Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Effekten av snöns struktur/ temperatur på glid?


hamiku

Recommended Posts

Hej!
Som ren nybörjare med bara 20 dagar stående på skating skidor denna vinter så fick jag min första riktiga motgång imorse:

Igår hade vi här i Helsingfors bara ett par minusgrader och fick ungefär 15cm snö under natten /dagen och troligen så har skatingbanan preparerats unden dagen/eftermiddagen.

Imorse så var den -12 grader (och 4-5m/s) och 2-3cm nysnö, och så minimalt med glid så att jag steg av spåret redan efter 500meter.

Är det här normalt att glidet försvinner? Jag försöker att förstå vad detta kan bero på på, och misstänker att något verkar de andra åkarna veta eftersom det inte var mer än kanske 4-5 bilar på parkeringen idag, och normalt så är det minst 20-30 bilar på morgonen.

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

kallt o nysnö ger sträv snö.

 

(dåligt glid torde generellt i förstone innebära mer energiåtgång för given sträcka vid given fart, ej nödvändigtvis bättre träning; utan troligen tvärtom pga tråkighetsfaktorn, främst att det blir inge kul att ta i)

Ja, det är tråkigt att ta i. Roligare sitta med plattan och vlogga. Bara o se på herrlandslaget

Link to comment
Share on other sites

Vad åker ni på för fästvalla när det är riktigt kärvföre. Runt -15 och nysnö. Jag åkte häromkvällen och hade alldeles för varm valla så det gick otroligt tungt. Sedan var det väl ett tag sedan jag gick över skidorna med sickeln. Möjligt också att skidorna passar bättre för varmare fören. Tycker att jag gjort den iakttagelsen på Öppet Spår i olika fören. Under förra årets kall ÖSS hade jag för första gången märkbart sämre glid på enbart stålsicklade skidor. Det blev lite bättre mot slutet.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Det hade nog åkts minst 100 vändor innan jag åkte men gick kärvt i alla fall. Nu håller jag dock inte med att det gör så stor skillnad i så kallt nysnöföre. Men viss skillnad gör det så klart.

 

Något jag märkte var att det i dom lite brantare utförsbackarna släppte rejält. Det hördes också att snön var liksom lite blankare där eller vad man kan säga. Funderade lite vad det kunde bero på. Jag tror inte att fenomenet berodde på att skidorna gled bättre vid högre fart. Snön vara helt enkelt annorlunda och man märkte direkt när man kom i slutet av backen hur det sög till och även hur ljudet under skidorna förändrades. Något som varit med om något liknande.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Vad åker ni på för fästvalla när det är riktigt kärvföre. Runt -15 och nysnö. Jag åkte häromkvällen och hade alldeles för varm valla så det gick otroligt tungt. Sedan var det väl ett tag sedan jag gick över skidorna med sickeln. Möjligt också att skidorna passar bättre för varmare fören. Tycker att jag gjort den iakttagelsen på Öppet Spår i olika fören. Under förra årets kall ÖSS hade jag för första gången märkbart sämre glid på enbart stålsicklade skidor. Det blev lite bättre mot slutet.

 

/Mats

Grön Rode + Vauhti K21 (GF Green)  på topp. Vanliga blå burkar, typ Swix VR40 kan förstöra rejält i detta före pga att dom är för mjuk.

Link to comment
Share on other sites

Jag är rädd att fel åkare ligger nära i mitt fall. Har också en känsla av att mina skidor kommer bättre till sin rätt i varmare fören. En annan sak är kanske att jag åkt nästan enbart på konstsnö i vinter och glömt lite hur det är att åka på kall nysnö. Nu är det fortsatt kallt och mer snö på gång så man vänjer väl sig.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...