Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Träning för Vasaloppet 2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
203 svar till detta ämne

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Så här ser det ut när man tar i på riktigt. Hur han är som skidåkare vet jag inte, men jag har mina aningar...
https://youtu.be/3b1v2LW9Tx0

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 886 inlägg

Så här ser det ut när man tar i på riktigt. Hur han är som skidåkare vet jag inte, men jag har mina aningar...https://youtu.be/3b1v2LW9Tx0

Eddie drar skierg 100m på runt 13 sek så han har nog talang

-Retired

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 417 inlägg
Men hur är han på att diagonala?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Egentligen otroligt imponerande att träna så seriöst inför ett enda lopp, speciellt om familjesituationen gör att man inte kan träna det som man egentligen vill utan får anpassa sig till övriga i familjen. Det tyder på ett stort intresse för skidsporten när inte yttre omständigheter stoppar satsningen mot VL. :) (även om den innebär en del improvisationer)

MagH

MagH

Medlem

• Members
  • Pip
  • 104 inlägg
Tränar 5h/v januari och februari men efter vasan så går träningsdosen ner till 2h/v...skippar långpass och kör 2-3 ggr i veckan beroende på väder. Försöker köra rullskidor 1 gång i veckan annars blir det mest löpning med lite styrka hemma.

ARudolfsson

ARudolfsson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 23 inlägg

Kul och inspirerande att läsa om hur och vad ni tränar :) 

Jag ligger på ca 3-5 h/vecka fördelat på 1 h intervallöpning på löparbana ink styrka och rörlighet, intervallerna är alltifrån snabba fyrahundringar till längre intervaller upp mot 8 min som längst. 

Resterande timmar, mellan 2-4 h blir det rullskidor där målet är ett längre pass på runt 2 timmar under veckan, men det är inte alltid det finns tid för det. De övriga passen, brukar bli 1-2 pass utöver långpasset är alltifrån intervaller till ett mysigt mellanmjölkspass på runt 10-12 km. 

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Eddie drar skierg 100m på runt 13 sek så han har nog talang

Han har visst världsrekord på 100m ().

Tänk om man såg såg nån med den där tekniken komma farande i elitledet på vasaloppet. Observera att han polerar sig själv med en polermaskin innan start (?)

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 707 inlägg

Ha, ha!!!  :lol:  Lägg lite tyngd bakom det, 21-22 drag  ;)

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

ÖSM23 5.10 NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet
Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 886 inlägg

Han har visst världsrekord på 100m ().
Tänk om man såg såg nån med den där tekniken komma farande i elitledet på vasaloppet. Observera att han polerar sig själv med en polermaskin innan start (?)

Mkt tyngd att bära uppför startbacken... Vad kan han ha för vo2max/kg?

Poleringen innan är givetvis för att bättra på aerodynamiken??

-Retired

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Inte så mycket med skidåkning att göra, han har väl bara sett snö på vykort....

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 739 inlägg

Det vore kul med en riktig sprint i världskuppen. 100 och 200 meter. Det skulle vara kul att se hur de åkarna skulle vara byggda. Inte som Eddie så klart, men betydligt kralligare än de som åker idag. 

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 881 inlägg

Har kört två stycken 3-timmarspass förra veckan. Det blev ett bra rullsnitt och snittpuls (70 % utav max) för min del. 15 km/h på elpextreor är inte pinkat för en topp 1000-åkare. Målet på sikt är att köra 7 mil med herrejösses massa höjdmeters i Torsbys asfalterade vägnät. Jag behöver bara gå upp i 10 procent när det gäller styrka i form utav bänkpress och frivändningar. Vore också fint att sätta 10 gånger 3 chins och 10 gånger fem dips framåt höstkanten. Löpningen finns med i form utav långa intervaller. Om jag lyckas med att sänka min snittvikt med 2 kilo är det bara fine!

Där har ni min träning i all enkelhet.. 

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg

Nyfiken fråga... 10 gånger 3 chins? menar du 3 set med 10 i varje eller menar du 10 set med 3 chins i varje?

Hur jämförs Elpex treor med Swenor treor?

