Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Träning för Vasaloppet 2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
203 svar till detta ämne

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg

Stephan tyckte att han hade gjort framsteg i sin rullskidträning när han inte längre blev omgången av folk som var ute och promenerade.

Jag känner igen känslan när jag äntligen körde rullskidor snabbare än jag sprang ett långpass. Kanske inte riktigt som Stephans utmaning men ändå en känsla av att börja förstå vad det handlar om.

Det där med 10 minuter chins får nog testas snart (jag kör stång som de flesta med handryggen mot mig).
Låter tungt... kanske då testa 5 först... tror dock det krävs mer än 100 chins för att staka ett VL, fast det är ju ändå inte min ambition.

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 881 inlägg

Anders Aukland hade ju en chinsövning för dom som vill prova att staka hela Vasan.

Han kör 10 chins med start varje hel minut, 10ggr, 100st. på mindre än 10min. 

Fast han hänger i öglor med handflatorna mera mot varandra, blir lite lättare. (Pullups)

Första gången jag provade, fick jag ge mig på andra setet. (Körde från stång)

Nästa gång så provade jag att göra bara 5st., och det klarade jag faktiskt 10ggr., men jävlar vilken träningsvärk...  :)

Nu väntar jag på att min kalkaxel ska bli bättre, så jag kan testa detta mera.

Tanken och upplägget är ju bra. Men det är högst tveksamt om även om en åkare som Aukland verkligen fixar 100 chins på  tio minuter. Jag känner en handfull åkare som är topp 100 i Vasaloppet som är duktiga på chins och stakar sig igenom alla lopp. Men på nivån att köra 100 chins på 10 minuter har dom en bra bit kvar innan det målet är uppnått. 

MagH

MagH

Medlem

• Members
  • Pip
  • 104 inlägg

Jag klarar knappt 1 chins. Jag får helt enkelt börja med 10 x 1  :lol:

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Man kan börja med att hänga lugnt och still med raka armar för att vänja sig vid tanken.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 494 inlägg
Väldigt stor skillnad på en chin med stång och rak icke pendlande kropp mot en i ringar där man pendlar rejält och dessutom skickar upp knäna till hakan och trycker ner de med full fart när man börjar dra sig upp.

Man får såklart göra som man vill och alla varianter är bättre än sofflocket, men blir ungefär lika lätt att jämföra som prestation på olika seedningslopp enbart på snittfarten.

Badmotorfinger

Badmotorfinger

Medlem

• Members
  • Pip
  • 98 inlägg
Aukland kjører ikke full bevegelsesbane ut fra videoen. Hans trapezius presses derfor ikke like hardt i bunnposisjonen. Det gir flere reps.

Men veit ærlig talt ikke hvor viktig dette er. For de fleste gjelder det bare å stake mer og bedre.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Tanken och upplägget är ju bra. Men det är högst tveksamt om även om en åkare som Aukland verkligen fixar 100 chins på tio minuter. Jag känner en handfull åkare som är topp 100 i Vasaloppet som är duktiga på chins och stakar sig igenom alla lopp. Men på nivån att köra 100 chins på 10 minuter har dom en bra bit kvar innan det målet är uppnått.

Här är en kille som gör 583 chins på 30 min om nån orkar kolla..
https://youtu.be/ZH65BLCV6S4

Eller den här tjejen som klämmer 76 st på 3 min, även om man kan tycka att hon borde anpassa sig till herrdistans.
https://youtu.be/d0qXL_gmTQ8

Råtefella

Råtefella

Medlem

• Members
  • Pip
  • 39 inlägg

Til OT

De to siste ukene har jeg fått i hop bare 4-5 timer trening hver. 

1x skierg pr uke, ca 40min - harde intervall 3x2k/ 1x5k + oppvarming og nedvarving 

60 km sykkel pr uke. (2 dager t/r jobb.)

20-30 km løping. (3 økter/uke, 1 av de hardt) Jeg skal være med i et løp til helgen, derfor så "mye" løping.  

De to siste helgene har gått med til fysisk arbeid på åkeren og i skogen, så jeg har ikke fått tid til å trene lange økter   ;)

Er det chins som gjelder før 2019?  

VL 2015: Led 5: 7.07 VL 2016: Led 5: 6.40 VL 2018: led4: 6.22

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 092 inlägg
Summering maj:
Konditionsträning totalt: 40,3 h (motsv 9,1 h/v)
Rullskidor 66%, Roddmaskin 19%, löpning 15%

Kör på 3:or numera men gamla 2:orna hade tappat väldigt mycket rull pga slitage på bakhjulen så på slutet var de minst lika långsamma som Elpex 3:or.

img-1107.jpg

Kör några styrkeövninger någon gång per vecka också. Tex maghjul, hängande benlyft, smala armhävningar, chins, stocklyft, kungsfjäder etc (ej inräknat i träningstiden).

Har blivit fler überlånga rullskidpass. Längsta passen i maj 69 km, 54 km, 52 km, 47 km, 45 km (tider mellan ca 3h – 4,5h)

(notera att det är så mycket gummi som saknas på insidan så muttrarna skrapar i asfalten när man svänger)

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg
Imponerande mängd och jag tror på de långa passen så att uthålligheten finns för större mängd intensivpass närmare tävlingssäsong. Uthållighet i muskelfästen etc. sådant som annars kan skadas när man ökar för snabbt på vintern.
Det ser ut som om du lutar inåt med fötterna? Kanske vid frånskjut? Hur många mil krävs för sådant slitage?

