Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidrundor runt Tollered, Floda


SA

Recommended Posts

I just Tollered finns inget bra. Väldigt kuperat och ont om cykelbanor. Men ta dig till Floda. Därifrån går det fin cykelbana som går till Lerum. I Stenkullen kan du vika av mot Gråbo och ta dig på cykelbana till den klassiska och fantastiska gamla banvallen Västgötabanan. Den Lars bern försökte få till Lärjebanan. En rak och fin asfalterad banvall. Åk den mot sjövik. Du passerar igenom en häftig tunnel och har utsikt mot sjön Mjörn.

 

Du kan sätta in pengar på mitt konto. Tack.

Link to comment
Share on other sites

Där den börjar, vid Lärjeåns utlopp intill Alelyckan, heter den Lärjebanan. Nä, skämt åsido så säger jag oftast Västgötabanan nu också även att det konfunderar en del som jag invigt/omvänt tidigare.

 

Jag upprepar att sträckan Gråbo-Sjövik är en av de finaste sträckningarna för rullskidor i Sverige. Tunneln är ett exotiskt inslag. Enda hacket i skivan är de järnräcken som satts upp som farthinder vid några få korsningar. Så ta höger i Stenkullen. Till mig, som är lite mer modern kan du swisha ;)

Link to comment
Share on other sites

Vilken fästvalla har du till rullskidor?

På rullskidor finns det en backspärr.Den är till för att ge fäste. Ofta sitter den på bakhjulet. Således behövs ingen fästvalla. Att köra utan backspärren är förbjudet och anses som fusk. På vintern har man fästvalla. Det finns olika färger beroende på vilken temperatur den är att föredra i. Finns på burk, tub och spray. Sök på forumet om du vill lära dig mer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...