Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet 2018


Volevodin

Recommended Posts

Även om Alliansloppet är roligt, inspirerande och utmanande har det ingen större prio i min träning. Varför?Jo, jag kör i led 3 och behöver kapa cirka 10 minuter (120 min sammanlagt på Alliansloppet) för att seeda mig in i led 2. Att nå dit på ett år känns som ett långskott. Men pers vill jag ändå sätta - därmed ser mitt upplägg ut enligt följande:

 

Torsdags: Hovfjället: 7.2 km 390 höjdmeter: 35 min.

Fredag: Tre timmars lugn stakning i tunneln.

Söndag: 1 tim och 45 minuters löpning i kuperad terräng.

Måndag: Ev: Skierg: 5000 meter, test, alternativt vila beroende på hur det ser ut på arbetet efter semestern...

 

Tisdag: Lätt styrka, snabbhet och core. Max 50 min.

Onsdag: Vila

Torsdag: 60 min skidor, med 3-4 maximpulser.

Fredag: Vila

 

Ser misstänkt likt ut som en lokal formtoppning, säker på att någon röst i bakhuvudet inte tycker det är lite viktigt i alla fall ;)

 

Söndag: 2 timmar halvhård stakning

Måndag: 4*2,5km rullskidor

Tisdag: 30 min myspass på SkiErg

Onsdag: 30 min SkiErg, maxryck 50m varje 500

Torsdag: 8km rullskidor med 5 min i långsprutsfart mot slutet (test av tävlingsutrustning)

Fredag: Köra upp till Västergötland för att fly från en badrumsrenovering hemma

Lördag: Lopp, inte anmäld så bestämmer på fredagen om jag kör (lutar stark åt det om jag känner mig bra).

 

Inget regn längre men 12 grader på morgonen och 16 på eftermiddagen. Hur mycket kommer rullet att skilja på Elpex Rosa PU? Om jag nu skulle få till ett kanonlopp är det ju surt om seedningen ryker pga utrustningen (antar att det blir samma tabell för både motion och tävling). Kör hellre i 12 grader rent kroppsligt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad hade ni valt för hjul på lördag med prognosen som är just nu? Rosa pu-hjul eller gummi 2:or? Keramiska eller vanliga lager? Prognosen säger också stor risk för åska någon som vet vad som händer om det börjar åska?

På denna film från Alliansloppet 2010 så kan du se vad som händer när blixten slår ner. Man ser den 2:40 in i filmen. Jag själv åkte ca 200 m framför han som filmade, alltså i stort sätt där blixten slog ner. Det smällde som sjutton, flera i klungan skrek till, sen stakade vi bara vidare in i regnet

Link to comment
Share on other sites

Ser misstänkt likt ut som en lokal formtoppning, säker på att någon röst i bakhuvudet inte tycker det är lite viktigt i alla fall ;)

 

Söndag: 2 timmar halvhård stakning

Måndag: 4*2,5km rullskidor

Tisdag: 30 min myspass på SkiErg

Onsdag: 30 min SkiErg, maxryck 50m varje 500

Torsdag: 8km rullskidor med 5 min i långsprutsfart mot slutet (test av tävlingsutrustning)

Fredag: Köra upp till Västergötland för att fly från en badrumsrenovering hemma

Lördag: Lopp, inte anmäld så bestämmer på fredagen om jag kör (lutar stark åt det om jag känner mig bra).

 

Inget regn längre men 12 grader på morgonen och 16 på eftermiddagen. Hur mycket kommer rullet att skilja på Elpex Rosa PU? Om jag nu skulle få till ett kanonlopp är det ju surt om seedningen ryker pga utrustningen (antar att det blir samma tabell för både motion och tävling). Kör hellre i 12 grader rent kroppsligt.

Är du klar med tisdagsmyset? :-) Bra variation på träningen där! Jag kommer att köra med fyra rosa hjul och ett svart bakhjul på lördag.. Har funkat fint den senaste tiden.. Vi ses säkert i vimlet!

Link to comment
Share on other sites

Kör bil från Aneby (4 mil öster om Jönköping) till Alliansloppet på lördag om någon är intresserad av samåkning.

 

Lägger man ut rullskidorna innan i starten? (på samma sätt som på skidtävlingar) Eller tar man bara utrustningen och går och ställer sig precis innan start?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kör bil från Aneby (4 mil öster om Jönköping) till Alliansloppet på lördag om någon är intresserad av samåkning.

Lägger man ut rullskidorna innan i starten? (på samma sätt som på skidtävlingar) Eller tar man bara utrustningen och går och ställer sig precis innan start?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ingen skidutläggning. Du tar med dig skidorna och ställer dig i fållan i hyffsat god tid, 10-15min innan start
Link to comment
Share on other sites

Ngn som kör Alliansloppet med knäskydd o kan rekommendera vad man ska ha?

 

Under min rullskidskarriär har jag stukat handled en gång och skrapat handen en gång. Tror det är beroende på att man är rädd för att sätta i ett knä när man håller på ramla.

 

Lycka till allihopa! Det var en njutning förra året, kanonfäste o bra glid ;)

Link to comment
Share on other sites

Ngn som kör Alliansloppet med knäskydd o kan rekommendera vad man ska ha?

Under min rullskidskarriär har jag stukat handled en gång och skrapat handen en gång. Tror det är beroende på att man är rädd för att sätta i ett knä när man håller på ramla.

Lycka till allihopa! Det var en njutning förra året, kanonfäste o bra glid ;)

Jag är ledsen men man åker inte rullskidor med knäskydd. Kan låta hårt men så är det. Vad ska du ner i asfalten o göra?

Link to comment
Share on other sites

C more finns ej på min TV

 

När det gäller att falla så har mina skador kommit på höfter, utsida handen och smått på sidan av knäna, men knäna är inte så utsatta i mina olyckor... mest höfter och händer. Kör aldrig med annat skydd än hjälm, gör dock ont att syna asfalt.

Link to comment
Share on other sites

Varför hade Calle ryggsäck? Trodde han det var Birken?

Det är nog så enkelt som att Calle trodde det behövdes läggas nya lager blåextra halvvägs och hade med det i ryggsäcken. Han är ju trots allt landslagsåkare och har helt enkelt inte koll på att i långloppen gäller endast blanka skidor, vilket föranledde att han blev den enda med ryggsäck.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...