Håller du i detta så tror jag på ditt mål!

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Byter du plats på skidorna halvvägs på passet? dom ser väldigt snedslitna ut åt ena hållet..

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 092 inlägg
Det är främst vid tvära kurvor som jag sätter mer tryck på bakhjulets insida och därav det ojämna slitaget. Även vid plogning, men det är väldigt sällan jag behöver ploga på de rundor jag normalt kör.

Från början satte jag rullskidorna helt random på höger eller vänster fot vilket borde ha givit ett jämnt slitage. Men nån gång förra året hade de nog ändå blivit ojämnt slitna och då märkte jag att behövde sätta skidorna på samma sida varje gång annars tenderade de att gå ihop. När man väl kommit i det läget att man har dem på samma sida varje gång så accelererar snedslitaget.

Jag åker mest i villaområden med många 90-graderssvängar. Men inte bara runt ett kvarter.....

Har inte all träning loggad sedan hjulen var nya men uppskattningsvis har de gått 350 mil.

Imponerande mängd och jag tror på de långa passen så att uthålligheten finns för större mängd intensivpass närmare tävlingssäsong. Uthållighet i muskelfästen etc. sådant som annars kan skadas när man ökar för snabbt på vintern.
Det ser ut som om du lutar inåt med fötterna? Kanske vid frånskjut? Hur många mil krävs för sådant slitage?

Håller du i detta så tror jag på ditt mål!

Jag kommer att växla upp den högintensiva träningen under sensommar/höst men just nu mer mängdfokus. Förutom dedikerade HIIT och tröskelpass så kan man ju lägga in mer högintensiva inslag i långpassen och jag kommer nog att jobba på alla fronter där.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Jag försöker behålla ett pass vo2 intervaller och ett till två pass tröskelintervaller även vår och sommar i år och det verkar göra nytta. Har varit på en platå ett tag som varit svår att bryta men nu börjar jag kapa sekunder igen på skiergen vilket är inspirerande.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 707 inlägg
Brukar lämna hÖger bindning Öppen så skiftar jag vartannat pass.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

ÖSM23 5.10 NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet
Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 092 inlägg
Känns som ett litet genombrott idag när det gäller att öka under senare delen av ett distanspass. Körde en halvmara på C2 roddmaskin och tuffade på i snitt 2:07 per 500m samtidigt som jag lyssnade på podden ”Lagom kondition” (fd Vasaloppet Lagom). Det brukar alltid ta emot när man kommit runt och över timmen på roddmaskin även om tempot inte varit så tufft, så det kräver lite pannben att dra en halvmara. Så även idag och där runt 16-18 k var det riktigt motigt. Men man kan ju inte ge upp när det är mindre än 2 k kvar så när jag kommit till 19 k så kände jag mej trygg i att jag skulle klara att fullfölja. Då testade jag att lägga mej på 1:57-1:58 och det trodde jag knappast att jag skulle hålla mer än en minut eller så men då kom jag in i nåt slags ”rowers high” så det bara flöt på i det tempot till 21,1.

Apropå Vasaloppet Lagom så var det ju en del snack om styrketräning längre upp i denna tråd. För den som vill ha en nyanserad bild av detta med styrketräning för vasaloppsmotionärer så kan jag rekommendera detta avsnitt av Vasaloppet Lagom.

http://www.vasaloppe...r/lagom/styrka/

eller "där poddar finns"

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 092 inlägg

Brukar lämna hÖger bindning Öppen så skiftar jag vartannat pass.

Nu förstår jag vad du menar med hÖger. Tack för tipset men jag har nu börjat göra tvärtom och så har jag en mer kosmopolitisk minnesnyckel: I LEFT the LEFT binding open.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 707 inlägg

Nu förstår jag vad du menar med hÖger. Tack för tipset men jag har nu börjat göra tvärtom och så har jag en mer kosmopolitisk minnesnyckel: I LEFT the LEFT binding open.

Oooh, internationellt ;)

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

ÖSM23 5.10 NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet
Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg
Let’s do it right?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Aha jag fattar. "I left it open to do it right"

Annars har vi ju haft högerregel sen 60-talet så det sitter ju i benmärgen..

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 092 inlägg
Är du säker på det? Högertrafik infördes ju 1967 i Sverige men kopplingen mellan sida att köra på och företrädesregler är kanske inte självklar. Såhär står det på wikipediasidan om högerregeln:

"I länder med vänstertrafik tillämpas ibland vänsterregeln, vilken innebär att trafikanter skall lämna företräde åt trafik som kommer från vänster. Vissa länder har varken höger- eller vänsterregel. I till exempel Storbritannien, där man kör till vänster, finns ingen vänsterregel eftersom korsningar huvudsakligen har en huvudled eller företrädesskyltning. Vid omarkerade korsningar kan därför ingen räkna med att få företräde."

Har vi någon här på forumet som tog körkort i vänstertrafik och som kommer ihåg om det fanns vänsterregel/högerregel som skiftade samtidigt som Sverige bytte sida att köra på ??

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar