Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träning för Vasaloppet 2019


MC Hammer

Recommended Posts

  • Replies 203
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Alla som tycker att det är jobbigt med maxtester (som diskuterades tidigare i denna tråd) kan notera att Erik Wickström maxade 5000m skierg varje morgon 5 dagar i rad. Nämndes i förra veckans avsnitt av podcasten Lagom Kondition.

 

För egen del har jag slutat att köra mina 30-minuters roddtest. Det var för mycket ångest. Däremot tycker jag att det är ett trevligt pass att ro en halvmara på i princip max. Känns som en mer relevant värdemätare och ett bra pass att köra varje månad, så det kommer jag nog att fortsätta med.

 

Angående stavgång i slalombacke så känner jag mej redo att testa ”keb-passet”. Kanske blir redan nu till helgen. Preliminärt lördag i Väsjöbacken men det är inte ristat i sten. Varken tid eller plats. Finns det motsvarande topplista på strava för Väsjöbacken ??

Link to comment
Share on other sites

25 vändor uppför väsjöbacken blev det. Om det stämmer med 75 hm så var det 1875 hm och ca 30% snittlutning. 3h 11 min tog det.

Jag är Pers(s)onligen  mycket imponerad av din träningsintensitet- Du ser ut att ha höjt ribban rejält från vi bodde ihop före ett Vasalopp. Spännande att följa din framfart på årets lopp. Lycka till min vän : :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det her går skit. 5 kilo opp fra Vasaloppet.  :unsure:

 

Likevel holder jeg bra i treningen.

 ca 7 t (5-12t) / uka hele sommeren som løp, sykkel, styrke, terrengløp 

 

Har fortsatt bare 1 økt skierg eller rulleski hver uke, en kort økt rundt terskel.

 

Så hittil: Mangler lange økter på rulleski og skierg. Og for mye usunn mat og drikke.

Link to comment
Share on other sites

RE inlägg #104, 105, 106:

Tack för uppmuntrande ord. Ja det går bra med träningen som jag har snäppat upp en hel del detta år. Det är nu ganska prick 10 år sedan jag var som bäst tränad avseende "råkondis". Då gjorde jag 2:22 på lidingöloppet och den löpformen är jag inte i närheten av nu, men däremot så gör jag nu inte mycket långsammare snittfarter på 3:or än vad jag då gjorde på jämförbara långrundor med 2:or.

 

Ultralöpning? Näe.. ultralöpare verkar vara lite veka. Jag såg på Facebook att poddarna Pace on Earth (inkl Johnny Hällneby som har svenskt rekord på 6-dygn löpning) var i Väsjöbacken i söndags, men de vek tydligen ner sej efter 2,5h... =)

 

Återstår då frågan om träningsvärdet av überintervallpass i skidbacke.

Hade en grym träningsvärk igår (2 dygn efter passet) men det har lättat nu, men utöver sedvanlig träningsvärk har jag inte känt något negativt. Har kunnat köra lätta distanspass på rullskidor, crosstrainer och roddmaskin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hur går det med vasaloppsträningen? 

Fortfarande barmark eller har ni kommit ut på snö än? Själv betar jag av mil i skiergen fortfarande..

 

Kan tipsa om ett pass för stakstyrka m h a  Ercolina:
 

30 min på 4:an

20 min på 5an

10 min på 6an (eller så långt man orkar)

 

Upperbodypower!

Link to comment
Share on other sites

Hur går det med vasaloppsträningen? 

Fortfarande barmark eller har ni kommit ut på snö än? Själv betar jag av mil i skiergen fortfarande..

 

Kan tipsa om ett pass för stakstyrka m h a  Ercolina:

 

30 min på 4:an

20 min på 5an

10 min på 6an (eller så långt man orkar)

 

Upperbodypower!

Varför just Ercolina?

Funkar det inte på skierg?

Link to comment
Share on other sites

Skiergen har så lätt motstånd trots inställning 10.

Men ett tips är att köra med bara ena armen, då blir även den tung.

Det tror inte jag är bra, då det kan bli fel muskelgrupper som belastas jfr med båda armarna samt att skaderisken blir större. Min spets på staven gick av och när jag körde stavgång i backe sist så slant den upprepade gånger och då började jag sätta i staven längre fram med påföljt att det blev fel belastning på armen och jag hade besvär i den i flera dagar. Jag tycker att man i möjligaste mån skall sträva efter att ha ett armarbete så likt riktig skidåkning som möjligt även på skiergen, då det är de muskelgrupperna som man sen skall använda.

