Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Fluorförbud

• Vänligen logga in för att kunna svara
282 svar till detta ämne

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 565 inlägg

Det här sammanfattar vad jag känner till om den så kallade flourtestmaskinen: https://www.expresse...t-skjutas-upp-/

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 176 inlägg

Det här sammanfattar vad jag känner till om den så kallade flourtestmaskinen: https://www.expresse...t-skjutas-upp-/

Helt enig!! Och så länge den inte är tillförlitlig så känns ett förbud som ett lotteri för alla motionär till elit.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 245 inlägg

Något senaste nytt?

Kommer det blir rusning till nuvarande flour-utförsäljning om förbudet skjuts upp, innan näthandlarna hinner ändra priserna?  :lol:

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.
VL21 - Hemma: 5:09 i storm. 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 599 inlägg

Något senaste nytt?

Kommer det blir rusning till nuvarande flour-utförsäljning om förbudet skjuts upp, innan näthandlarna hinner ändra priserna?  :lol:

Tror jag inte, tycker att det gick trögt att sälja flourvallorna på XXL trots kraftigt nedsatta priser i vintras,

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 415 inlägg
Oj oj vad förvånande. Det blir inget fluorförbud 21/22 heller. Oj herregud jag är i chock. Jag som har slängt hela min skidpark :(

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 205 inlägg
Jag är överraskad att ingen skidbutik hann erbjuda fluorsanering av skidor för sådär 1500kr/par. För 1800 får du en försäkring med (pengarna tillbaka om du blir diskad)...
Kommer väl försäsongen 22/23...

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 435 inlägg

Oj oj vad förvånande. Det blir inget fluorförbud 21/22 heller. Oj herregud jag är i chock. Jag som har slängt hela min skidpark :(

Då får du göra en Stina och satsa på skidskytte istället;) De verkar ju ska köra fluorfritt.

Finn

Finn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 435 inlägg

Då får du göra en Stina och satsa på skidskytte istället;) De verkar ju ska köra fluorfritt.

PFOA fritt är inte fluorfritt!

De flesta tillverkarna har tillverkat PFOA fria fluorprodukter sedan EU PFOA förbudet kom.

Tex hela Vauhtis pulverserie är PFOA fri och samma gäller Rex Future fluor produkter.

Dessa nya fluorprodukter är brett använda i VC och förlorar inte gentemot de gamla PFOA pulvren.

Hur IBU kontrollerar att inte gamla PFOA pulver används blir intressant. Men då future fluor produkterna är konkurenskraftiga är problemet betydligt mindre än fluorfritt vs fluor.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 599 inlägg

Vad menar du med det ?

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 435 inlägg

De flesta tillverkarna har tillverkat PFOA fria fluorprodukter sedan EU PFOA förbudet kom.

Tex hela Vauhtis pulverserie är PFOA fri och samma gäller Rex Future fluor produkter.

Dessa nya fluorprodukter är brett använda i VC och förlorar inte gentemot de gamla PFOA pulvren.

Hur IBU kontrollerar att inte gamla PFOA pulver används blir intressant. Men då future fluor produkterna är konkurenskraftiga är problemet betydligt mindre än fluorfritt vs fluor.

Du har helt rätt i det, hade bara läst nyheterna slarvigt och uppfattat det som att skidskyttet skulle köra helt fluorfritt men så var det ju inte.

Volevodin>> Det betyder att skidskyttarna valt bort en typ av fluorföreningar från skidvalla medan andra fluorföreningar fortfarande kommer att vara tillåtna även om tanken är att även dessa ska bort på sikt.

Finn

Finn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 435 inlägg

Vad menar du med det ?

PFOA är en "fluorkedja" som EU har lagt både tillverknings och säljförbud på. Sedan finns det andra mindre skadliga "fluorkedjor" som EU inte förbjudit. Problemet uppstod då FIS o IBU ville ta ett steg längre och förbjuda alla fluorkedjor inte bara de som EU stoppat.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 435 inlägg

PFOA är en "fluorkedja" som EU har lagt både tillverknings och säljförbud på. Sedan finns det andra mindre skadliga "fluorkedjor" som EU inte förbjudit. Problemet uppstod då FIS o IBU ville ta ett steg längre och förbjuda alla fluorkedjor inte bara de som EU stoppat.

Hur vet man vilka vallor som innehåller PFOA eller C8 som väl är samma sak?

Torgeirs

Torgeirs

Medlem

• Members
  • Pip
  • 48 inlägg

Hur vet man vilka vallor som innehåller PFOA eller C8 som väl är samma sak?

Med de nye EU reglene må C8 og over være under den generelle grenseverdien somer satt for at ikke f.eks gore-tex skal bli forbudt

Torgeirs

Torgeirs

Medlem

• Members
  • Pip
  • 48 inlägg
Men, jeg skjønner ikke helt pulverprodusentene. Jeg trodde hovedvekt C8 og over måtte værepulver. C6 pulver, hva er det?

Torgeirs

Torgeirs

Medlem

• Members
  • Pip
  • 48 inlägg
Dvs i først kom fluor pulvet med C8 og over + masse forurensning bla pfoa
Deretter kom C6 i voks for å binde pulveret bedre til sålen.
Men, C6 pulver høres bare ut som en dårlig erstatning.
Dvs dårlig mhp glid på vått føre. Men, bra for miljøet:-)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 599 inlägg

Är det inte leverantörens ansvar att se till att de vallor som säljs är godkända ? Jag skulle inte tro att det kommer att finnas innehållsdeklaration på vallaprodukterna och hur många skidåkare har kemiska kunskaper att avgöra om de är godkända.

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 282 inlägg
Jag tycker det är märkligt att vallaindustri och elit inte kan ta ansvar och bara lösa detta. Skidindustrin verkar inte ha något klimattänk över huvudtaget.

Håll höger!

Håll höger!

Medlem

• Members
  • Pip
  • 68 inlägg

Är det inte leverantörens ansvar att se till att de vallor som säljs är godkända ? Jag skulle inte tro att det kommer att finnas innehållsdeklaration på vallaprodukterna och hur många skidåkare har kemiska kunskaper att avgöra om de är godkända.

Jo det kan man tycka. Men gissar att det ändå skulle bli ett problem, för då kan de ju tillverka en annan linje med fluor och ge till landslagen. Tror man måste testa skidorna iaf. Sen om det kommer bli möjligt är ju en annan fråga 

Grecco

Grecco

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
Men i nuläget då, vad får man använda? Pulver ,hf valla, lf valla? Eller är det förbud mot allt sånt?
Helvets rörigt

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 752 inlägg

Fråga matematikprofessorn Lars-Erik Persson, han brukar ha ett helt nyansfritt och okritiskt svar på den frågan.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar