycket med utrustningen att göra alltså...[emoji848]

Jag har ju budget variant från XXL tror jag...Kanske därför jag inte fått nån känsla för det riktigt..

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Så är det. :)  Se om du kan låna om du inte vill köpa med en gång. Helt övertygad om att du kommer känna väldigt stor skillnad med riktig utrustning. Stavarna gör väldigt mycket då man alltid har fint fäste samt sparar armbågar o axlar.

Link to comment
Share on other sites

Så är det. :) Se om du kan låna om du inte vill köpa med en gång. Helt övertygad om att du kommer känna väldigt stor skillnad med riktig utrustning. Stavarna gör väldigt mycket då man alltid har fint fäste samt sparar armbågar o axlar.

Har du några länkar eller några par du kan rekommendera? Är helt nollställd nör det gäller rullisar..Låna...[emoji848] Av en butik eller..? Kanske man ska kolla upp ja

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Vilket startled satsar du på att stå i?

Jag står i nuläget i startled 3, med lite tur och bra träning under året så kanske jag kan stå i startled 2...Då borde man väl hamna runt 1000 placering..Hur många är det i varje startled?? I de främre ...nån som vet??

..Folk som brukar stå i startled 2-3-4...vad får ni för placeringar??

 

Enbart stakning är uteslutet för mig. Alltid åkt med fäste, aldrig kört ovallat. Stakar rätt mycket men tycker ändå om att diagonala på i bra tempo i backarna, skön känsla när man har bra teknik, fint fäste, kan åka stort med bra tempo och dra om folk som sliter med sin stakning[emoji1]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

I Startled 1 hamnar man om man varit på placeringar mellan 150-500 i VL året innan eller seedats sig så att man bedöms placera sig där. I 2:an plac 500-1000 och i 3: 1000-2000 och 4: 2000-3000 (eller 3200?) om jag inte minns fel.

Link to comment
Share on other sites

Vilket startled satsar du på att stå i?

Jag står i nuläget i startled 3, med lite tur och bra träning under året så kanske jag kan stå i startled 2...Då borde man väl hamna runt 1000 placering..Hur många är det i varje startled?? I de främre ...nån som vet??

..Folk som brukar stå i startled 2-3-4...vad får ni för placeringar??

 

Enbart stakning är uteslutet för mig. Alltid åkt med fäste, aldrig kört ovallat. Stakar rätt mycket men tycker ändå om att diagonala på i bra tempo i backarna, skön känsla när man har bra teknik, fint fäste, kan åka stort med bra tempo och dra om folk som sliter med sin stakning[emoji1]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

Jag har kommit in strax över topp 1000-placering de senaste två vasaloppen. Jag har startat längst bak i led 3 båda gångerna och konstaterade detta år att jag måste starta fram längre i starten för att klara av det. Från längst bak i led 3 tvingas man köra om 1000 personer för att komma topp 1000. Det är många placeringar att behöva ta! Man måste ha en betydligt starkare kapacitet än många framför en då. Dessutom missar man många snabba ryggar att hänga efter. Det är betydligt enklare att starta kring placering ~1000 och hålla det tempot/placeringen än att behöva jaga ikapp 1000 placeringar. Det är iaf min slutsats. :)

 

Så se till att stå relativt långt fram i led 3 som sämst säger jag.

 

För att hålla motivationen uppe så för jag träningsdagbok och loggar varenda träningspass. Varje vecka jämför jag antalet träningspass med samma vecka åren innan som jag har sammanställt i ett excelark. På månadsbasis jämför jag antalet träningstimmar med åren innan. Tävlingsinstinkten i mig gör att jag varje vecka vill logga fler och mer träning än året innan.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kommit in strax över topp 1000-placering de senaste två vasaloppen. Jag har startat längst bak i led 3 båda gångerna och konstaterade detta år att jag måste starta fram längre i starten för att klara av det. Från längst bak i led 3 tvingas man köra om 1000 personer för att komma topp 1000. Det är många placeringar att behöva ta! Man måste ha en betydligt starkare kapacitet än många framför en då. Dessutom missar man många snabba ryggar att hänga efter. Det är betydligt enklare att starta kring placering ~1000 och hålla det tempot/placeringen än att behöva jaga ikapp 1000 placeringar. Det är iaf min slutsats. :)

 

Så se till att stå relativt långt fram i led 3 som sämst säger jag.

 

För att hålla motivationen uppe så för jag träningsdagbok och loggar varenda träningspass. Varje vecka jämför jag antalet träningspass med samma vecka åren innan som jag har sammanställt i ett excelark. På månadsbasis jämför jag antalet träningstimmar med åren innan. Tävlingsinstinkten i mig gör att jag varje vecka vill logga fler och mer träning än året innan.