Olika arbete med armarna är väldigt känsligt. Jag lagade en bruten stav nedtill, vilket gjorde att pendeln förändrades och när jag sen använde den vid skejtåkning på hjul fick jag en skada i ett muskelfäste nedanför skuldebladet. Trodde först inte att det berodde på det och testade en vecka senare och då kom det tillbaka än värre och är inte helt återställd än efter en månad.

Link to comment
Share on other sites

Varför just Ercolina?

Funkar det inte på skierg?

Skierg är bra för många pass, men just stakstyrka är svårt att träna. Klart man kan köra gymträning men jag tycker det ger mycket att köra tunga motbackepass i Ercolinan. Gärna som en del av långpass. Jag kombinerar ofta med löpning.

Link to comment
Share on other sites

Det tror inte jag är bra, då det kan bli fel muskelgrupper som belastas jfr med båda armarna samt att skaderisken blir större. Min spets på staven gick av och när jag körde stavgång i backe sist så slant den upprepade gånger och då började jag sätta i staven längre fram med påföljt att det blev fel belastning på armen och jag hade besvär i den i flera dagar. Jag tycker att man i möjligaste mån skall sträva efter att ha ett armarbete så likt riktig skidåkning som möjligt även på skiergen, då det är de muskelgrupperna som man sen skall använda.

Olika arbete med armarna är väldigt känsligt. Jag lagade en bruten stav nedtill, vilket gjorde att pendeln förändrades och när jag sen använde den vid skejtåkning på hjul fick jag en skada i ett muskelfäste nedanför skuldebladet. Trodde först inte att det berodde på det och testade en vecka senare och då kom det tillbaka än värre och är inte helt återställd än efter en månad.

Jag är nog lite "skadad"  ;) efter att ha kollat på Fysio-Outdoor på Facebook där det är en del ensidiga övningar med.

Link to comment
Share on other sites

Sammanfattning 9 månader mars-nov.

 

Rullskidor 6357 min (1661 km, mestadels på 3:or)

Löpning: 5297 min

Roddmaskin 3030 min

Längdskidor: 2279 min (enbart i mars)

Skidgång 2183 min

Skierg 1137 min

Simning 830 min

Crosstrainer 105min

Hopprep: 78 min

Totalt: 355 h

(snitt 9 h/v)

 

Under vår och sommar mest fokus på mängd och inte så väldigt mycket högintensiva intervallpass.

 

Under hösten många korta intervallpass, mest på skierg och roddmaskin, men då färre timmar totalt per vecka. Även mycket skidgång i slalombacke som ju också är en typ av intervallpass men då oftast som långpass. Rekordet är 32 vändor i Väsjöbacken, Sollentuna, som jag gjorde för 2 veckor sedan. Ingen snöpremiär ännu.

 

Det var länge sedan jag maxade något av mina tidigare test-pass på roddmaskin och 5000m-testet på Skierg har jag ännu inte vågat pröva.

 

På senare tid har jag också börjat lägga mer fokus på allmän hälsa: Sömn, kost, undvika stress, komma ut i dagsljus en stund de flesta dagar, slutat använda kontorsstol, etc etc. Tidigare blev det ofta långa distanspass sent på kvällarna men det har jag slutat med eftersom jag prioriterar sömnen. Det gör det svårare om man skulle vilja få ihop lika många träningstimmar nu som jag ofta hade under våren och sommaren detta år. Men jag hoppas att jag med råge kompenserar det med bättre kvalitet och återhämtning.

Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat Hammer!

 

Matchar inte ens nära dina siffror men

 

54 timmar Rullskidor (mestadels tvåor)

42 timmar Skidor

32 timmar SkiErg

20 timmar Löpning

4 timmar Simning (allt öppet hav)

2,5 timmar Roddmaskin

 

Skidtotalen får ju en skjuts av Nordenskiöld, men fick in 12,5 timmar i Östersund förra helgen så premiären är avklarad.

 

Totalt ~155h

 

Har också ett SkiErg maxtest planerat innan jul, har hittat sweet spoten på gymmet 13:30-14:00 må-to när det är nästan helt tomt.

Link to comment
Share on other sites

Kan du inte hitta en tid när det är som mest tajts-tjejer? Borde inte det ge en bättre prestation?

