Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Craft ski marathon 2019


Lmlhaha

Recommended Posts

Pga snabbföret och en ganska komprimerad resultatlista så tror jag seedningen kommer bli ganska tuff ?

 

Väldigt växlande före tyckte jag. Stora delar med snabba spår, men på vissa partier väldigt sugande. Jag valde att köra på kallskidor, möjligt att varmskidor hade gått bättre framförallt på varv 2.

Vallade med LDQ 157 paraffin och CM17 pulver. Bruten rill hela skidan och 2mm från klacken. Upplevde mitt glid som medel på varv 1 och något sämre än medel på varv 2.

 

Väldigt märkligt att de endast drog 1 spår på vägen tillbaka efter vändningen. Det fanns absolut plats för totalt 4 spår, 2 i vardera riktning. Men annars en välorganiserad tävling.

 

Har samma känsla med seedningen. Elitled runt 1.40 med 8-minutersintervall till och med led 6, sedan 10 minuters?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Pga snabbföret och en ganska komprimerad resultatlista så tror jag seedningen kommer bli ganska tuff ?

 

Väldigt växlande före tyckte jag. Stora delar med snabba spår, men på vissa partier väldigt sugande. Jag valde att köra på kallskidor, möjligt att varmskidor hade gått bättre framförallt på varv 2.

Vallade med LDQ 157 paraffin och CM17 pulver. Bruten rill hela skidan och 2mm från klacken. Upplevde mitt glid som medel på varv 1 och något sämre än medel på varv 2.

 

Väldigt märkligt att de endast drog 1 spår på vägen tillbaka efter vändningen. Det fanns absolut plats för totalt 4 spår, 2 i vardera riktning. Men annars en välorganiserad tävling. 

 

Det är väldigt mjukt längre ut i vägkanten så jag var orolig att de skulle försöka klämma in fyra spår för då hade det bara varit två som hade varit stakbara.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade gärna åkt loppet och formen är bra, men resten av familjen är intermittenta klimatflyktingar så det blev inte så. Satt på ett plan hem från Kuala Lumpor istället när loppet gick. Nu orkar jag inte träna på kvällarna och vaknar snortidigt på morgnarna, och så är det lokala konstsnöspåret stängt för prepp fram till kl 8 så jag får slå ihjäl lite tid här.

 

Grattis till er som seedade fram er!

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att man sätter tiominutersgränser på ett lättåkt snabbt lopp som årets Orsa, men att de sätter tiominutersgränser även på ett riktigt svårvallat besvärligt lopp som förra årets Stråken där led fyra fem-åkare tappade mycket tid.... Därav blir ju alla lättåkta lopp lättare att seeda sig i, vilket även seedningskommittén skrev i svar till någon här på forumet ifjol, iaf enligt den forumiten. Alltså att Stråken ifjol var ett tufft o hårt lopp så då skulle seedningen vara tuff och hård, menade de....
Link to comment
Share on other sites

Problemet är att man sätter tiominutersgränser på ett lättåkt snabbt lopp som årets Orsa, men att de sätter tiominutersgränser även på ett riktigt svårvallat besvärligt lopp som förra årets Stråken där led fyra fem-åkare tappade mycket tid.... Därav blir ju alla lättåkta lopp lättare att seeda sig i, vilket även seedningskommittén skrev i svar till någon här på forumet ifjol, iaf enligt den forumiten. Alltså att Stråken ifjol var ett tufft o hårt lopp så då skulle seedningen vara tuff och hård, menade de....

 

Ja det var till mig de skrev, klarade att seeda mig led 6 på stråken och helgen efter så fixade jag led 4 i Borås. De tar som sagt ingen hänsyn till föret.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var till mig de skrev, klarade att seeda mig led 6 på stråken och helgen efter så fixade jag led 4 i Borås. De tar som sagt ingen hänsyn till föret.

Precis! Elitledet var säkert hyfsat tufft nu på Orsa eftersom Jens som vann nog åkte rikrigt bra. Men nedåt i leden sen, tex led fyra fem och nedåt riktigt snäll seedning, medan de som var i senare led på förra årets Stråken fick kanske ett par leds felaktig seedning neråt led 7 och så. Ju längre ner ju mer fel helt enkelt...

Link to comment
Share on other sites

Ibland slår det åt andra hållet. Täten har problem i snöiga spår medans vi andra får en lättare resa bakom. Jag tycker seednngen i craft var helt rimlig, vi bakom hade lika förusättningar att åka fort som täten. Med 8% snabbare vinnartid skulle man möjligen kunna hävda att man borde korta av 10-minuters intervallerna med 40 sekunder, men det är så lite så att andra parametrar kan spela större roll - svårvallat (fäste, glid), vinden vänder under loppet, det börjar snöa, stakdiken, dåliga spår, osv osv.

