Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilka skin skidor?


Jihoo

Recommended Posts

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En kompis till mig åkte ÖS måndag på skinskidor och han hade sämre glid än de flesta och det  tog ung 1 tim längre tid än beräknat.

Har inte åkt ÖS, men jag använder SportsTracker på träning som förutom sträcka och tid anger medelhastighet och topphastighet. Har inte märkt någon större skillnad på dessa värden mellan skins och fästvallat. Om skidan har för mjukt spann för vikten så att skinnet ligger mot snön hela tiden blir det dåligt glid. Sedan kan andra faktorer som spannkurva, struktur och vallning vara fel för det rådande föret. Och om det är plusgrader går det inte alls med skins, för när skinnet blir blött, bromsar det rejält.

Link to comment
Share on other sites

En kompis till mig åkte ÖS måndag på skinskidor och han hade sämre glid än de flesta och det  tog ung 1 tim längre tid än beräknat.

Säger väl lika mkt som att "idag är det sol, igår var det regn" ;-) 

Erik W levererade väl en topplacering på skins i holmenkollmaschen för några år sen? 

Link to comment
Share on other sites

Säger väl lika mkt som att "idag är det sol, igår var det regn" ;-) 

Erik W levererade väl en topplacering på skins i holmenkollmaschen för några år sen? 

OK, nu valde han mellan skins och skateskidor, men fegade ur och valde skins, då han aldrig skejtat så långt. Skulle tro att han förlorade mellan 30-60 min på det valet, då det går att staka med skateskidorna om man blir trött i benen.

Link to comment
Share on other sites

OK, nu valde han mellan skins och skateskidor, men fegade ur och valde skins, då han aldrig skejtat så långt. Skulle tro att han förlorade mellan 30-60 min på det valet, då det går att staka med skateskidorna om man blir trött i benen.

Fast valet måste ju ha varit för att kunna diagonala, vilket är väldigt svårt på skejtskidor ;-) Hur mkt hade han tappat på att behöva skejta uppför istället för att diagonala? Jag tycker fortfarande att du jämför äpplen med päron.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...