Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

skidpår rapportera alla???


fr.ol

Recommended Posts

Vad gäller banprofilen på Brottby så är det ett klassiskt motionsspår som går antingen upp eller ner :)
Det är en rejäl uppförsbacke efter ca 2km. Sedan lite kuperat och vid sista km är det en större nedförsbacke som svänger av på slutet.
En ganska kul bana där det "händer saker hela tiden".
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply
Rudan hade (2006-01-08, kl 15) ganska bra spår och stavfäste på 2,5km. Ängarna (3,3km) är bättre där det inte finns några som helst barr eller liknande i spåret, vilket elljusspåret (2,5km) börjar få. Den senare har även mer eller mindre sönderkörda backar. Finskidor kan fortfarande rekommenderas på bägge spår, med reservation på elljusspåret under dagarna som kommer.
Link to comment
Share on other sites

Lida hade (2006-01-10 kl 17) mycket bra och hårda spår dessutom med utmärkt stavfäste. Spåren hade tyvärr för lite snö vilket ledde till genomslag på några få ställen.

Rekomendationen lyder: ful-skidor men racingstavar. Temperaturen var 0 grader och lätt regn, två skidor testades, dels med klister (skar) och dels tejp. Tejpen visade sin bästa sida och var det bättre alternativet för dagen med avseende på fäste.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Haddock]Är det nån som varit ute vid Fiskartorpet (Stockholm) och kört 2,5-km-slingan de senaste dagarna? Jag var där för senast 10 dar sen och funderar på hur snötillgången/spåret ser ut nu...[/quote]
Vi saknade din spårrapport för 10 dagar sedan... Om ingen rapporterar så finns det inget att läsa...
Link to comment
Share on other sites

Själv stakar jag mest runt på Nacka golfbana. Inga jättebra spår, men då det mest är öppna ytor så finns inte så mycket barr. Tog en vilodag igår men ska dit idag igen... Ibland fastnar stavarna i gamla stavhål, så finstavarna kanske är dumt...??? (Man bör inte åka in på Ekedalsspåret...)

Se VIF´s hemsida
[url]http://www.svenskidrott.se/organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=554433&CatId=85455[/url]
Link to comment
Share on other sites

Rudan hade (2006-01-15 kl 15) ett (ungefär) 1,5km långt konstsnö spår i form av två slingor, dels den vanliga frampå planen men nu även med en extra backe upp till elljusspåret och en kort, kort raka för att ganska direkt glida i en lång nerförsbacke ned till planen igen.
Kvalitén på spåret var mycket varierande. Allt ifrån hårt snabb snö (nästan is) i perfekta spår till lös konstsnö i drivor. Gliden var också varierande. Finskidor och racing stavar kan användas, eftersom snölagret var tjockt.
Jag körde tejp som fungerade någorlunda bra. Fästet var bra tills tejpen tyvärr började frysa under skidorna.
Link to comment
Share on other sites

Skavlöten i Täby var i går 2005-01-17 helt kört. Sladdade runt på en 400 m slinga på ängarna men måste nog titta efter ett par nya skidor snart. Frusna komockor stack upp överallt + lite grus och annat godis.
Rönningesjön börjar i alla fall bli slät nog för skridskostakning.
Mer snö!!!
Link to comment
Share on other sites

Rudan (2006-01-17) börjar få mindre snölager och sämre, lösare spår, men det är fortfarande åkbart med finskidor och racingstavar.

Jag rekommenderar skateskidor och staka runt spåret, de två backar som finns har folk fullständigt saxat sönder spåret, så det är inget problem att skära ut i några snabba skateskär för att ta sig upp.

Glidet var, med skateskidor, si så där, (nog för att man gled om alla på plats, men det är brukligt;-)
Link to comment
Share on other sites

Golfbanan i Viksjö är på ca 6 km (finns möjligheter att gena så att den blir kortare)
Rätt ok med snö idag, dock så är spåren väldigt dåliga då barn och folk med "vita blixten" breda skidor åker en del där.. Inte spårat ordentligt sen innan tövädret och så är det isigt under snön på sina ställen.
Link to comment
Share on other sites

Tack 'Kalle81'. Jag slutade att rapportera, eftersom ingen annan gör det. Vitsen med att rapportera är ju att hjälpa andra, men det enda som de flesta orkar med att skicka in är "Är det någon som vet snöläget, där och där..." istället för att efteråt rapportera för andra, men efter att du (kalle81) skickat din första rapport, så orkar jag ett tag till.(?)

Rudan hade (2006-01-23) relativt bra spår i 2,5km elljus. Nerför är spåren bortplogade men finskidor ska nog vara ok. Ängarna är spåren tidvis överblåsta och nysnö förhållanden råder. Spåren är mer av karaktär egen-spårade. Konstsnö spåret var mycket bra, däremot så vägrar man ju åka i denna tråkiga slinga när det finns andra ställen att åka på.
Link to comment
Share on other sites

har inte åkt själv då jag varit magsjuk i två dagar. Får se om jag hinna ut i morgon. Då vill jag nog testa skatespåret...
[url]http://www.svenskidrott.se/organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=560128&CatId=85455[/url]

[url]http://www.svenskidrott.se/organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=559711&CatId=85455[/url]
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Osquar]Jag slutade att rapportera, eftersom ingen annan gör det. Vitsen med att rapportera är ju att hjälpa andra, men det enda som de flesta orkar med att skicka in är "Är det någon som vet snöläget, där och där..." istället för att efteråt rapportera för andra, men efter att du (kalle81) skickat din första rapport, så orkar jag ett tag till.(?)[/quote]
De flesta verkar ha slutat rapportera. Åkte en sväng i onsdags på nacka golf, men då var spåren lite väl igenblåsta med nysnö. Jag vet dock att en av gamlingarna i klubben spårade igår, så jag ska dit idag igen och göra ett försök. Även om jag tycker att våran Erik ibland överdriver spårens kvalitet i siffror (???), så kan det väl vara värt att se hans senaste inlägg...
[url]http://www.svenskidrott.se/organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=563939&CatId=85455[/url]
Link to comment
Share on other sites

Det var fina spår igår. Racingtrugor gick igenom lite ibland. Nysnön var fortfarande vassare och knirrigare än jag trodde. (lite kärvt glid alltså.) Det korta skatespåret lite mjukt men helt OK - trögt i nysnön.) Inte stämde väderleksrapporten om 0-gradigt inte... Idag lovade de ju flera plusgrader (i förrgår - såg inte vädret igår...) Just nu står min termometer på -5.

Nån var på Nacka golf i förrgår och var lite lyrisk... Hans rapport nedan. Denna gång var det inte Erik som drog spåren, utan pensionären Ahti tror jag...

[url]http://www.teamstarcus.se/2006/01/27/utmarkta-skidspar/[/url]

(Var Erik menade att det var lite risk för grusgenomslag är väl på vägen ner vid gröna toaholken...)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...