Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Värmeböljan


Volevodin

Recommended Posts

Jag tillhör dem som tål mycket värme utan att prestationsförmågan går ner. Fram till juli har jag njutit av det varma och sköna vädret med svala nätter, men under den senaste veckan har värmen gått över min trivselnivå. Nu ger inte skuggan svalka och på nätterna går inte tempen under 20 gr, vilket gör att temperaturen nu är över 25 gr inomhus. Kallbad före sänggående hjälper till att få 3-4 tim sömn, sen är det svettning till uppstigning.

 

Hur gör ni för att klara värmen ?

 

Fast man måste väl säga att det varit "rosaväder" i sommar, eller hur ?

Link to comment
Share on other sites

Jag behöver inga tips, på semesterresa vilar jag mig oftast form. Här hemma kör jag just nu start på korta überlånga pass i nästa månad, det betyder ca 45 km. Jag har aldrig varit i sådant hör slag i juli tidigare, dessutom utan att ha ont i tricepsinfästning.

Vill helst inte avbryta denna trend innan första söndagen i mars...

Jag lär fortsätta i fyran men vill nu vara i mitten och inte bland de sista...

Auklands är för avancerade för min del

Link to comment
Share on other sites

Jag behöver inga tips, på semesterresa vilar jag mig oftast form. Här hemma kör jag just nu start på korta überlånga pass i nästa månad, det betyder ca 45 km. Jag har aldrig varit i sådant hör slag i juli tidigare, dessutom utan att ha ont i tricepsinfästning.

Vill helst inte avbryta denna trend innan första söndagen i mars...

Jag lär fortsätta i fyran men vill nu vara i mitten och inte bland de sista...

Auklands är för avancerade för min del

Ja, det är nya tider nu, då det krävs så mycket för att hålla sig i fyran. På min "storhetstid" räckte det att plocka fram rullskidorna  mitten av oktober och sen full fokus på skidsäsongen from 1 november. Det var då det, nu får man vara nöjd om

man kan "asa" en mil på rullskidorna.........

Link to comment
Share on other sites

Volevodin, du får även tänka att det numera är kontorsnissar som staktränar och saknar förebilder i klubbarna som kan visa god klassisk teknik. Svärfar kunde aldrig visa för mig men hans gamla diplom imponerar från träskidornas tid med samma tider som jag sliter med idag.

Kort sagt är det ofta klenare människor i grunden som får kompensera med mer avancerad material och träning för att uppnå sina resultat.

 

Vi vet mycket idag men gör mindre... åtminstone fysiskt.

Återstår att se om harvandet kan upphöra och resultaten bli PB även efter att semiseklet inträffat (tyvärr ett tag sedan).

Link to comment
Share on other sites

Skippar synteten och tränar i bomullskläder. Dränker mig med trädgårdsslangen innan start. Räcker för att hålla mig hyfsat sval och skön i minst en halvtimme innan kläderna torkat, då blir det ny nedblötning på t ex bensinmack.

Link to comment
Share on other sites

Har inga problem med värmen förutom att svett droppar/rinner ner på glasögonen. Går bra vid stakning men i fartställning forsar det ner på glasögonen.  Någon som har tips på lösning, man kanske ska prova pannband?

Lägg en Allways eller motsvarande innanför hjälmen. Bindorna suger i sig mycket svett

Link to comment
Share on other sites

Nu, när värmen är borta, börjar sommarträningen. Försökte med rullskidor en gång för några veckor sedan på morgonen. Blev svimfärdig efter 45 minuter och fick svårt att ens ta mig hem. Vattenflaskan på 50cl dracks givetvis upp på nolltid.

 

Beundrar dem som kan hålla på och köra långa konditionspass i 30+ grader.

Link to comment
Share on other sites

Har inga problem med värmen förutom att svett droppar/rinner ner på glasögonen. Går bra vid stakning men i fartställning forsar det ner på glasögonen. Någon som har tips på lösning, man kanske ska prova pannband?

Jag har kört med ”svetthuvor” som jag tidigare har använt i motocrosshjälmarna...

 

Sök på Scott no sweat beenie.

 

Om det hjälper dig får du utvärdera själv. Blir ju lite varmare, och svettas du mycket finns det ju tillslut ingen uppsugningsförmåga kvar.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nu, när värmen är borta, börjar sommarträningen. Försökte med rullskidor en gång för några veckor sedan på morgonen. Blev svimfärdig efter 45 minuter och fick svårt att ens ta mig hem. Vattenflaskan på 50cl dracks givetvis upp på nolltid.

 

Beundrar dem som kan hålla på och köra långa konditionspass i 30+ grader.

Jag tycker man vänjer sig ganska snabbt. Körde en tremil i början på juni när det var 25 grader. Tog väldigt lång tid och jag var helt färdig när jag kom hem. Förra veckan körde jag samma runa, fast nu i 30-gradig värme. Gick snabbare och jag var helt ok efteråt. Tror att kroppen anpassar sig helt enkelt. 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker man vänjer sig ganska snabbt. Körde en tremil i början på juni när det var 25 grader. Tog väldigt lång tid och jag var helt färdig när jag kom hem. Förra veckan körde jag samma runa, fast nu i 30-gradig värme. Gick snabbare och jag var helt ok efteråt. Tror att kroppen anpassar sig helt enkelt. 

Jag håller med att man vänjer sig vid värmen, fast det klart sista två veckorna har varit väl varma så tom jag mattats något av värmen. Inte så mycket prestationsmässigt som att behålla skärpan och koncentrationen. Idag körde jag min vanliga runda och efter en sväng låg det skräp över cykelbanan. Jag uppfattade det som löv från ett träd som legat över banan, men det var sten också. Det gjorde att jag tappade balansen och körde ner i diket och satte mig på sidan. Det blev skrapsår på armbågen och lite lätt smärta i handleden. Det visade sig att skrapsåren var ok efter rengöring, men handleden har svullnat upp och det värker i kväll. Hade jag haft normal koncentration hade jag parerat stenarna utan att tappa balansen, men värmen gjorde mig

lite lätt omtöcknad och det höll i sig resten av rundan. Även om man är värmetålig får man inte ignorera +30 - kunde ha slutat riktigt illa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...