Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilka skin skidor?


Jihoo

Recommended Posts

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jo, det har pölder erkänt, men det gälldemånga som sålde skinnskidor då.

 

dom valde spannet så att endast skinnet var i luften, nu väljer dom med större frispann, heter det så?

dom gled alltså för dåligt som dom valde ut dem för 5 år sedan.

 

Utan att vara proffs på detta så tycker jag ett spann på +- 5kg vore mer lämpligt.

 

Jag såg hur mina skidor valdes ut på pölder och min skida klarar 5kg + o - men sen kan jag ändra lite till med grunden i movebindningen, alltså utöver move klicken..

så skulle jag gå upp 7,5kg så lär jag börja få dåligt glid eller gå ner 7,5 kg så kanske jag får jobbigt med fästet.

 

edit

det ovan är teori, jag har ej testat att gå upp 7,5kg.....

 

Okej! Så var säkert fallet! Gillar inte när säljare klankar ner på andra butiker bara för att dom har hört någonting någonstans, det är oproffsigt! Jag skrev bara vad han sa och blev nyfiken på varför han sa så. 

Det var alltså ett allmänt problem i början när dagens skin skidor började säljas.

Som jag förstod på honom så skulle dessa vara perfekta för mig alltså som du beskriver att dina är +-5 men jag undrade om det verkligen kunde stämma med tanke på spannet som står på skidan? 

Link to comment
Share on other sites

När du pratar om XXL outlet och Norge förstår jag nog var du rör dig och vilka butiker det är. Skulle inte tveka en sekund att välja Pölder men det är min högst personliga uppfattning. Viktangivelsen på skidan är dessutom helt ointressant och används för en ”grovsortering”. Seriösa handlare mäter alltid upp spannet i en maskin. Jag har nyligen köpt ett par rossignol på nätet som kom med en etikett med viktangivelse 65-72 kg. Jag väger 95. Spannet är perfekt för mig, nästan lite åt det hårdare hållet och spannet mellan skidorna diffar ca 2 cm.. Så glöm viktangivelsen. Innan jag köpte mina på nätet kollade jag även i butik. Exakt samma typ av skida, samma längd och viktangivelse på etiketten. Spannet på ena paret var för hårt och andra för mjukt.

 

Så du skulle hellre handla på pölder och online? Det är ju en prisfråga också som du såklart förstår. 

Okej så det är inget konstigt med att han anser att dessa skulle vara perfekta för mig fastän att det står så på skidan? Sätter dom skidan i en maskin som mäter upp det verkliga spannet på skidan eller hur funkar en sådan maskin?

Det är alltså inte tillförlitligt med att testa skidorna på detta sätt som han gjorde? (att jag fick stå på båda och sedan en i taget och sedan på tå och han kollade under med bladmått på nån sorts skiva som skidorna låg på med en massa mått på)

Utan skidan ska upp i en maskin för att man ska vara säker?

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

jo det är ett ok sätt.

det är typ samma som Pölder gör, men du ser lite mer info.

 

exempelvis vad händer om du går upp eller ner 2kg?

vad händer om du flyttar bindningen 2cm mm, mao, du får mer exakta siffror i maskinen.

sen kör dom nån stenslip som ska vara grym, jag har bara hört att det ska vara bra.

 

behöver du bara skida och bindning?

inga pjäxor?

Link to comment
Share on other sites

jag skulle om du köper nanosonic välja till move så du kan klicka 5kg +- utan att ta av dig skidan(5 cm fram eller bak.)

kostar kanske 700kr och går att sätta dit efteråt om du köper rotfella bindningen.

 

liet kul att kunna ställa om lite i uppförsbacken till mer fästa och mer glid i nerförsbackar.

detta ska funka i teorin, har ej testat själv.

 

jo jag köpte nanosonic med pjäxa och movebindning och stenslip , 5500kr hos pölder

det var den eller peltonens dyra som funkade bäst på min tunga kropp(95kg)

Link to comment
Share on other sites

Så du skulle hellre handla på pölder och online? Det är ju en prisfråga också som du såklart förstår. 

Okej så det är inget konstigt med att han anser att dessa skulle vara perfekta för mig fastän att det står så på skidan? Sätter dom skidan i en maskin som mäter upp det verkliga spannet på skidan eller hur funkar en sådan maskin?

Det är alltså inte tillförlitligt med att testa skidorna på detta sätt som han gjorde? (att jag fick stå på båda och sedan en i taget och sedan på tå och han kollade under med bladmått på nån sorts skiva som skidorna låg på med en massa mått på)

Utan skidan ska upp i en maskin för att man ska vara säker?

 

mvh

Den manuella testmetod som du anger är i princip samma som man får fram i skiselectorn. De spannkurvor, som då tas fram kräver kunnighet i att läsa av och som kan vara svårt för en lekman att tyda. Om man köper ett par skidor, som fungerar perfekt är det bra att spara lappen med spannkurvor och ha med vid nästa skidköp.

Men det kan mycket väl vara så att du fått utprovade ett par skidor med den gamla beprövade manuella metoden, som kommer att fungera utmärkt för dig. Med tanke på din vikt känns 205 cm som den längd, där det är störst chans att hitta skidor med passande spann. Jag skulle nog satsa på de skidor du fått utprovade i den där butiken var den nu ligger, då det är större chans att hitta rätt i en fysisk butik som nybörjare, då det kan vara lite svårare att ge korrekt information om sin åkkapacitet vid nätköp.

Link to comment
Share on other sites

utfordringen med felleski er at de ikke må lukke seg framme der fellen begynner. Nesten alltid slik at de som er for myke framme er dårlige ski. slik kan det være selv om kammerhøydene er ok. Jeg legger merke til at svensker er veldig opphengt i kammerhøyder.. husk at det er kun på balansepunktet og sier ingenting om festesonen videre utforming

en ski er dynamisk. beveger seg hele tiden når man går og står på den

Link to comment
Share on other sites

Kompetens kostar alltid. Var och provade skidor i en butik nära norska gränsen. Jag var mest intresserad av Fischer Twin Skin men säljaren sa att Fischer-skidor är ”fladdriga i toppen”. Sen så levereras vissa Fischer-skidor med skyddsparaffin på belaget från fabrik. Där undrade han själv vad det kunde vara för klet på belaget medn intygade att skidorna i allafall är nya då lapparna satt kvar

 

Om jag bortsåg från säljarens kommentarer och kompetensnivå hittade jag ändå själv ett par skidor jag kunde tänka mig och som kändes bra. På prislappen stod det pris inkl Classic bindning,vilket också var fel. Bindningen tillkom till priset. Då var det tack och hej och åkte till närmaste Intersport och fick bra hjälp direkt och mätte upp spannet på ett par fischer twin skin race i en ski selector.

Så nej tack att handla hyfsat dyra skidor hos någon som gått en kvällskurs

Link to comment
Share on other sites

jo det är ett ok sätt.

det är typ samma som Pölder gör, men du ser lite mer info.

 

exempelvis vad händer om du går upp eller ner 2kg?

vad händer om du flyttar bindningen 2cm mm, mao, du får mer exakta siffror i maskinen.

sen kör dom nån stenslip som ska vara grym, jag har bara hört att det ska vara bra.

 

behöver du bara skida och bindning?

inga pjäxor?

Okej! Då är jag med :)

Jag åkte till butiken i Sverige idag och köpte mig ett par madshus nanosonic 17/18 med bindning, dock ej move men flyttbara rottefella för 3700:-. En annan i butiken kontrollerade spannet igen och tyckte att det var super han också!

Jo jag behövde också pjäxor och det blev ett par atomic pro classic för 1299

Och ett par stavar Yoko 100 carbon blev det för xxxx:- gissa priset ;)

Jag va ju tvungen ut och prova dom förut men jag skriver imorgon vad jag tyckte! För nu är det godnatt!

 

 

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Okej! Då är jag med :)

Jag åkte till butiken i Sverige idag och köpte mig ett par madshus nanosonic 17/18 med bindning, dock ej move men flyttbara rottefella för 3700:-. En annan i butiken kontrollerade spannet igen och tyckte att det var super han också!