 

Jag har inte hunnit kolla noggrannare men den enda led 5-6 åkare jag känner i startfältet åkte in i led 6. Själv blev jag seedad på minuten där jag räknade med att min riktiga seedning skulle vara efter höstens rullskidlopp.

 

Hur gick det för dig Pumpendanne? Bättre eller sämre än du räknade med?

Link to comment
Share on other sites

Ja herregud vad det kan slå!

 

Jag åkte inte Craft själv, men jag har två bekanta som åkte. De åkte in i sina vanliga led så jag tänkte först att seedningen måste varit rimlig. Men sen tittade jag på följande:

 

    Axa 2018           Craft 2019          

       Placering%        Placering%        

0     4%                      3%                    

1    10%                    13%                   

2    18%                    28%                  

3     29%                   48%                   

4     45%                   64%                   

5     58%                   73%                   

6     67%                   78%                   

7     77%                   85%                   

8     80%                   88%                   

9     82%                   89%                        

 

Det såg således ut som att årets upplaga var bra mycket lättare att seeda sig på. 73 % av åkarna in på led 5 eller bättre!

 

Sedan började även jag fundera kring diskussionen om huruvida det är lättare att seeda sig i början av säsongen än i slutet. Tesen är väl den att när seedningskommittén kommit en bit in i säsongen så börjar de känna att platserna till respektive led är slut, och seedningen blir därför tuffare. Jag jämförde därför placeringsprocenten med Skinnarloppet 2018 som ju går i slutet av säsongen:

 

       Axa 2018           Craft 2019          Skinnar 2018  

       Placering%        Placering%        Placering%

0     4%                      3%                    1%

1    10%                    13%                   5% 

2    18%                    28%                  10%

3     29%                   48%                   21%

4     45%                   64%                   29%

5     58%                   73%                   37%

6     67%                   78%                   47%

7     77%                   85%                   60%

8     80%                   88%                   65%

9     82%                   89%                   71%      

 

Skillnaderna är remarkabla. Jämför t.ex. led tre craft mot skinnarloppet. För att platsa i led tre i craft räckte det med att du åkte med de bästa 50 %. Mostvarande i skinnarloppet var bästa 20%. Det är ganska stor skillnad det. Alla loppen hade rikligt med deltagare (craft: 554, axa: 598, skinnar: 714) och borde ge ett representativt urval. Min slutsats är därmed att det var en väldigt lätt seedning på craft och att om man ska seeda sig så gör det för guds skull inte på Skinnarloppet.

 

Jag är beroende av seedningstabeller, jag vet. Döm mig inte.

 

/snabben

Edited by snabben
Link to comment
Share on other sites

De kan ju ändra på de första loppen nu lr så kanske de sätter in hårdare gränser nu när Orsa som vanligt fått lätt seedning, så nu blir Skistart på Långberget på söndag kanske hårdare seedat... Men det bästa måste ju vara att de ändrar de två första så det inte blir tiominutersgränser på lätta lopp... Ju längre ner i leden man kommer desto mer fel blir det ju då. För lätt på lättare lopp och för hård seedning på lopp med besvärligt före, svårvallat och eller mer kuperat. Nej de borde ändra de två första nu när de har chansen
Link to comment
Share on other sites

Ja herregud vad det kan slå!

 

Jag åkte inte Craft själv, men jag har två bekanta som åkte. De åkte in i sina vanliga led så jag tänkte först att seedningen måste varit rimlig. Men sen tittade jag på följande:

 

Axa 2018 Craft 2019

Placering% Placering%

0 4% 3%

1 10% 13%

2 18% 28%

3 29% 48%

4 45% 64%

5 58% 73%

6 67% 78%

7 77% 85%

8 80% 88%

9 82% 89%

 

Det såg således ut som att årets upplaga var bra mycket lättare att seeda sig på. 73 % av åkarna in på led 5 eller bättre!

 

Sedan började även jag fundera kring diskussionen om huruvida det är lättare att seeda sig i början av säsongen än i slutet. Tesen är väl den att när seedningskommittén kommit en bit in i säsongen så börjar de känna att platserna till respektive led är slut, och seedningen blir därför tuffare. Jag jämförde därför placeringsprocenten med Skinnarloppet 2018 som ju går i slutet av säsongen:

 

Axa 2018 Craft 2019 Skinnar 2018

Placering% Placering% Placering%

0 4% 3% 1%

1 10% 13% 5%

2 18% 28% 10%

3 29% 48% 21%

4 45% 64% 29%

5 58% 73% 37%

6 67% 78% 47%

7 77% 85% 60%

8 80% 88% 65%

9 82% 89% 71%

 

Skillnaderna är remarkabla. Jämför t.ex. led tre craft mot skinnarloppet. För att platsa i led tre i craft räckte det med att du åkte med de bästa 50 %. Mostvarande i skinnarloppet var bästa 20%. Det är ganska stor skillnad det. Alla loppen hade rikligt med deltagare (craft: 554, axa: 598, skinnar: 714) och borde ge ett representativt urval. Min slutsats är därmed att det var en väldigt lätt seedning på craft och att om man ska seeda sig så gör det för guds skull inte på Skinnarloppet.