Jag måste ärligt säga att jag undrar lite över mina swenor treor (köpta förra året) nu när jag persat på min 12 km runda även jämfört med mina gamla tvåor... får snart kolla hur det står till med tvåorna för att jämföra.

Min ambition är minst 2 pass i veckan med rullskidor, varav ett längre (helst überlångt men när hinner man det?), 1-2 löppass, 1 crawlpass och gärna cykla eller spinna... låter bra va? Tyvärr innehåller veckorna bara 7 dagar och när 4 lediga dagar blir handschaktning och vedarbete i ca 30 timmar sammanlagt och man ska hinna träffa folk så blir träningen lidande.

Jag är dock rätt nöjd att harva i led 4-5 träsket :) det känns som om jag blir allt stabilare led fyra åkare och det känns häftigt för mig.

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 881 inlägg

Träningen blir mer tidseffektiv  och utrymmet för vila blir mindre om jag kör 3 set istället för 10 stycken :-) Vaket där, knappen.

Vet faktiskt inte hur swenors treor är i jämförelse mot Elpex.  Åkte senast på Elpex för cirka fyra år sedan. Mina nuvarande skidor håller ner farten i utförsbackarna där jag når upp över 40 km/h.

Visst är det en häftig känsla att åka i den bättre halvan utav alla seriösa Vasalöpare? ;-)

Fortsatt lycka till med din träning och försök att bibehålla din kontinuitet så blir det än bättre med tiden

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Nyfiken fråga... 10 gånger 3 chins? menar du 3 set med 10 i varje eller menar du 10 set med 3 chins i varje?

Hur jämförs Elpex treor med Swenor treor?

Jag måste ärligt säga att jag undrar lite över mina swenor treor (köpta förra året) nu när jag persat på min 12 km runda även jämfört med mina gamla tvåor... får snart kolla hur det står till med tvåorna för att jämföra.

Min ambition är minst 2 pass i veckan med rullskidor, varav ett längre (helst überlångt men när hinner man det?), 1-2 löppass, 1 crawlpass och gärna cykla eller spinna... låter bra va? Tyvärr innehåller veckorna bara 7 dagar och när 4 lediga dagar blir handschaktning och vedarbete i ca 30 timmar sammanlagt och man ska hinna träffa folk så blir träningen lidande.

Jag är dock rätt nöjd att harva i led 4-5 träsket :) det känns som om jag blir allt stabilare led fyra åkare och det känns häftigt för mig.

Kan det vara att det är torrt o varmt som swenor 3:orna går så fort eller har du blivit bättre ?

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg
PB på tvåor sattes också vid torrt och varmt men ikväll blir det test...
Visst gör vädret stor skillnad, även vinden spelar stor roll....

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 737 inlägg

Anders Aukland hade ju en chinsövning för dom som vill prova att staka hela Vasan.

Han kör 10 chins med start varje hel minut, 10ggr, 100st. på mindre än 10min. 

Fast han hänger i öglor med handflatorna mera mot varandra, blir lite lättare. (Pullups)

Första gången jag provade, fick jag ge mig på andra setet. (Körde från stång)

Nästa gång så provade jag att göra bara 5st., och det klarade jag faktiskt 10ggr., men jävlar vilken träningsvärk...  :)

Nu väntar jag på att min kalkaxel ska bli bättre, så jag kan testa detta mera.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg
Ok, ca 40 sek snabbare med tvåorna men något högre puls... antingen lättrullade treor eller tröga tvåor? Vill gärna veta innan det blir tävling. Kul att köra om cyklister dock , ca 18,3 km/h i snitt så inget racer men väl ett par damcyklar med damer på.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 092 inlägg
Stephan tyckte att han hade gjort framsteg i sin rullskidträning när han inte längre blev omgången av folk som var ute och promenerade.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Ok, ca 40 sek snabbare med tvåorna men något högre puls... antingen lättrullade treor eller tröga tvåor? Vill gärna veta innan det blir tävling. Kul att köra om cyklister dock , ca 18,3 km/h i snitt så inget racer men väl ett par damcyklar med damer på.

Jag åkte snabbare med mina elpex treor än pro-ski tvåor vid samma temp nu i vår. Fast tvåorna rasslade friskt så det är nog dags för service även om proski inte är kända för att vara snabba..

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar