Kan inte förstå varför man kommer med detta förbud och då kopplat mot just barn upp till 16 år. Ett dåligt försök av norska skidförbundet att försöka få till en "billigare" barnidrott. Att det skulle finnas en miljöaspekt i detta är ju bara löjligt. Om man nu vill spara pengar och göra skidor till en folksport där alla kan ställa upp på samma villkor så borde man istället ta bort klassisk skidåkning och bara köra skate precis som inom skidskytte. 1 sko, 1 skida, 1 par stavar. Där ligger lösningen! Att komma med ett förbud som dessutom inte går att kontrollera är ju skrattretande.
Visst finns det en miljöaspekt:
https://www.nrk.no/v...gift-1.12658377
Jag tycker det är kanon. Det finns ingen (vettig) anledning att barn ska åka runt med vallor för tusentals kronor.
Cykelsporten har arbetat länge med begränsningar av material. Viktbegränsningar och andra krav gör att de värsta cyklarna kostar 100 000 kr istället för det tiodubbla.
/snabben
edit: Som en parentes kan jag nämna att jag just satt och tittade på priserna på pjäxor, som inte precis följt KPI de senaste åren, herregud...