Jo jag behövde också pjäxor och det blev ett par atomic pro classic för 1299

Och ett par stavar Yoko 100 carbon blev det för xxxx:- gissa priset ;)

Jag va ju tvungen ut och prova dom förut men jag skriver imorgon vad jag tyckte! För nu är det godnatt!

 

 

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Jag tror att det var klokt att följa mitt råd att handla i en fysisk butik och om en till person kollat spannet, så är det säkert bra.

Det tar lite tid, innan du slitit till skinnet, det kan bromsa lite i framkanten i början. Du får väl prova dig fram i vilket läge som  bindningen skall sitta för att det skall fungera med både fäste o glid. Bra att du kunde prova pjäxorna före köp, antar att det är

prolinksula så de passar i rottefellabindningen. Lycka till med skidåkningen. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det var klokt att följa mitt råd att handla i en fysisk butik och om en till person kollat spannet, så är det säkert bra.

Det tar lite tid, innan du slitit till skinnet, det kan bromsa lite i framkanten i början. Du får väl prova dig fram i vilket läge som bindningen skall sitta för att det skall fungera med både fäste o glid. Bra att du kunde prova pjäxorna före köp, antar att det är

prolinksula så de passar i rottefellabindningen. Lycka till med skidåkningen. :)

Ja det tror jag med :)

Jepp det är prolink på pjäxorna [emoji4]

 

Jädrar vilken skillnad på skidor om man jämför med faderns [emoji4]

Det blev helt plötsligt 100 ggr så roligare att åka längdskidor [emoji3]

De hugger lite grann som du beskriver så fort det blir snö i spåret eller liknande. Så det kanske sliter in sig eftersom(?)

Det var minus 18 igår kväll så de va lite kyligt och de höll på att preppa spåren så vi fick åka i delar av banan men det gjorde inget för vi va helt ensamma konstigt nog [emoji6]

Köpte ju 2 set med valla ifrån vauhti också ett skin set med en valla +5 till -6, en skin cleaner, skin care och dukar

Och ett set med base wax, valla -2 till -20, valla +5 till -6 Och nylonborste.

Hade ju på på base och -2 till -20 igår då innan åkning.

Nått speciellt man ska tänka på med dessa produkter?

399 kostade seten per st förresten.

Nått speciellt man man ska tänka på överhuvudtaget när man har nya skidor? Nått man bör göra med dom?

 

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att du skall åka på dem ett tag, innan du gör något åt dem tex några har rakat bort lite ludd i framkanten på skinnet, en del väntar tills det nötts bort av åkningen. Samma sak med bindningens placering. Jag antar att den sitter i 0-läget dvs i skidans balanspunkt och är den plats som man normalt sätter bindningar som skruvas fast. Vänta med att flytta bindningen framåt(mer fäste) eller bakåt (mindre fäste) utan åk på dem och känn hur det fungerar. Fungerar det bra gör du ingenting, men känner du att fäste eller glid behöver förbättras kan använda verktyget och flytta. Jag kan dock inte ge något råd hur många snäpp, som behöver flyttas för att det skall bli skillnad, men det finns de här på forumet som kan ge tips.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att du skall åka på dem ett tag, innan du gör något åt dem tex några har rakat bort lite ludd i framkanten på skinnet, en del väntar tills det nötts bort av åkningen. Samma sak med bindningens placering. Jag antar att den sitter i 0-läget dvs i skidans balanspunkt och är den plats som man normalt sätter bindningar som skruvas fast. Vänta med att flytta bindningen framåt(mer fäste) eller bakåt (mindre fäste) utan åk på dem och känn hur det fungerar. Fungerar det bra gör du ingenting, men känner du att fäste eller glid behöver förbättras kan använda verktyget och flytta. Jag kan dock inte ge något råd hur många snäpp, som behöver flyttas för att det skall bli skillnad, men det finns de här på forumet som kan ge tips.

