Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vågstart i Öppet Spår


Volevodin

Recommended Posts

Självklart skulle vågstart i Vasaloppet minska fördelen med att starta i en tidig startgrupp i och med att flytet blir bättre i framför allt i första backen. Att det blev mindre stockningar har ju framhållits av många här på forumet, men givetvis spelar ju upplägget på vågstarten in dels hur många led och hur lång tid mellan varje start. Ett syfte med vågstarten i Öppet Spår kan vara att vasaloppsledningen vill få fler att starta i ÖS i och med att man nått taket i Vasaloppet. Till syvende och sist tror jag att det är pengarna som styr, vilket vi sett genom att lopp med "få" startande som Skejtvasan har lagts ner.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Första, men skulle helst inte vilja komma sist in i denna, utan gärna första tredjedelen iaf...

Tror inte det har så stor betydelse var du står i ledet bakom Försvarsmakten, du kommer nog att kunna åka i ditt tempo. Tror att det finns större problem att fundera på tex hur du skall kunna hålla dig torr om fötterna och när du skall ta på dig ev plastpåsar över skidskorna.

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja efter dagens tjejvasa är man minst sagt nervös, jag som hatar att simma!

 

Jo visst kanske det, men det brukar vara fint att komma iväg bland de första och få bra ryggar uppe på myren. Om man kommer för långt bak (500-1000) tror jag risken är stor för att dessa ryggar är borta när jag väl kommer upp för backen....

Link to comment
Share on other sites

Nä inte alls! Jag brukar åka ÖS på ca 5.30, (normal-år) vilket jag angav vid anmälan och fick led ett. Jag har inte testat vågstarten, men 5.30 brukar leda till att jag åker in som 150-200 man på ett ungefär. Jag är lite lat och tycker det är fint att ha lite starka ryggar att hänga på myren, därför vill jag inte komma för mycket efter i backen.
Link to comment
Share on other sites

Nä inte alls! Jag brukar åka ÖS på ca 5.30, (normal-år) vilket jag angav vid anmälan och fick led ett. Jag har inte testat vågstarten, men 5.30 brukar leda till att jag åker in som 150-200 man på ett ungefär. Jag är lite lat och tycker det är fint att ha lite starka ryggar att hänga på myren, därför vill jag inte komma för mycket efter i backen.

Då måste jag ha haft lite otur helt enkelt. Jag angav också 5.30 och fick led 2. Blev lite förvånad över hur många det egentligen kan vara som uppger snabbare tid än så.

Link to comment
Share on other sites

Ja oj! Förra året åkte jag bara VL men båda ÖS var ju väldigt snabba. Åkte du på 5.30 så kom du in som ungefär 200:e gubbe.

 

https://results.vasaloppet.se//?page=9&event=ÖSS_9999991678885C00000006F9&pid=list&ranking=time_finish_netto&search%5Bage_class%5D=%25&search%5Bsex%5D=M&search%5Bnation%5D=%25

 

Antingen så har väldigt många överskattat sin tid, eller så är det något jag missuppfattat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...