Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fluorförbud


LFN

Recommended Posts

  • Replies 328
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Är det inte leverantörens ansvar att se till att de vallor som säljs är godkända ? Jag skulle inte tro att det kommer att finnas innehållsdeklaration på vallaprodukterna och hur många skidåkare har kemiska kunskaper att avgöra om de är godkända.

Jo det kan man tycka. Men gissar att det ändå skulle bli ett problem, för då kan de ju tillverka en annan linje med fluor och ge till landslagen. Tror man måste testa skidorna iaf. Sen om det kommer bli möjligt är ju en annan fråga 

Link to comment
Share on other sites

Men i nuläget då, vad får man använda? Pulver ,hf valla, lf valla? Eller är det förbud mot allt sånt?

Helvets rörigt

Det är inte rörigt.

Som senior i Sverige FÅR du använda ALLT. Det finns inget förbud då det inte finns något praktiskt sätt att testa skidorna i samband med tävling.

 

Som junior i Norge får du inte använda fluor i juniortävlingar. Stickprov analyserade på lab (med provsvar dagar-veckor efter tävlingen) har pekat mot en efterlevnad på cirka 50%...

Link to comment
Share on other sites

Det är inte rörigt.

Som senior i Sverige FÅR du använda ALLT. Det finns inget förbud då det inte finns något praktiskt sätt att testa skidorna i samband med tävling.

 

Som junior i Norge får du inte använda fluor i juniortävlingar. Stickprov analyserade på lab (med provsvar dagar-veckor efter tävlingen) har pekat mot en efterlevnad på cirka 50%...

Det är riktigt, men i väntan på att de löser testproblematiken, är det inte fel att börja läsa in sig på de nya vallorna och informera sig om hur jag kan få bort flouret ur belaget, så att man inte står handfallen den dag förbudet träder i kraft. Redan "nersmittade" skidor kan man fortsätta att valla med sina flourvallor som vanligt, men vid nyköp kanske man måste tänka efter hur man skall göra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

https://www.dn.se/sport/otillaten-fluorvalla-har-anvants-produkter-stoppas/

 

C8 är alltså förbjudet, men både tillverkas och används i alla fall? Nån som vet vilka produkter, respektive hur stor skillnaden mellan C6- och C8-produkter är i verkligheten? (Eller om Swix bara vill sälja ut det de har i lager för att tjäna lite mer)

Tror skillnaden är minimal, men såklart är nog den gamla C8 liiite bättre, dvs gamla pulver om allt annat lika i pulvret. Men antar/tror att det är helt på marginalen. 

Link to comment
Share on other sites

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjLvsKCtLT1AhWv-yoKHandDKAQFnoECAIQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fsportbladet%2Fa%2F4702jE%2Flarm-om-fusk-vid-tavlingar-i-sverige&usg=AOvVaw3t3tUHZZLIz6X4-q4aw7b8

 

Jag fattar inte att man kan förbjuda flourvallor, när det inte finns en kontrollapparat, som på ett säkert kan analysera förekomsten av flour på skidorna. Jag tog för givet att flourförbudet var lagt på is tills vidare, då det varit väldigt tyst sedan apparaten inte höll måttet.

Link to comment
Share on other sites

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjLvsKCtLT1AhWv-yoKHandDKAQFnoECAIQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fsportbladet%2Fa%2F4702jE%2Flarm-om-fusk-vid-tavlingar-i-sverige&usg=AOvVaw3t3tUHZZLIz6X4-q4aw7b8

 

Jag fattar inte att man kan förbjuda flourvallor, när det inte finns en kontrollapparat, som på ett säkert kan analysera förekomsten av flour på skidorna. Jag tog för givet att flourförbudet var lagt på is tills vidare, då det varit väldigt tyst sedan apparaten inte höll måttet.