 

Jag är beroende av seedningstabeller, jag vet. Döm mig inte.

 

/snabben

Jag dömmer inte men det var ett väldigt starkt startfält i år. Stefan Palm (lager 157) som väl är nära topp 100 på vasan kom in runt 50-60 tror jag. Adam Steen på plats 45. Själv kom jag mycket längre ned i resultatlistan än förra året, trots en mycket starkare prestation, jämför placering med prestation på skidresultat mellan åren så blir det tydligt hur starkt årets startfält var.

 

Det sätter snabbens statistik i ett annat ljus. Oavsett vilka som åker ska dom ju in i rätt startled..

 

Många halvbra/dåliga åkare hade inte kommit på snö än pga dålig start på vintern (stockholm åtminstone) och skippade craft.

Link to comment
Share on other sites

Axa/Craft är väl typiskt ett sådant lopp som åks av många som har skött sin barmarksträning ordentligt och ligger på en generellt hög nivå. Mellan- och högledsåkare kommer ofta in i säsongen med lite för lite rullskidmil i armarna och är därför inte så intresserade av att åka seedningslopp i början av januari. De (inkl jag själv alla år utom detta år) är väl då mer intresserade av att använda januari till att träna ikapp och sedan åka lopp i februari. Loppen i februari har färre åkare med lågledkapacitets per lopp eftersom det är fler lopp som konkurrerar om deltagarna samma helg, och så fylls det på med kreti och pleti som börjat få seedningspanik.
Link to comment
Share on other sites

Nu blandar vi äpplen och päron här men den diskussionen hinner jag inte ta så noga. Men kortfattat är det så att de första leden blir hyfsat korrekta med tiominutersintervaller, men när det är ett lopp som blir riktigt tungt för de i led längre ned, som tex 4-5-6-7, blir ett TUNGT lopp, som är över två timmar för eliten för det första, och för det andra ännu MYCKET längre åktid på för led 4-5-6-7- åkare, VÄLDIGT felaktiga seedningsgränser i de leden som är däromkring och senare. Ju längre ned desto mer tappar man i ett sånt lopp. Svårvallat och tungt besvärligt på det sättet.... Jämför hur långt efter Eliassen många var 2015 tex utan att alls vilja gå närmare in på några exakta diskussioner om Eliassen eller det loppet....
Link to comment
Share on other sites

Intressantast är ju att jämföra med Vasaloppet. Kollar en på seedningen efter Vasan brukar det stämma väldigt bra med hur seedningen på loppen varit.

 

Slutseedningen (om vi nu kallar den så) borde ju visa på stark korrelation med startseedning också med tanke på att startseedningen ger slutseedningen utan beroende på åkkapacitet. Låt oss säga att om en led 2-åkare startar i led 9, aldrig har en chans att åka in i led 2. Dvs utfallet från ens seedning från start påverkar slutseedningen både med tanke på åkkapacitet men lika mycket med att det är enklare att ta sig fram i det ledet.

Link to comment
Share on other sites

Intressantast är ju att jämföra med Vasaloppet. Kollar en på seedningen efter Vasan brukar det stämma väldigt bra med hur seedningen på loppen varit.

 

Och i mitt fall då så stämde led 4 seedningen bra då jag åkte in i led 4 igen på vasaloppets resultat (trots det tunga föret). Jag är facit va ? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag dömmer inte men det var ett väldigt starkt startfält i år. Stefan Palm (lager 157) som väl är nära topp 100 på vasan kom in runt 50-60 tror jag. Adam Steen på plats 45. Själv kom jag mycket längre ned i resultatlistan än förra året, trots en mycket starkare prestation, jämför placering med prestation på skidresultat mellan åren så blir det tydligt hur starkt årets startfält var.

 

Det sätter snabbens statistik i ett annat ljus. Oavsett vilka som åker ska dom ju in i rätt startled..

 

Många halvbra/dåliga åkare hade inte kommit på snö än pga dålig start på vintern (stockholm åtminstone) och skippade craft.

 

Ja det kan absolut vara så som du säger, att många starka åkare stod på startfältet. Jag tror att seedningskommitténs starkaste verktyg är att de lägger en "maska" med allas nuvarande VL-led över resultatlistan. På så sätt får de nog en ganska bra bild av hur tufft loppet varit och vart gränserna bör vara.

Link to comment
Share on other sites

Jämförde lite tider Orsa och Långberget :

Segrare 1.35/1.52. Fyra andra som åkte båda loppen hade i Orsa/Långberget 2.05/2.35, 2.06/2.32, 2.23/2.44, 2.38/3.18. Skiljer mycket när man kommer en bit neråt i leden när det skiljer 17 min redan för vinnarna. Och Jimmie Jonsson och Oscar Persson körde på bra om man ser avstånd till övriga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...