Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Koffein vid intervallpass


oxberg

Recommended Posts

Jag var rätt trött och tog ett par koffeintabletter inför ett intervallpass i Skiergen i veckan. Jag kunde notera en högre puls vid lägre ansträngning än normalt som konsekvens.

 

Är det bra? Målet med dessa pass kan vara att driva hög puls med så lite mjölksyra som möjligt. Det var ju skönt att inte behöva slita så hårt för att få upp pulsen på detta pass men frågan är om träningseffekten också uteblir. Gissningsvis fick jag 2% gratis av koffeinet, dvs när jag normalt hade legat på 88% låg jag nu på 90%.

Link to comment
Share on other sites

Risken med tidigt förhöjd puls är väl att slagvolymen inte hänger med?

Jag har för mig att jag läst detta just vid intervallpass, för snabb pulshöjning gör att inte slagvolymen ökar lika fort och mjölksyran kommer snabbare. Just därför man värmer upp relativt lugnt så att hjärtat hinner öka rörelsen lika snabbt som frekvensen.

Så jag tror nog det är risk att koffein för tidigt ger negativ effekt på ett intervallpass.

Men det är nog också teori på amatörnivå och passet hjälpte dig nog framåt bra ändå.

 

Träningen som blir av är bäst hur som helst.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen erfarenhet av koffein på intervallpass, men skulle det vara så att slagfrekvensen ökar så snabbt att slagvolymen inte hinner med, så är det negativt för mjölksyrabildningen. Men med en längre uppvärmning kanske det rättas till, men det är bara spekulationer, har ingen fakta att stödja mig på.

Som jag skrev i en tidigare tråd var det populärt på 80-talet att inta en stor mugg kaffe utan socker före start på en tävling, som varade mer än 1,5 tim. Det sas att koffeinet skulle förbättra fettförbränningen, speciellt då depåerna började ta slut och man övergick till att förbränna fett. Jag testade det några gånger och tyckte att övergången gick mer omärkt förbi, fast det är inte säkert då det kunde varit placeboeffekt.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppades att ni skulle säga att pulsen är det viktiga och att det är ok att köra lite lugnare, men det hade väl varit för lätt. Hjärtat får ju i alla fall jobba hårt.

 

Vet att Aukland skrivit något om ett intervallupplägg nyligen och har för mig att det var något om att försöka driva så hög puls som möjligt med så lite syra som möjligt (eftersom återhämtningen blir mycket längre). Då är ju koffein ett bra hjälpmedel.

 

Sen är ju frågan hur slagvolymen påverkas, det vore intressant att gräva mer i..

Link to comment
Share on other sites

Ju äldre jag blir desto långsammare ökar pulsen och därmed ökar mjölksyran snabbare med åren givet samma intervall och tid.

Jag försöker numera värma upp mer gediget och ha mer aktiv vila.

Visst är det hög puls utan syra som ger mest arbete till lägst belastning men med korta intervaller svårt att undvika syran utan att ta det lugnt...

 

Intervaller har knappast enkla svar... bara jobbigt (men roligt)

Man får känna sin kropp för att få bästa resultat.

 

Pulsen är givetvis viktig men inte enbart frekvensen utan även volymen.

Jag tänker stegfrekvens och steglängd, ingetdera fungerar som mätetal utan den andra.

Intervaller tränar dock mer än så, ibland som styrketräning också eller teknik.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med att syran kommer snabbare med stigande ålder. Igår körde jag backträning med stavar 4x2,20 och 3x1.40.

Sista delen är brant stigning och på första intervallen kom mjölksyran sista 30-40 m väldigt kraftigt, trots att gått med stavar fram till backen ca1 km som uppvärmning. Jag hade dock inte druckit kaffe före träningen, så jag vet inte om det hade hjälpt till att få upp pulsen snabbare. Kände redan efter första intervallen att det fanns något i utandningsluften, kan ju knappast ha varit ketoner, som bildas vid fettförbränning utan något annat, kanske av mjölksyran.

Link to comment
Share on other sites

Jag har svårt att föreställa mig att pulsökningen av koffeinet ger bättre träningseffekt. Du förbrukar samma mängd energi och syre i musklerna.

Tänk "blir träningseffekten bättre om jag tittar på spindlar/ormar/krabbor vilket ger mig hjärtklappning?".

Att koffeinet lät dig orka påbörja ett träningspass är däremot positivt för prestationsutvecklingen.

Link to comment
Share on other sites

Har sett att en del laddar upp bilder på pulskurvor och sjöar framför Skiergen.

 

Tror det är bättre att öppna fönstret på vid gavel och försöka köra så alla intervallerna går i samma tempo (watt) (enligt vilken teori man nu har för hur hårt man ska anstränga sig). Oavsett om man nu kör "tröskel" eller "max".

 

Och förhoppningsvis inte ha en sjö under sig efteråt. Då har många watt och pulsslag förlorats på att kyla kroppen istället för att bli bättre tränad.

 

Sedan tror jag det är bättre att försöka köra intervallpass över tid och förbättra sig efterhand istället för att maxa allt vid ett tillfälle så att man inte vågar röra Skiergen på en månad.

Link to comment
Share on other sites

Jag har svårt att föreställa mig att pulsökningen av koffeinet ger bättre träningseffekt. Du förbrukar samma mängd energi och syre i musklerna.

Tänk "blir träningseffekten bättre om jag tittar på spindlar/ormar/krabbor vilket ger mig hjärtklappning?".

Att koffeinet lät dig orka påbörja ett träningspass är däremot positivt för prestationsutvecklingen.

Ja det är ju sant även om hjärtat är just den muskel man vill träna vid hårda intervaller och slår det fortare kanske det blir bättre träning. Fast jag tycker att ibland kan hjärtat slå väldigt hårda slag vid en given puls och ibland känns inte pulsen så mycket och det kanske hänger ihop med slagvolymen..

 

Sen kan man ju dra en parallell till de där elektriska stimulatorerna som man skulle sätta på olika muskler och som får dom att ”krampa” mha elstötar. Har för mig att de sålde såna på tv-shop med argumentet att man kunda titta på tv och äta chips medans man tränade..

 

Man kanske ska sätta in en pacemaker och skruva upp frekvensen till 200 innan man går och lägger sig. Då kan man direkt sätta in 8 timmar på A3 kontot.

Link to comment
Share on other sites

Har sett att en del laddar upp bilder på pulskurvor och sjöar framför Skiergen.

 

Tror det är bättre att öppna fönstret på vid gavel och försöka köra så alla intervallerna går i samma tempo (watt) (enligt vilken teori man nu har för hur hårt man ska anstränga sig). Oavsett om man nu kör "tröskel" eller "max".

 

Och förhoppningsvis inte ha en sjö under sig efteråt. Då har många watt och pulsslag förlorats på att kyla kroppen istället för att bli bättre tränad.

 

Sedan tror jag det är bättre att försöka köra intervallpass över tid och förbättra sig efterhand istället för att maxa allt vid ett tillfälle så att man inte vågar röra Skiergen på en månad.

Inför vasaloppet 2015 hade dom som tränat på att åka skidor i varmt väder en fördel. En del svettas ju för övrigt mycket av naturen. En träningskompis brukar svettas floder när vi kör intervaller även när jag vet att han maskar.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med att syran kommer snabbare med stigande ålder. Igår körde jag backträning med stavar 4x2,20 och 3x1.40.

Sista delen är brant stigning och på första intervallen kom mjölksyran sista 30-40 m väldigt kraftigt, trots att gått med stavar fram till backen ca1 km som uppvärmning. Jag hade dock inte druckit kaffe före träningen, så jag vet inte om det hade hjälpt till att få upp pulsen snabbare. Kände redan efter första intervallen att det fanns något i utandningsluften, kan ju knappast ha varit ketoner, som bildas vid fettförbränning utan något annat, kanske av mjölksyran.

Ketoner i utandningsluften kan vara ett tecken på obehandlad diabetes också.

Link to comment
Share on other sites

Intressant finns den online?

 

Annars finns nån som redan klurat på denna fråga mer strukturerat här:

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1136499/FULLTEXT01.pdf

Intressant, att de gör en sånär studie. Tyvärr var det ju inte så många som deltog i studien och den fysiska förmågan var ju inte jättehög. Det var ju bara 7 st som var i koffeingruppen, där var det t.o.m. 3 st som försämrade sitt vo2-max! I placebo-gruppen förbättrade ju 2 st sig väldigt mkt! 

Bra gjort med studien, men man kan nog inte dra så stora växlar på denna.

Link to comment
Share on other sites

https://www.presteramera.com/koffein/

 

Umarakillarna tar upp en hel del i länken ovan. Bland annat och studie som visar att pulsen sänkt under ett träningspass i samma fart. Visserligen distans och inte intervaller, men att man på något sätt att stimulera hjärtat att slå snabbare i samma fart/watt och därmed få vo2-maxträning "gratis" mha koffein känns med tanke på det osannolikt.

 

Annars är jag mest på Vasas linje, och då är jag en storsvettare som gärna hade kört SkiErg-passen i speedos om det varit socialt accepterat på gymmet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...