Jag är inte helt säker här men det är väl EU som förbjudit försäljning och användning av vissa fluorföreningar (tror att det är de som kallas C8) och den lagstiftningen gäller ju oavsett om det finns en kontrollapparat eller inte i skidvärlden.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte helt säker här men det är väl EU som förbjudit försäljning och användning av vissa fluorföreningar (tror att det är de som kallas C8) och den lagstiftningen gäller ju oavsett om det finns en kontrollapparat eller inte i skidvärlden.

Men då måste det finnas säkra kontroller, som sker före start, annars kan man inte vara hundra på varifrån flouret kommer.

Link to comment
Share on other sites

Men då måste det finnas säkra kontroller, som sker före start, annars kan man inte vara hundra på varifrån flouret kommer.

Visst är det så men lagstiftningen gäller ju oavsett om man kan kontrollera det eller inte.

 

Men sen är ju ett minst lika stort problem att vallorna saknar innehållsförteckning så det är ju inte helt enkelt att veta vilka fluorvallor som är okej eller inte heller.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte helt säker här men det är väl EU som förbjudit försäljning och användning av vissa fluorföreningar (tror att det är de som kallas C8) och den lagstiftningen gäller ju oavsett om det finns en kontrollapparat eller inte i skidvärlden.

Det är alltså inte förbjudet att använda fluor för oss individer (eftersom ett sådant beslut inte går att praktiskt genomföra och en juridisk konsekvens skulle vara att det samtidigt blev förbjudet att inneha dessa produkter) så det är bara att fortsätta att använda vallorna.

Link to comment
Share on other sites

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjLvsKCtLT1AhWv-yoKHandDKAQFnoECAIQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fsportbladet%2Fa%2F4702jE%2Flarm-om-fusk-vid-tavlingar-i-sverige&usg=AOvVaw3t3tUHZZLIz6X4-q4aw7b8

 

Jag fattar inte att man kan förbjuda flourvallor, när det inte finns en kontrollapparat, som på ett säkert kan analysera förekomsten av flour på skidorna. Jag tog för givet att flourförbudet var lagt på is tills vidare, då det varit väldigt tyst sedan apparaten inte höll måttet.

Det är lagt på is men FIS har gjort ett "gentelmens agreement" att inte använda det i FIS-tävlingar. Det finns alltså inga sanktionsmöjligheter eftersom det inte finns några testmöjligheter. Däremot verkar FIS kolla i VC hos lagens vallare och på något sätt bötfälla nationerna om dom har gammal flour. Men individuella åkare kan inte få något straff, den här säsongen.

Link to comment
Share on other sites

När Petter Myhlback intervjuades efter tävlingarna i Falun, där någon hade använt c8 valla, sa han att det inte är ett problem eftersom de nya vallorna är minst lika bra, Om vallachefen i landslaget hävdar att fluorfritt är lika bra så kan det knappast vara ett problem för oss vanliga dödliga. 

Link to comment
Share on other sites

Det är alltså inte förbjudet att använda fluor för oss individer (eftersom ett sådant beslut inte går att praktiskt genomföra och en juridisk konsekvens skulle vara att det samtidigt blev förbjudet att inneha dessa produkter) så det är bara att fortsätta att använda vallorna.

Jo det verkar faktiskt så.

"Enligt EU:s förordning 2019/1021 (POPS-förordningen) är det inte tillåtet att använda vallor som innehåller ett PFOA-värde (perfluoroktansyra) över 25 ppb (parts per billion). Det är förbjudet att inneha, transportera, sälja vidare och naturligtvis tillverka produkterna."

Kopierat från

https://www.skidor.com/foljoss/nyhetsflode/aktuelltfranssf/2021/vallachefenforklararriktlinjernaforfluoranvandning

Link to comment
Share on other sites

När Petter Myhlback intervjuades efter tävlingarna i Falun, där någon hade använt c8 valla, sa han att det inte är ett problem eftersom de nya vallorna är minst lika bra, Om vallachefen i landslaget hävdar att fluorfritt är lika bra så kan det knappast vara ett problem för oss vanliga dödliga. 

Menade han fluorfritt eller var det den typ av fluorföreningar som fortfarande är tillåtna (C6) han menade?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...