 

Det er jo mye bra trening da, MC Hammer. Får du fortsatt gått på rulleski?.

Jag har väldigt lite motivation till rullskidor på senhösten när det bara är blött, mörkt, kallt, ruttnande löv, nerblåsta kvistar etc etc. så det har bara blivit några enstaka mil de senaste veckorna. Jag kör löpning, skidgång i backe samt inomhusträning.

Jag har också testat belastad stavgång. Förra helgen körde jag 1,5 timme med cementsäck i ryggsäck (totalt 27kg) i en mindre backe ca 20 höjdmeter.

Link to comment
Share on other sites

Man behöver ju inte göra maxtest för att kolla formen. Man kan t ex köra 5000m skierg på en tid 3s/500m över max 5000-tempo för att sedan jämföra snittpuls och maxpuls på det specifika loppet över tid. Det är inte så svårt att göra en gång i månaden.

 

Maxtest handlar mycket om psyke och motivation..

Link to comment
Share on other sites

Jag har också testat belastad stavgång. Förra helgen körde jag 1,5 timme med cementsäck i ryggsäck (totalt 27kg) i en mindre backe ca 20 höjdmeter.

Det är en träning som gamle skidkungen Sixten Jernberg praktiserade (I vilda spår av Sixten Jernberg) Han transporterade tegelstenar i en ryggsäck till en blivande jaktstuga, som låg högt och fick därigenom en mycket tuff träning. Så jag lyfter på hatten MC för din "skidkungsträning" :wacko: :)

Link to comment
Share on other sites

Sammanfattning 9 månader mars-nov.

 

Rullskidor 6357 min (1661 km, mestadels på 3:or)

Löpning: 5297 min

Roddmaskin 3030 min

Längdskidor: 2279 min (enbart i mars)

Skidgång 2183 min

Skierg 1137 min

Simning 830 min

Crosstrainer 105min

Hopprep: 78 min

Totalt: 355 h

(snitt 9 h/v)

 

Under vår och sommar mest fokus på mängd och inte så väldigt mycket högintensiva intervallpass.

 

Under hösten många korta intervallpass, mest på skierg och roddmaskin, men då färre timmar totalt per vecka. Även mycket skidgång i slalombacke som ju också är en typ av intervallpass men då oftast som långpass. Rekordet är 32 vändor i Väsjöbacken, Sollentuna, som jag gjorde för 2 veckor sedan. Ingen snöpremiär ännu.

 

Det var länge sedan jag maxade något av mina tidigare test-pass på roddmaskin och 5000m-testet på Skierg har jag ännu inte vågat pröva.

 

På senare tid har jag också börjat lägga mer fokus på allmän hälsa: Sömn, kost, undvika stress, komma ut i dagsljus en stund de flesta dagar, slutat använda kontorsstol, etc etc. Tidigare blev det ofta långa distanspass sent på kvällarna men det har jag slutat med eftersom jag prioriterar sömnen. Det gör det svårare om man skulle vilja få ihop lika många träningstimmar nu som jag ofta hade under våren och sommaren detta år. Men jag hoppas att jag med råge kompenserar det med bättre kvalitet och återhämtning.

 

Respekt!

Styrketräning?

Link to comment
Share on other sites

Respekt!

Styrketräning?

Inte mycket. Jag reggar inte styrketräning men uppskattningsvis har jag gjort 20 set per vecka i snitt under hösten, totalt för alla styrkeövningar jag gör; toe-to-bar, pullups, smala armhävningar, dips, maghjul, axelpress (enhands, med största stocken på det lokala utegymmet).
Link to comment
Share on other sites

Det är ytterst få som tränar så seriöst som Hammaren. En berättigad fråga i det här sammanhanget är när sista datumet är för att rädda genomförandet av vasaloppet på en rimlig nivå utifrån sina egna förutsättningar. Jag skulle säga 10 februari 2019 dvs

3 veckor före loppet.

Seedningsloppet 14 dagar får man skjuta upp till en vecka före, då man kommer vara rejält nerkörd efter första veckan. Fast bäst är nog ändå att skippa seedningsloppet, då det förstör ett par viktiga träningsdagar och sen är det dags att trappa ner träningen och börja ladda för loppet.

Hur skulle i så fall vilja lägga upp träningen de sista tre veckorna före loppet, om man startar på en låg nivå ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...