Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fluorförbud


LFN

Recommended Posts

Jag har inget emot förbudet, låter helt logiskt även om efterlevnad antagligen är mer beroende av tillgång än kontroll.

Men vad är alternativet? Stålsickling men borstning som optimering av glidyta eller gäller även att ren paraffin ger glidfördel jämfört enbart uppfräschat belag?

Finns det alternativ helt enkelt?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 328
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag är inte heller emot förbudet men skulle hellre se en övergångsperiod på några år. Det gäller ju inte bara pulvervalla, utan nästan all valla.

Känns inte speciellt roligt att kasta nyköpt oanvänd valla både liquid, pulver, parafin, klister och burkar. Vågar inte räkna ihop värdet men det är många tusen kronor..

 

Link to comment
Share on other sites

Blir ju lättare med fluorförbud nu när ändå ingen använder fästvalla längre - inte lika mycket att testa

På långloppen kanske. I Världscupen regerar ju fästvallan än, och även bland motionärer (även om pälsen kommer starkt där).

 

Nästan alla mina fästvallor är från Swix VR-serie, och de innehåller ju fluor. Antar att de blir förbjudna också?

Link to comment
Share on other sites

Om man konspirerar lite kan vallatillverkarna vara bakom detta med. Massa valla som blir förbjuden att använda och vips måste vi komma med nya vallor som är tillåtna att använda och då tar vi en valla utan flour (som redan fanns) och döper om den till flourfree. Upp med priset och en massa försäljning med bättre marginaler.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer säkert vallaväck, som effektivt tvättar bort flouret från glidytor och fäste. Då kan man lugnt köra vidare på träning med sina flourvallor och sen köra flourfritt på tävling.

Om man jämför med rullskidor blir det ju nästan som att träna på 2:or och sedan tävla med 4:or och det blir nog inte optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Om man jämför med rullskidor blir det ju nästan som att träna på 2:or och sedan tävla med 4:or och det blir nog inte optimalt.

Så stor skillnad som mellan 2:or och 4:or på rullskidor är det inte mellan fluor eller inte och i vissa fören går ju fluorfritt definitivt inte sämre.

Link to comment
Share on other sites

Dessutom bara FIS tävlingar så lokala tävlingar går också fria ett tag till, tror man har god chans att göra slut på gamla lager. Men lite nyfiken på alternativ är jag allt.

Inte Fis tävlingar utan tävlingar under Fis. Så all tävlingar arrangerade av klubbar i skidförbundet.

Link to comment
Share on other sites

Ja och det gör ju att tillsynen av förbudet kan bli lite svår, speciellt som det inte finns någon testmetod ännu.

Å andra sidan så är det ohyggligt sällan det genomförs dopingtester på den nivån också så man kanske helt enkelt får räkna med att de allra flesta är ärliga och inte fuskar.

Link to comment
Share on other sites

Oavsett vilken tro man har på fluorglidvallans egenskaper så är väl de flesta överens om att det mesta av fördelarna nöts bort rätt fort? (Annars skulle inte skidbyte vara särskilt aktuellt på 5-milen). I ett lopp på 9-mil lär ju vinsten i att fuska mot fluorförbudet vara ytterst marginell för nästan alla, med tanke på att det knappast är fri fart första milen för oss. Vill man absolut både fuska och vara lite extra svinigt mot miljön, för en nästan obefintlig fördel, så får man väl ta det på sitt samvete. I kortare och mindre lopp däremot kan det ju bli mer strul.
Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan så är det ohyggligt sällan det genomförs dopingtester på den nivån också så man kanske helt enkelt får räkna med att de allra flesta är ärliga och inte fuskar.

Skillnaden är att dom flesta är redan mot dopning medan här blir en sak som nu är tillåten plötsligt förbjuden (förmodligen) nästa säsong. Utmaningen är att få alla (dom flesta) att plötsligt anse att fluor är moraliskt fel.

 

Det funkar inte riktigt så med vårat samhälle.

Link to comment
Share on other sites

Skillnaden är att dom flesta är redan mot dopning medan här blir en sak som nu är tillåten plötsligt förbjuden (förmodligen) nästa säsong. Utmaningen är att få alla (dom flesta) att plötsligt anse att fluor är moraliskt fel.

 

Det funkar inte riktigt så med vårat samhälle.

Jag menar ta regeln som begränsar stavlängs i klassisk åkning, den har funnist i några år nu. Jag personligen ser inget moraliskt fel i att bryta mot den regeln, snarare så ser jag den regeln som ett moraliskt problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...