Åkte 3 mil på konstsnö och 6 plusgrader igår eftermiddag i Sollentuna. Bra spår men förstås blöta, särskilt på slutet.
- Hälften på ett par klisterskidor, extremhårda gamla Atomic med spann som jag inte orkar trycka ner nuförtiden - nollfäste och inget klister som tog glid.
- Hälften på ett par Atomic Redster C9 med lite för långa glidzoner för blötföre, och skindelen rakade 5 cm fram. Movebindning.
Ingen av skidorna hade glidet så anpassat för föret. Bägge gled väl så bra som övriga i spåret. Med bindningen i läge längst bak var glidet generellt ungefär likvärdigt i spåret, med några enstaka hugg när man bytte spår och kom på ojämnt underlag. Med bindningen längre fram var glidet något sämre med skins, men inte dåligt. Fästet på skins var utmärkt - bergfast i neutralläge och mycket få släpp i bakersta läget.
Jag tror att hade jag optimerat skidorna med valla o rill hade de "vanliga" glidit noterbart bättre. Men då hade jag fortfarande inte fått fäste - hade jag lagt tillräckligt med klister för fäste hade det nog blivit jämnt skägg. Så för mig som inte stakar 100% var skinskidorna i vilket fall rätt val igår.