Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Övergång mellan skidklubbar för motionärer


Laplace

Recommended Posts

Jag vill lägga in blängare. När det inte finns något licenskrav som i tex cykel, är det verkligen någon som har koll på om man är medlem i klubb lr ej. Jag skulle tro man lika gärna kan uppge FC Barcelona som klubbtillhörighet när man kör långlopp i tävlingsklass. Enda beviset är väl om man är inlagd i idrottonline. Har Skåningen koll månne?
Link to comment
Share on other sites

I tävlingsklass skall du vara medlem i klubb i Svenska Skidförbundet, i motionsklass kan du delta för vilken kategori som helst eller bara från orten du kommer ifrån. När det gäller övergångar för tävlingsskidåkare kan du gå in på Skidförbundets hemsida och läsa vilka regler som gäller, om man bara deltar i motionsklass vet jag inte om det finns några restriktioner.

En intressant frågeställning är hur det är med idrottsförsäkringen om man tex åker i motionsklassen för en icke-ansluten klubb till SSF, men att föreningen är medlem i ett annat förbund. Jag är lite osäker men jag tror att försäkringen bara gäller för den idrott som föreningen tillhör, alltså jämförbart med att delta utan föreningstillhörighet.

 

edit. var inne på Folksams hemsida för idrottsförsäkringar och där finns en speciell försäkring för motionsidrottare som man tecknar själv. Bas kostar 150 kr och en mer heltäckande försäkring 275 kr.

Link to comment
Share on other sites

Man får bara åka för en klubb per gren och säsong, oavsett nivå av åkare.

Försäkringsbiten är viktigt på tävling det är därför man skall tillhöra just en skidklubb, den dagen något händer. Medlem i skidklubb gör ju också att dur försäkrad på klubbens trä ingar till och från träningen m.m

Så springer en hund ut framför dig och du ramlar och skadar dig påvägen till träningen så är du försäkrad.

Link to comment
Share on other sites

Ang. försäkring. I samband med ett vasalopp pratade jag med en representant för Folksam, om just vad idrottsförsäkringen täcker. Den täcker en hel del, men är inte heltäckande, så han rekommenderade att komplettera med en olycksfallsförsäkring kopplad till hemförsäkringen för att få ett fullgott skydd. Jag betalar 96 kr/kvartal för denna tilläggsförsäkring och känner mig trygg ifall något allvarligt skulle inträffa inte minst viktigt om man har familj och drabbas av inkomstbortfall pga en olycka.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...