Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Valla skinnskidor?


Ozzian

Recommended Posts

Jag har läst att man kan valla på glid på själva skinnet vid mycket minusgrader eller finns det något enklare sätt, ex bara gnugga in valla?

 

Behöver man någonsin lägga glidvalla på resten av skidan eller är det bara att hålla dom rena?

 

Jag undrar lite vad jag kan behöva för utrustning när jag är hos Pölder, dom vill säkert sälja hela affären till mig:):)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att vallajärn och fästzon på skinskidor låter som en speciellt bra kombination. Om tanken är att smälta paraffin i pälsen kommer den antagligen varken glida bra, ge något fäste eller hålla särskilt länge. Det finns produkter i form av liquids som man "duttar" på pälsen, håll dig till dessa

Link to comment
Share on other sites

såg ju väldigt enkelt ut, hur länge håller en sådan här valla?

 

Jag testade förra året. Den är väldigt hård och att dom själva säger att det bara är att borsta bort den håller jag inte med den, man måste sickla också. Jag läste något att den ska hålla bra i 20 mil, men det kan ju skilja sig stort beroende på hur snön är.

Link to comment
Share on other sites

Även jag har läst ca 20 mil. Jag har dock inte testat vallan själv, har beställt två rullar och kommer prova framöver. 

 

Jag testade förra året. Den är väldigt hård och att dom själva säger att det bara är att borsta bort den håller jag inte med den, man måste sickla också. Jag läste något att den ska hålla bra i 20 mil, men det kan ju skilja sig stort beroende på hur snön är.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...