Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet 2018


Volevodin

Recommended Posts

Hur gör man med sina grejer när man åker tävling, om man är där själv? Har aldrig varit i närheten av en tävling så jag har ingen aning hur det går till.

 

Jag såg något om väskinlämning, så jag antar att man lägger sina grejer där. Men säg att man behöver ha en jacka på sig för att det är lite kallt, som man vill ta av sig strax innan start. Går det? Brukar det vara lång kö till väskinlämning? Hur långt innan start brukar ni gå till väskinlämning? Man vill ju inte fastna i en kö :)

 

Man kanske inte vill lägga sina värdesaker i väskan. Är det dumt att köra med midjeväska med telefon, plånbok osv i? Har aldrig använt en sån så jag vet inte hur mycket det är i vägen.

 

Köpte mina första tajts idag.

 

Målet är att inte vara sist på motion 16km.

 

Vart parkerar man bäst egentligen om man ska knata till tävlingen?

 

Det ska bli spännande det här! 

 

Mvh,

Gröngölingen

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hur gör man med sina grejer när man åker tävling, om man är där själv? Har aldrig varit i närheten av en tävling så jag har ingen aning hur det går till.

 

Jag såg något om väskinlämning, så jag antar att man lägger sina grejer där. Men säg att man behöver ha en jacka på sig för att det är lite kallt, som man vill ta av sig strax innan start. Går det? Brukar det vara lång kö till väskinlämning? Hur långt innan start brukar ni gå till väskinlämning? Man vill ju inte fastna i en kö :)

 

Man kanske inte vill lägga sina värdesaker i väskan. Är det dumt att köra med midjeväska med telefon, plånbok osv i? Har aldrig använt en sån så jag vet inte hur mycket det är i vägen.

 

Köpte mina första tajts idag.

 

Målet är att inte vara sist på motion 16km.

 

Vart parkerar man bäst egentligen om man ska knata till tävlingen?

 

Det ska bli spännande det här!

 

Mvh,

Gröngölingen

Är du osäker var där i god tid. I ditt fall var på plats 2h före start så hinner du parkera och strosa runt och kolla in hur allt fungerar. Själv är jag alltid på plats 1h före. Funkar perfekt

Aldrig haft problem med parkering. Jag brukar stå längs kanalen på andra sidan starten.

Lämna självklart inga värdesaker i väskan.

Åker bara med bilnyckeln i vätskebältet. Plånboken gömmer jag i bilen på ett vattentätt ställe.

Är det kallt vid starten får du väl värma upp lite hårdare :)

Nästa år kör du 48 km.

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket värdesaker behöver du med dig?

 

Jag brukar enbart ha körkort och bankkort plus bilnyckel, det får plats i tightsfickan till och med. Om man nu inte har vätskebälte.

Telefon är knepigare om man inte har vätskebälte, armfickan känns inte OK för mig. Om man har racefox så behöver man ju telefonen också och då blir det vätskebälte (med eller utan flaska) ändå.

Skulle tro att de flesta bilar har vattentäta ställen vid lopp :). Även min...

 

Jag gillar att vara ute i mycket god tid... flera timmar innan faktiskt, brukar käka grovt brödsmörgås 2-3 timmar innan och dricka lite elektrolyt (när jag kör långlopp). Gå in i bubblan etc. när allt är rekat. Jag gillar att ha koll på läget och alla marginaler på min sida.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Tycker det är trist att våra stora skidstjärnor saknas. Detta är trots allt världens största rullskidlopp och det direktsänds i tv.

Vilka är det som inte är med menar du, av de svenska? Calle H, Anton K, Jens E, Bob Impola, Oskar Karin, Westberg är med också, Britta J-N osv och massa norrmän är ju med....! Vilka tänker du på? Ja det är Brink och Oskar Persson kanske då som jag inte ser i listan... Och nån mer förstås

Link to comment
Share on other sites

Vilka är det som inte är med menar du, av de svenska? Calle H, Anton K, Jens E, Bob Impola, Oskar Karin, Westberg är med också, Britta J-N osv och massa norrmän är ju med....! Vilka tänker du på? Ja det är Brink och Oskar Persson kanske då som jag inte ser i listan... Och nån mer förstås

Jag tror kanske det syftas på de traditionella åkarna och inte långloppsåkarna....

Link to comment
Share on other sites

Vad är ditt problem? Klart det hade varit kul om svenska längdlandslaget var på plats. Eller tycker inte du det?

Jo absolut... Redigerade inlägget ovan lite med damsidan som ju saknar kalla och Ingemarsdotter tex... Men på herrsidan får man ju säga att det är ett grymt startfält och att jag inte saknar många alls... Några enstaka tänker jag att det är....

Link to comment
Share on other sites

Ska bli kul att få köra skidor på hjul! Formen är väl hyfsat bra, har kört uppför Hovfjället kring 35 minuter den senaste tiden, något som innebär drygt 30 sekunder bättre än förra året.... Alliansloppet får utvisa om jag har tekniken för att hålla fart vid flacka partier eller lättare motbackar. Det bästa med Alliansloppet är alternativ på fartklungor under loppet... Det brukar ju vara sisådär med den saken för min del vid andra rullskidlopp...

Link to comment
Share on other sites

Ni som ska åka Alliansloppet på lördag, hur lägger ni upp träningen sista veckan? [emoji4]

 

Skickat från min COL-L29 via Tapatalk

 

Även om Alliansloppet är roligt, inspirerande och utmanande har det ingen större prio i min träning. Varför?Jo, jag kör i led 3 och behöver kapa cirka 10 minuter (120 min sammanlagt på Alliansloppet) för att seeda mig in i led 2. Att nå dit på ett år känns som ett långskott. Men pers vill jag ändå sätta - därmed ser mitt upplägg ut enligt följande:

 

Torsdags: Hovfjället: 7.2 km 390 höjdmeter: 35 min.

Fredag: Tre timmars lugn stakning i tunneln.

Söndag: 1 tim och 45 minuters löpning i kuperad terräng.

Måndag: Ev: Skierg: 5000 meter, test, alternativt vila beroende på hur det ser ut på arbetet efter semestern...

 

Tisdag: Lätt styrka, snabbhet och core. Max 50 min.

Onsdag: Vila

Torsdag: 60 min skidor, med 3-4 maximpulser.

Fredag: Vila

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...