Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår i Stockholmsområdet


johanagebjorn

Recommended Posts

Gärdets spår kommer att vara klart på måndag. Gissningsvis nånstans mellan 600 och 900 meter. Flertalet innerstadsbussar tar dig till 50 m från spåret, eller kort promenad från Gärdets t-bana. Även Stadion ligger centralt, men bara 400 m.

 

Vill du ha längre spår kan du ta pendeltåget till Handen och åka på Rudan, även det kort promenad.

Bisslinge och Täby fina o långa spår, men krångligare för den som åker kommunalt.

Link to comment
Share on other sites

Var ungefär kommer du att bo? Nära pendeltåg? Nära tunnelbana?

 

Stadion, Gärdet, Spånga och Rudan är de konstsnöspåren jag känner till och som är smidiga att ta sig till med kollektivtrafik.

Av dessa rekommenderar jag åkmässigt Rudan som är längst och med några backar (ca 20 höjdmeter på ett 1,5km varv). Elljus finns på alla utom Gärdet (men aldrig beckmörkt i och med att stadens ljus lyser upp omgivningen).

Stockholms Stadion är en speciell upplevelse genom att man åker inne på den gamla OS-arenan men handlar åkmässigt om stakträning (och spårbyten).

Link to comment
Share on other sites

Om du är på tillfälligt besök kan jag rekommendera Stockholms Olympiastadion där det finns en 400m lång varvbana. Det låter ju pisståkigt på pappret, men det är det faktiskt inte.
Det är en minst sagt unik inramning med ett skidspår i den vackra stadion från 1912. 

Det kan vara galet mycket folk på helger och runt 17- 18-tiden på vardagar, om du är en snabb åkare så är det bra att hålla innerspåret och visa hänsyn till de som kanske inte är lika säkra på skidorna.
Det är öppet till 22:00.

Närmaste tunnelbana är röd linje till "Stadion". Det går även ett ta diverse bussar, förslagsvis blåbuss 4 till "Stadion".  

Link to comment
Share on other sites

Tack för tips! Jag bor i södra Stockholm, så satsar kanske på Rudan då. Om jag inte skulle testa på Stadion.

Även Saltsjöbadens Konstsnöarena är att rekommendera, också söderut. Kanske inte lika lätt kommunalt men fina spår och elljusbelyst. Öppet från 06-22. Har, precis som Rudan, spåravgift (Swish).

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Precis, fundera på vad du vill ha för upplevelse samt också vad det finns för kollektiva förbindelser från just där du ska bo.

 

Bra att veta är också att Rudan tar 60kr i spåravgift.

Och glöm inte kolla spårrapporter samt om det är något särskilt som händer i spåren (som tex skate-torsdagar i Rudan).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...