Ja, jag kommer att åka på dom ett tag innan jag gör några drastiska åtgärder [emoji6]

Ja de är monterade mitt på 0 punkten i dagsläget! Jag köpte rottefella pro (tror jag dom hette) så det är bara att ta loss pjäxan och dra upp en liten plastflärp så flyttar man på bindningen utan verktyg så det tar typ 10 sek per skida så jag kommer att prova lite olika frampå men mest bara för att prova. (Det är inte move bindningen som man flyttar med bara ett vred dock) Jag kommer att lägga störst vikt vid att förbättra min åkning i första hand för att sedan börja experimentera mer och mer med bindningar och skidor om jag inte är nöjd då vill säga [emoji4]

 

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det är värt besväret att provköra skidorna med lite olika inställningar på bindningarna. Har man kolla på hur de fungerar med olika inställningar är det en smal sak att flytta dem beroende på före och aktivitet.

Det tror jag också och jag kommer att flytta och prova olika inställningar snart men först kommer jag att bekanta mig med 0-läget och skidorna överlag och främst öva på min teknik [emoji5] Alltså inte förhasta mig innan jag känner mig trygg i utrustning och teknik

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har testat lite med Move på ett par Atomic C9. Riktigt riktigt smidigt! Längst bak kan man visserligen ändå få nyp om det är ojämnt som vi spårbyte, men visst får man annat glid.  Se'n fäster det ju bra ändå, men jag har nya skidor och räknar med att trimma/slita in lite för bästa glid. 

 

F ö var inne fabriksslipen på dessa så imponerande. Några lite äldre Atomic jag köpt har gått fantastiskt bra direkt ur butik. Undrar om de ändrar fabriksslipen ofta/har olika slipar beroende på skidmodell?

Link to comment
Share on other sites

Har testat lite med Move på ett par Atomic C9. Riktigt riktigt smidigt! Längst bak kan man visserligen ändå få nyp om det är ojämnt som vi spårbyte, men visst får man annat glid. Se'n fäster det ju bra ändå, men jag har nya skidor och räknar med att trimma/slita in lite för bästa glid.

 

F ö var inne fabriksslipen på dessa så imponerande. Några lite äldre Atomic jag köpt har gått fantastiskt bra direkt ur butik. Undrar om de ändrar fabriksslipen ofta/har olika slipar beroende på skidmodell?

Ja det verkar ju verkligen smidigt att slippa ta av sig skidan när man ändrar. Speciellt vid längre lopp tex vasan! Flytta fram när man vet att det är mycket uppför och bak när man vet att det är mycket nedför. Men jag har ju aldrig åkt ett lopp så vad vet jag men det känns som att det skulle vara en klar fördel med move för dom som kör långlopp med skin skidor!

Ska bli intressant och se vilken skillnad det blir med skidorna när det är varmare ute! Då jag läst att en del har dåligt fäste när det är riktigt kallt som det va när jag testade mina igår. Å visst hade jag lite släpp då och då men jag tror att det beror på bristande teknik från min sida för ibland gick det helt släppfritt på samma ställe som jag hade lite släpp varvet innan.

 

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har testat lite med Move på ett par Atomic C9. Riktigt riktigt smidigt! Längst bak kan man visserligen ändå få nyp om det är ojämnt som vi spårbyte, men visst får man annat glid. Se'n fäster det ju bra ändå, men jag har nya skidor och räknar med att trimma/slita in lite för bästa glid.

 

F ö var inne fabriksslipen på dessa så imponerande. Några lite äldre Atomic jag köpt har gått fantastiskt bra direkt ur butik. Undrar om de ändrar fabriksslipen ofta/har olika slipar beroende på skidmodell?

När du pratar om fabriksslipning så är det grekiska för mig [emoji6] Jag har noll koll på sånt! Har inte ägt ett par längdskidor sen i 4an 5an! Så jag är helt grön!

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Att köpa skinskidor på en konkursutförsäljning är ett lotteri. Jag drog en nitlott i Team Sportias utförsäljning, då jag köpte ett par Salomon Equipe utifrån "brädtestet". De hade säkert fungerat hyggligt som vallningsbara, men som skinskidor är de för mjuka.

