Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Ultimata skinskidsguiden

• Vänligen logga in för att kunna svara
34 svar till detta ämne

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 089 inlägg

Undrar när det kommer plus och cold-varianter av skin-skidorna. För egen del hade jag velat ha en plusvariant med korta glidzoner. Dock kan jag tänka mig att mänga nybörjare osv är ute efter en mer universal skin-skida eller cold-variant.

Det är ju den naturliga utvecklingen att skinskidor kommer att komma med olika spannkurvor för olika fören men jag kan tänka mej att det är ett pedagogiskt dilemma för branschen. Folk vill ha en universallösning. De vill satsa sin prylbudget på ett par riktigt bra skidor som ska funka jämt och har då fått lära sej att de ska satsa på ett par riktigt bra skins med flyttbar bindning så är saken biff.

”Sorry folks.. vi har bara lurat er de senaste säsongerna.. har ni en bakre glidzon som suger i blötföre så hjälper det inte ett skit, snarare risk att det blir värre, om ni flyttar bak bindningen.. men om ni köper vår nya produkt redline 4.0 IG plus, då jäklar! (ska vi pungslå er ännu mer)”

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Vi får se hur det utvecklar sig men just nu är det otroligt många som är missnöjda med sina skinskidor och skyller på att de är felplockade. Dvs skidhandlarna får skulden, inte tillverkarna.

Hypen kommet lägga sig. Igen. Jag väntar på skidor med rörlig fästdel som kommer ut i diagonalsteget och som inte stjäl glid vid stakning. Då är ordningen återställd och klassisk teknik räddad.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 558 inlägg

Jag väntar på skidor med rörlig fästdel som kommer ut i diagonalsteget och som inte stjäl glid vid stakning. Då är ordningen återställd och klassisk teknik räddad.

Lagom kul om man går upp på tå i stakningen, eller tappar balansen utför och får hela tyngden på ena skidan. Eller ska det finnas en sensor som känner av om det är ett äkta diagonalsteg eller ej?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Jag har inte löst problemet än, men en mekanisk lösning där fästet trycks ut 3mm när man lägger vikten på skidan plus hög kraft bakåt (kick).

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 223 inlägg

Lagom kul om man går upp på tå i stakningen, eller tappar balansen utför och får hela tyngden på ena skidan. Eller ska det finnas en sensor som känner av om det är ett äkta diagonalsteg eller ej?

Nej du styr den med en knapp på staven som man lär sig att synka med frånskjutet;)

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 558 inlägg
Ja, i grunden är det en bra ide. Skulle man som ett första steg kunna skruva fästzonen uppåt och neråt ungefär som man skruvar bindningen framåt och bakåt på move-systemet? Dåligt fäste, jag skruvar ner två snäpp så att skinnet/vallan ligger i hårdare vid varje steg.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Där har du nåt!

OlleG

OlleG

Medlem

• Members
  • Pip
  • 70 inlägg

En sak som gör mig konfunderad. När jag tävlade som ung (70-talet) så skojades lite om mekaniska lösningar för fäste, men de som kunde reglerna sa att det kan man inte ha för mekanisk lösning är inte tillåten i tävling. 

Men är inte skinskidor en mekanisk lösning? Har man ändrat i reglerna för hur utrustningen för vara konstruerad?

/OlleG

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 704 inlägg

Jag har inte löst problemet än, men en mekanisk lösning där fästet trycks ut 3mm när man lägger vikten på skidan plus hög kraft bakåt (kick).

Spider-man :D

Smartast vore väl en rulle med hälften skin, hälften glid under fästzonen. Vill man ha fullt fäste vevar man fram hela fästzonen. Staka och utför så är det full glidzon. Steglöst där emellan för justering efter före. Kom ihåg var ni läste det först ;)

Blir väl Salomon/Atomic som kommer med det för att möta Move-konkurrensen från Rottefella.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

ÖSM23 5.10 NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet
Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

Luci

Luci

Medlem

• Members
  • Pip
  • 34 inlägg
Nån här som provat Atomics speed-skin? Enligt Atomic är det färre och längre hår som ska göra att skidan glider bättre. Det följer även med en liten belagsdel man sätter längst fram för att få en kortare skin. Jag själv har provat men den spontana känslan var att det gled sämre.. kan ha med föret att göra också.

Rossi86

Rossi86

Medlem

• Members
  • Pip
  • 47 inlägg
Hur står sig peltonen skinpro? Ser man till tester utförda kommer de inte direkt bra ut, men många som har dem verkar ändå nöjda

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 897 inlägg

Det är ju den naturliga utvecklingen att skinskidor kommer att komma med olika spannkurvor för olika fören men jag kan tänka mej att det är ett pedagogiskt dilemma för branschen. Folk vill ha en universallösning. De vill satsa sin prylbudget på ett par riktigt bra skidor som ska funka jämt och har då fått lära sej att de ska satsa på ett par riktigt bra skins med flyttbar bindning så är saken biff.

”Sorry folks.. vi har bara lurat er de senaste säsongerna.. har ni en bakre glidzon som suger i blötföre så hjälper det inte ett skit, snarare risk att det blir värre, om ni flyttar bak bindningen.. men om ni köper vår nya produkt redline 4.0 IG plus, då jäklar! (ska vi pungslå er ännu mer)”

Precis. En skida med mindre lyckade glidytor kommer att gå dåligt oavsett fäst-typ (eller utan fäste). Dyra skin-skiodor, eller för den delen exakta anslyser an hundradels millimeter i spannhöjd i fästzonen hjälper inte mot en stenhård topp i lösa spår. Den enkla lösningen finns inte.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 047 inlägg

Fast den största invändningen mot att köpa skinskidor är att det inte finns någon snö. Jag tror jag kan köpa ett par Ross Delta till reducerat pris  i veckan, men det som gör att jag tvekar är om det är någon idé att ställa upp ett par skidor till i förrådet. Denna säsong har jag åkt nästan allt på mina gamla Kästle klisterskidor på konstsnöspåret med en och annan sten o grusgenomslag.

Vill man förstöra belaget på ett par nya skinskidor ? Enda motivet är att de passar min son, som fn inte har någon lust till skidåkning pga vädret, men om han någon gång börjar åka inte vill "krabba" med fästvallning.f

Jag kan köpa dem för 2100 inkl bindning, men avvaktade pga jag blev tveksam om det går att sätta fast en skruvbindning på Turnamicplattan. Anledningen är att jag måste skruva fast bindningen en aning utåt så att inte skidan styr inåt, på NIS-platta funkar skruvmontering utan problem. Någon som testat att skruva fast bindning på Turnamicplatta ?

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 396 inlägg

Nån som har förbättrat glidet med en rakhyvel? Vad är era erfarenheter?
(Tipsa inte om att köpa nya skidor, det har personen som jag ska hjälpa inte möjlighet att göra). 

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 897 inlägg

Nån som har förbättrat glidet med en rakhyvel? Vad är era erfarenheter?
(Tipsa inte om att köpa nya skidor, det har personen som jag ska hjälpa inte möjlighet att göra). 

Har absolut känts som en förbättring att raka lite första 3-4 centimeter. 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar