Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Halsont en längre tid, någon som känner igen sig?


Wallethemaan

Recommended Posts

Hej alla skidåkare ute i landet!  

Som rubriken lyder så har jag haft problem med halsen under en längre tid, började kring v.15-16. Halsontet kommer och går, oftast har jag det i kanske 1-3 dagar, sedan när de gått över tar jag alltid en extra vilodag för att vara på den säkra sidan innan jag börjar träna. Men så fort jag anstränger mig lite så kommer det tillbaka. Jag har provat vila i mer än en dag efter sista symptom men det blir likadant varje gång.. detta har resulterat i att träningen nästintill uteblivit under denna sommar.

 

Jag har varit hos läkaren i omgångar och testats för både halsfluss, nasopharynx samt de vanliga blodprovet men inget visar något som ser misstänksamt ut.  Har provat alternativa metoder såsom Kolloidalt Silver men utan framgång. Kan även tilläggas att jag regelbundet käkat gurkmeja + magnesium kosttillskott och har även provat utesluta dessa för att se om de var de som gjorde att jag hade ont i halsen (inte så troligt men ändå värt ett försök). Väntar på en remiss till öron- näsa- hals-klinik men det kunde ta veckor t.o.m månader enligt VC så det är därför jag skriver här för ytterligare tips på vad man kan prova själv.

Jag undrar nu om någon av er varit i liknande situation och vad ni gjort för att bli bättre? Alla tips mottages vänligen.

Hoppas ni andra haft en fin träningssommar och att ni har en toppendag ute i landet. :) 

Med vänliga hälsningar,
Mattias

 

Link to comment
Share on other sites

Hur har du tränat tidigare? Det där med att aldrig bli riktigt frisk skulle kunna vara ett tecken på överträning. Det beror så klart helt på hur hårt du brukar träna och framförallt hur intensivt. 

 

Kolloidalt silver är med lite tur effektlöst och med lite otur förstör du kroppen. Ät vanlig mat eller mediciner med bevisad effekt. 

 

 https://www.vof.se/skepdic/kolloidalt-silver/

Link to comment
Share on other sites

Hur har du tränat tidigare? Det där med att aldrig bli riktigt frisk skulle kunna vara ett tecken på överträning. Det beror så klart helt på hur hårt du brukar träna och framförallt hur intensivt. 

 

Kolloidalt silver är med lite tur effektlöst och med lite otur förstör du kroppen. Ät vanlig mat eller mediciner med bevisad effekt. 

 

 https://www.vof.se/skepdic/kolloidalt-silver/

Brukar variera mellan löpning, rullskidor samt cirkel-fys på friskis, Intensitet och längd brukar variera, ibland lite hårdare löp- samt rullskidpass där puls landar på kring 85-90% av max. Har varit lite sämre på distanspass på rullskidor då snittpulsen oftast landat på kring 80% vilket kanske är lite högt. Jag brukar snitta kring 3-5t per vecka vilket inte är några jättemängder. Om de hade varit överträningen så känns det som att det kanske borde blivit bättre nu när jag vilat i snart 1 månad? 

 

Angående KS om du syftar på att mannen man ser på bilden i länken du skickade med var blå var det för att han tillverkade eget silvervatten som inte ska jämföras med de silvervatten som går att köpa i butik :)

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara twar du har fått ? I så fall finns det bara en medicin som hjälper, som min bror använda när han behandlade twaren.

Nu finns det ett motstånd bland vissa läkare att ge diagnosen twar, så det är inte säkert att du får det utlåtandet. Jag kan ta reda på vilken medicin min bror använde, om du är intresserad.

 

ps. kända idrottsmän som haft twar är Gunde Svan och hans dotter Julia.

Link to comment
Share on other sites

Du har inte provat att bara köra på? Jag tycker jag går hela vintrarna med känningar i halsen, men jag blir så trött på skiten att jag till slut bara kör på. Men i ditt fall vet jag ju inte hur ont i halsen du har. Men lite sådär rosslig i halsen är jag ofta, även på sommaren. Har testat mig för astma, men jag är kärnfrisk enligt läkarkonsten :) (huvudet är dock aldrig röntgat)
Link to comment
Share on other sites

Du har inte provat att bara köra på? Jag tycker jag går hela vintrarna med känningar i halsen, men jag blir så trött på skiten att jag till slut bara kör på. Men i ditt fall vet jag ju inte hur ont i halsen du har. Men lite sådär rosslig i halsen är jag ofta, även på sommaren. Har testat mig för astma, men jag är kärnfrisk enligt läkarkonsten :) (huvudet är dock aldrig röntgat)

Jag har provat köra på några gång (relativt lugnt runt 65-70% puls) men tycker det känns märkbart sämre dagen efter. Vet dock inte om det är inbillningen eller inte. En klassiker brukar ju vara att man har ont i halsen när man åker till vasalopps starten.. :)

 

Azitromax heter medicinen som är verksam mot twar.

Såg att den var receptbelagd, kanske känns svårt att övertala doktorn att skriva ut denna men det är ju värt ett försök.

 

Jag får ju lite problem med halsen av all AC i bilar och hus denna varma sommar, kan det vara nåt sånt som spökar?

Inget som jag haft problem med tidigare år, typ när man varit utomlands m.m. men det kan ju blivit en extra påfrestning när det är så varmt denna sommar..

Link to comment
Share on other sites

Ont i halsen kan ju också bero på reflux av magsyra - är du säker på att det beror på infektion?

Jag är inte säker på att det varken är eller inte är en infektion. Det enda jag vet är att det är något som inte står rätt till. Angående reflux av magsyra har jag provat dels Novalucol men även Omeprazol utan någon märkbar skillnad. Det kan ju eventuellt vara så att jag är drabbad av överträning ju mer jag läst om det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...