Skinnet bromsar hela tiden och det är verkligen inget nöje att åka på dem, mina gamla Elan gled avsevärt bättre idag i -2 och finkornig snö. "Brasklappen" som Tony Pölder kastade ut i videon om skinskidor dvs att man bör ha högre spann på skinskidor, är jag beredd att hålla med om. Det går inte att fuska vid skidköp och hoppas på Guds försyn, det straffar sig i slutändan. På söndag skall min son prova dem och han skall få byta mot mina vallade skidor, så får vi se vad han säger. Han är visserligen lättare (78 kg), men troligen är de lite för mjuka för honom också. Funkar det inte, så får jag väl sälja dem till en lättviktare på 70-75 kg eller någon som bara vill hasa runt på sin söndagsutflykt.

Link to comment
Share on other sites

Som jämförelse så är mina skin skidor plockade för 80 kg väger nu 74kg. Och med spannhöjd på HBW 1.96 och FBW 0.94 vid 80kg dessa går sjukt bra inga tendenser på hugg men ändå sjukt bra fäste. Kan tillägga att det är ett par Rossignol R-skin Race sista års modellen med NIS platta. Tyvärr vet jag inte hur hårt slutspann det är.
Link to comment
Share on other sites

Som jämförelse så är mina skin skidor plockade för 80 kg väger nu 74kg. Och med spannhöjd på HBW 1.96 och FBW 0.94 vid 80kg dessa går sjukt bra inga tendenser på hugg men ändå sjukt bra fäste. Kan tillägga att det är ett par Rossignol R-skin Race sista års modellen med NIS platta. Tyvärr vet jag inte hur hårt slutspann det är.

När jag var på xxl och kollade på skinskidor för ett tag sedan var det just R-skin och ett par Fischer i 208 cm, som hade spann som troligen skulle passat mig. Jag vet nu att om det skall bli några mer skinskidor skall jag inte gå "fuskvägen" och tro att det skall lösa sig. Min son undrade om han kunde köra vasaloppet på Salomonen, men jag svarade att han måste ta ut ett par skidor efter sin vikt, annars blir det nog + 1 tim i VL med dessa skidor.

Link to comment
Share on other sites

När jag var på xxl och kollade på skinskidor för ett tag sedan var det just R-skin och ett par Fischer i 208 cm, som hade spann som troligen skulle passat mig. Jag vet nu att om det skall bli några mer skinskidor skall jag inte gå "fuskvägen" och tro att det skall lösa sig. Min son undrade om han kunde köra vasaloppet på Salomonen, men jag svarade att han måste ta ut ett par skidor efter sin vikt, annars blir det nog + 1 tim i VL med dessa skidor.

 

Jag trodde jag gjorde rätt med mina första skin ett par Madshus plockade av butik jag litar på men de är totalt värdelösa. Tok mjuka och hugger trots att jag rakat av 10cm av stighuden. Så nu använde jag dom när jag åker med sambon och pulka. Kan tipsa att Skistart sålde rossen som är toppen.

Link to comment
Share on other sites

Idag har sonen fått testa skinskidorna. Han åkte några varv på min "naturbana" och sen bytte vi så han fick mina fästvallade skidor. (inte helt perfekt vallade, lite för mycket fäste så att de högg lite) Han tyckte det var en jättestor skillnad och att det kändes mer som riktig skidåkning med de vallade skidorna. Jag körde ett varv på skinskidorna och även om de inte gick så dåligt i nysnöföret, så var de svårare att hålla i det lösa spåret . Avslutade sen med några varv med ruggskidorna och de gick riktigt bra och ingen underfrysning,

Link to comment
Share on other sites

Det är följande värden på Salomon skin;

Vikt: 8o - 90 kg

lbs 176 MF 45 längd 209

HBW 1.64  FBW 0,59

Frågan är vad värdena för halv och helvikt säger, då man inte vet på vilken vikt mellan 80-90 kg värdena är baserade. Själv väger jag 81,5 i morgonvikt, med skidutrustning o kläder ca 84 kg. Kan man säga att skidorna är för mjuka utifrån de angivna värdena och i så fall vilken maxvikt skulle vara lämplig för dem ?

 

Alltså, vilka värden på hel o halvvikt bör man ligga på med en vikt på nästan 85 kg ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...