Intressant, då är det antingen långt fram i led 3 eller allra helst led 2 man vill stå i.

Ja träningsdagbok funderar jag på men ör rätt otekniskt och inte så i teknikintresserad. FunBeat förstår jag mig inte riktigt på, excel har jag inte tid eller lust med. Men har ju min Garmin Fenix 3 som jag alltid försöker regga mina pass i. Ska försöka lära mig lite mer om Fenix 3 och se om man kan få lite enkla uppföljningar som du säger vecka för vecka. Tror att det är en bra morot för mig.

Tack för bra tips!

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara många som har topp 1000 som mål nästa år. Hoppas det inte är allt för många bara - det finns ju bara 1000 platser...

Hahaha exakt [emoji2]

Vore kul och veta hur många som har topp 1000 som sitt mål på ett Vasalopp. Är det 1500 eller 3000 tror ni...[emoji848]?

Jag siktar främst på medalj, men får man ett bra träningsår och lyckas ha en bra dag så ska det inte vara omöjligt med en topp 1000 placering

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Väldigt stor skillnad på att ta medalj och bli topp 1000.

Ja hur många brukar få medalj..? I snitt? Borde väl finnas nån statistik på det väl?

Därför man får ha 2 mål, ett enklare och ett svårare [emoji6]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja hur många brukar få medalj..? I snitt? Borde väl finnas nån statistik på det väl?

Därför man får ha 2 mål, ett enklare och ett svårare [emoji6]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Mellan 2000-3000 personer brukar få medalj.

 

 

2006: 3218

2007: 3997

2008: 2458

2009: 2970

2010: 2488

2011: 2185

2012: 2561

2013: 2288

2014: 2974

2015: 1563

2016: 3438

2017: 2654

2018: 3152

Link to comment
Share on other sites

Tre punkter:

 

1.Se till att din sambo helst tränar skidor men egentligen tränar över huvud taget.

 

2.Umgås bara med vänner och släkt som tränar.

 

3. Se till att jobba på en arbetsplats där (konditions)träning har hör status.

 

Löser du dessa så kommer nog resten att fixa sig.

 

Haha håller verkligen med.. +1 på den

Link to comment
Share on other sites

Jag har kommit in strax över topp 1000-placering de senaste två vasaloppen. Jag har startat längst bak i led 3 båda gångerna och konstaterade detta år att jag måste starta fram längre i starten för att klara av det. Från längst bak i led 3 tvingas man köra om 1000 personer för att komma topp 1000. Det är många placeringar att behöva ta! Man måste ha en betydligt starkare kapacitet än många framför en då. Dessutom missar man många snabba ryggar att hänga efter. Det är betydligt enklare att starta kring placering ~1000 och hålla det tempot/placeringen än att behöva jaga ikapp 1000 placeringar. Det är iaf min slutsats. :)

 

Så se till att stå relativt långt fram i led 3 som sämst säger jag.

 

För att hålla motivationen uppe så för jag träningsdagbok och loggar varenda träningspass. Varje vecka jämför jag antalet träningspass med samma vecka åren innan som jag har sammanställt i ett excelark. På månadsbasis jämför jag antalet träningstimmar med åren innan. Tävlingsinstinkten i mig gör att jag varje vecka vill logga fler och mer träning än året innan.

 

Helt riktigt - i synnerhet de senaste åren då spåren vid sidan om huvudspåret varit såå mycket tyngre. I normala fall kostar det ändå kraft att köra om, efter själva spårbytet. 

Link to comment
Share on other sites

Har du några länkar eller några par du kan rekommendera? Är helt nollställd nör det gäller rullisar..Låna...[emoji848] Av en butik eller..? Kanske man ska kolla upp ja

Skickat från min iPhone med Tapatalk

https://polder.se/sv/stavar/skidstavar/rullskidstavar/elpex-irs-extreme/?gclid=CjwKCAjw-bLVBRBMEiwAmKSB85XEpLKO_KxTn8ZjaoQP470alOpl_x1dXVJwM-vPtXttIOKcnPUHfhoC_4wQAvD_BwE

 

https://polder.se/sv/skidor/rullskidor/klassiska-rullskidor/elpex-evolution-x-rullskida/?group=prod_brd-s1%2F10

 

Om du inte har tänkt att tävla på rullskidor och vill ha en stabil och skön rullskida att åka på så är dessa ett tips: https://polder.se/sv/skidor/rullskidor/klassiska-rullskidor/elpex-wasa-evolution-rullskida/?group=prod_brd-s1%2F10

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...